آخرین وضعیت کرونا در کشور | تداوم روند نزولی همه‌گیری در شهرها / مراقب سویه جدید ویروس باشیم

درحالی روند نزولی همه‌گیری کرونا در ایران هرچند با شیب ملایم اما ادامه دارد که اخبار منتشر شده از مشاهده نمونه جهش یافته ویروس به نام اومیکرون در کشورهای همسایه نگران کننده است.

به‌گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، روند نزولی همه‌گیری کرونا در ایران همواره ادامه دارد و به ظاهر خروج شهرستان‌ها از وضعیت بحرانی کرونا یکی پس از دیگری نویدی از آرامش نسبی در سراسر کشور می‌دهد اما واقعیت اینجاست که مشاهده و ثبت نمونه جهش یافته ویروس کرونا در کشورهای همسایه و افزایش ترددهای خارجی می‌تواند نگرانی عمده‌ای برای ایجاد بحرانی تازه در ایران شناخته شود.

در این زمینه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در کشور و تهران روز گذشته اظهارداشت: شرایط فعلی کرونا در ایران  کماکان شکننده است و با توجه به افزایش آمار در اروپا و سویه‌های جدید ویروس همواره باید برای مقابله با امواج بعدی بیماری آماده باشیم.

علیرضا زالی در نشست با روسای بیمارستان‌های تابعه این دانشگاه افزود: باید به‌خاطر ورود این سویه‌های جدید و آمادگی برای مقابله با این نوع ویروس،  از این فرصت برای رسیدگی و فعالیت در بخش‌های غیرکرونایی بهره ببریم.

زالی تصریح کرد: با توجه به خطر شکل‌گیری جهش‌هایی که به تازگی در برخی نقاط دنیا با آن مواجه هستیم و همچنین شکل گیری امواج شبه طغیانی در اروپای شرقی و مرکزی و ارتباط آنها با مناطق غرب و شمال غرب کشور، باید فعالیت‌های جدی و بیشتری نسبت به گذشته در این مناطق انجام داد.

سویه جدید کرونا با نام «اومیکرون» از آفریقای جنوبی شیوع یافته، در بوتسوانا و هنگ کنگ و بلژیک موارد مثبت ابتلا به این نوع سویه شناسایی شد، آلمان هم از شناسایی مواردی از این سویه در این کشور خبر داده است، این سرعت انتقال، باعث نگرانی بیشتر شده است چون ممکن است به برخی دیگر از کشورهای دنیا از جمله ایران هم وارد شود.

این درحالی است که کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان با اشاره به افزایش تردد مسافران ایرانی به مقصد کشورهای همسایه بخصوص ترکیه و امارات متحده می‌گویند: اگرچه تردد مسافران ایرانی به مبداء جهش ویروس کرونای جدید یعنی آفریقای جنوبی بسیار محدود است اما نباید فراموش کنیم با بهبود شرایط نسبی و بازگشایی مجدد مرزهای زمینی تردد مسافران ایرانی به مقصد کشور ترکیه و البته امارات متحده عربی روند افزایشی به خود گرفته است که این می‌تواند عاملی برای ورود ویروس جدید به کشورمان شناخته شود.

این گروه تاکید دارند شناسایی یک بیمار بلژیکی آلوده به ویروس جهش یافته کرونا که از کشور ترکیه و مصر بازگشته بود نشان می‌دهد "اُمیکرون" تا پشت دروازه‌های ایران آمده و درصورت بی‌توجهی یکباره درگیر بحرانی تازه خواهیم شد که مدیریت آن قطعا کم هزینه نیست.

به گفته این گروه بهترین راهکار اینجاست که سختگیری‌های گسترده‌ای در غربالگری مسافران خارجی که قصد ورود به کشور دارند از سوی مقامات مسئول انجام شود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار همه باشد تا با استفاده از نتایج قابل قبول سطح واکسیناسیون فعلی از این نگرانی نیز با کمترین هزینه ممکن عبور کنیم.

البته نکته اینجاست که در شرایطی که روند آرام‌تری در زمینه همه‌گیری کرونا ایجاد شده نظام بهداشت ودرمان ایران باید از فرصت برای بازیابی توان خود و تجدید قوا برای مقابله احتمالی با بحران‌های تازه استفاده حداکثری داشته باشد.

علائم ابتلا به سویه اُمیکرون

در همین زمینه رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت:  سویه جدید اُمیکرون ویروس کرونا منجر به ابتلا به کرونای خفیف و بدون علائم شدید می‌شود.

این بیماری خفیف با علائمی مانند دردهای عضلانی و احساس خستگی به مدت یک یا 2 روز همراه است و  تاکنون افراد مبتلا کمبود چشایی یا بویایی را گزارش نکرده‌اند، البته مبتلایان ممکن است سرفه خفیف داشته باشند.

وی همچنین تاکید کرد در حال حاضر برخی از بیماران بستری شده افراد 40 ساله و کمتر هستند.

استان آذربایجان غربی/ بیشتر شهرها به وضعیت زرد درآمدند

محمد امین ولی‌زاده با اشاره به اینکه هم اکنون بیشتر شهرهای استان به رنگ زرد کرونایی درآمده‌اند اظهار داشت: به غیر از اشنویه و پیرانشهر که در وضعیت نارنجی قرار دارند، سایر شهرها از این وضعیت خارج شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به ابتلای 273 نفر دیگر در شبانه روز گذشته به کرونا تصریح کرد: مجموع کلی مبتلایان به این بیماری از ابتدا تاکنون به 318 هزار و 534 نفر رسیده و 71 هزار و 918 نفر بستری نیز بهبود یافته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی در ادامه از بستری 675 نفر به علت سندروم حاد تنفسی خبر داد و گفت: هم اکنون 36 نفر نیز وصل به دستگاه ونتیلاتور هستند.

وی از فوت هفت نفر دیگر در شبانه روز گذشته خبر داد و بیان کرد: متاسفانه تاکنون هفت هزار و 113 نفر بر اثر کروناویروس جان خود را از دست دادند.

ولی‌زاده در ادامه افزود: همچنین هم اکنون 421 بیمار بستری مشکوک به کرونا و 168 نفر بستری در بخش آی‌سی‌یو در بیمارستان‌های سطح استان ثبت شده است.

وی با اشاره به واکسیناسیون 15 هزار و 639 نفر دیگر در شبانه روز گذشته اظهار داشت: تاکنون بیش از چهار میلیون نفر در هر سه دوز واکسن کرونا را دریافت کرده که 30 هزار و 987 دوز آن مربوط به دوز سوم بوده است.

استان اصفهان/ 12 فوتی در 24 ساعت گذشته ثبت شد

 پژمان عقدک در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا از ابتدا تاکنون، اظهار داشت: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد یک میلیون و 239 هزار و 586  نفر موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: در این بازه زمانی تعداد کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان 425 هزار و 318 نفر و موارد مثبت ابتلای قطعی در 24 ساعت گذشته را 61 نفر گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: همچنین تعداد 16 هزار و 989 نفر آمار کل فوت شدگان قطعی و مشکوک به علت کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بوده است.

وی ادامه داد: تعداد 183 هزار و 9 نفر نیز تعداد کل بستری شدگان کرونا از ابتدا تاکنون بوده و تعداد بهبود یافتگان نیز 123 هزار و 202 نفر اعلام شده است.

عقدک با بیان اینکه در حال حاضر  631 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، افزود: از این تعداد 127 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد آمار تعداد کل بهبود یافتگان از ابتدا تاکنون گفت: در این بازه زمانی 123 هزار و 202 نفر بهبودیافتگان کرونا هستند و تعداد بیماران ترخیص شده جدید در 24 ساعت گذشته نیز  110 نفر بوده است.

وی تاکید کرد: همچنین 81 بیمار جدید در 24 ساعت گذشته در بیمارستان‌های اصفهان بستری و 12 نفر هم در اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.

عقدک ادامه داد: خوشبختانه سیر روند بیماری در استان اصفهان نزولی است و در حال حاضر 5 شهرستان برخوار، بویین و میاندشت، تیران، خور و دهاقان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت زرد هستند و هیچ شهرستانی در استان اصفهان قرمز و نارنجی نیست.

استاندار اصفهان نیز در این خصوص اظهار داشت: اجرای طرح جامع شهدای سلامت طی بیست روز با بهره‌گیری از توان نیروی مقاومت بسیج و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کاشان در پایگاه های سلامتی محلات با قدرت موثری در حال پیگیری است.

سیدرضا مرتضوی افزود: به صورت هفتگی دو جلسه ستاد کرونا روزهای شنبه به صورت وبینار با هیات دولت و روزهای سه شنبه با حضور اعضا ستادی استان و فرمانداران شهرستان ها انجام می‌پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: بالغ بر 72/32 درصد از افراد مابین 12 تا 18 سال یک دز از واکسن کووید 19 و 50/24 درصد از ایشان هر دو دز را تزریق کرده اند.

استان بوشهر/ 87 درصد جمعیت هدف علیه کرونا واکسینه شده‌اند

سعید کشمیری بستری بخش کرونا بیمارستان‌های استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و با اشاره به روند نزولی مبتلایان اظهار داشت: تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر 66 نفر است که نسبت به روز گذشته کاهش دارد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر با بیان اینکه روز گذشته 33 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند گفت: از این تعداد 7 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه اکنون 6 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بوشهر بستری شده‌اند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 2 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری روز بدون فوتی کرونایی دیگر در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در مجموع تاکنون 2 هزار و 22 بیمار کرونایی در استان بوشهر جان‌باخته‌اند.

وی روند ترخیص بیماران از بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر را برشمرد و افزود: خوشبختانه روز گذشته 36 بیمار با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 16 نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 89 هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به طرح واکسیناسیون عمومی علیه کرونا پرداخت و گفت: به بیش از 87 درصد از افراد بالای 18 سال استان بوشهر نوبت اول واکسن کرونا تزریق شده و 75 درصد در این گروه سنی نیز هر 2 نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند.

کشمیری با اشاره به تزریق واکسن کرونا به دانش‌آموزان بالای 12 سال تصریح کرد: با توجه به بازگشایی مدارس، 82 درصد از دانش‌آموزان نوبت اول و 60 درصد نیز هر دو نوبت دریافت کرده‌اند که نیاز است اولیا دانش‌آموزان و مدارس همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی با اشاره به تزریق نوبت سوم واکسن کرونا در استان بوشهر بیان کرد: در حال حاضر برای افراد بالای 60 سال، بیماران خاص، کادر بهداشت و درمان و کسانیکه که بیماری زمینه‌ای دارند در صورتی‌که شش ماه از تزریق نوبت دوم آنها گذشته باشد نوبت سوم واکسن کرونا تزریق می‌شود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر اضافه کرد: برای پیشگیری از شیوع دوباره کرونا در کنار واکسیناسیون، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ضروری است.

استان خراسان رضوی/ روند افزایشی مراجعه بیماران مشکوک به مراکز درمانی

محمد حسن درخشان اظهارداشت: در یک هفته گذشته آمار مراجعین  در حاشیه شهر مشهد مقدس افزایش یافته است که این موضوع به دلیل تراکم جمعیت در حاشیه شهر است.

وی ادامه داد: بسیاری از شهرستان‌ها مانند کاشمر، خلیل اباد، بردسکن، خواف و باخرز از شرایط قرمز فاصله گرفته اند اما این شرایط کاملا شکننده است و احتمال عود دوباره بیماری وجود دارد.

مدیر توسعه شبکه و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در فصول سرد سال به دلیل بسته بودن در و پنجره‌ها احتمال تهویه مناسب هوا وجود ندارد و زمینه برای چرخش بیماری‌های ویروسی نیز بیشتر است، عنوان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر محدودیت‌ها برداشته شده است و وضعیت بیماری کرونا به ثبات نسبی رسیده است اگر مردم اطمینان خاطر کاذبی نسبت به این موضوع پیدا کنند احتمال عود دوباره بیماری وجود دارد.

درخشان بیان کرد: از عموم مردم درخواست می‌کنیم برای تکمیل واکسیناسیون سریعا اقدام کنند و افراد 60 سال به بالا نیز که 4 ماه از دز دوم آنها گذشته است برای دریافت دز یادآور اقدام کنند تا در صورت مواجه با سویه جدید بیماری سیستم ایمنی بدن بتواند مقاومت کند.

وی گفت: 41 مرکز منتخب خدمت رسانی به بیماران کرونا همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و  4 مرکز منتخب شبانه روزی نیز همچون گذشته به فعالیت خود ادامه می‌دهند تا خدمت رسانی به بیماران احتمالی به خوبی انجام شود.

استان فارس/ روند کاهشی جانباختگان کرونا ادامه دارد

براساس آخرین وضعیت ثبت شده درباره شهرستان‌ها و استان‌های کشور استان فارس در وضعیت کم خطر قرار گرفته است. بر این اساس هیچ یک از شهرها و شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار ندارند.

بر اساس آخرین تغییرات نقشه تنها شهرستان ممسنی در وضعیت نارنجی قرار دارد و مابقی شهرستان‌های استان در حالت زرد و آبی هستند که در این میان شیراز به عنوان مرکز استان در وضعیت زرد است.

ثبات در این روند با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل چرخه واکسیناسیون از موضوعات مورد تاکید متولیان بهداشت است. با این حال مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از پیش‌بینی و آمادگی برای مقابله با موج ششم کرونا خبر داده و از شیوع سویه جدید کرونا در آفریقا ابراز نگرانی کرده‌اند.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و 494 هزار و 725 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 440 هزار و 196 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون 250 هزار و 734 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 58 هزار و 541 بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، 498 هزار و 737 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است.

 با اعلام بستری 113 بیمار جدید طی 24 ساعت گذشته مجموع بیماران بستری مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان هزار و 128 نفر بوده که از این تعداد، 149 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

همچنین با جان باختن 6 هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به 7 هزار و 229 نفر رسیده است.

استان قزوین/ نرخ بهبودیافتگان نصف شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از کاهش 11 درصدی موارد قطعی ابتلای به کرونا در استان خبر داد و گفت: در 24 ساعت اخیر 88 مورد ابتلای به کرونای جدید در آزمایشگاه‌های کووید استان قزوین شناسایی شدند که این آمار 11 نفر کمتر از روز قبل بود.

جلال رحمانی با اشاره به تثبیت نرخ بستری‌های کرونایی روزانه اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته 46 بیمار کرونایی به علت علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های قزوین بستری شدند که این آمار در مقایسه با روز پیش تغییری نداشت.

وی از افزایش 17 درصدی آمار بیماران کرونایی بدحال هم خبر داد و گفت: در حال حاضر 14 بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین زیر دستگاه ونتیلاتور بستری شدند که این آمار از روز گذشته 2 نفر بیشتر است.

رحمانی ادامه داد: همچنین نرخ مرگ‌ومیر روزانه کرونایی در استان قزوین 33 درصد کاهش یافت و در 24 ساعت گذشته 2 بیمار کرونایی بدحال به دلیل علائم شدید بیماری و ضعف مفرط جسمانی جان‌شان را از دست دادند که این آمار یک نفر از روز قبل کمتر است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه از کاهش 50 درصدی نرخ بهبودیافتگان کرونایی روزانه خبر داد و گفت: در شبانه‌روز اخیر فقط 30 بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار نسبت به روز قبل 30 نفر کاهش داشته است.

رحمانی افزود: در نهایت هم آمار کل بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با 3 درصد افزایش به 230 نفر بستری رسید که این آمار در قیاس با روز قبل 7 نفر افزایش پیدا کرده است.

استان مرکزی/ بستری 8 نفر در مراکز درمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به آخرین وضعیت ابتلا به کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی شمار مبتلایان جدید کرونایی در استان مرکزی طی دو روز اخیر به 59 مورد رسید.

سیدمحمد جمالیان افزود: هشت نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی بیان کرد: 51 نفر از این مبتلایان نیز خدمات درمانی سرپایی کرونا را دریافت کردند و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: شمار مبتلایان به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به 105 هزار و 89 نفر رسید که متاسفانه 6 بیمار کرونایی نیز در این بازه زمانی در استان به‌دلیل کرونا جان باختند و شمار فوتی‌های این بیماری به 2 هزار و 965 نفر رسید.

رئیس علوم پزشکی اراک با اشاره به مسئله واکسیناسیون در استان مرکزی گفت: تشویق و اقناع‌سازی واکسیناسیون باید در اولویت برنامه‌ها باشد به طوری که تاکنون در استان یک میلیون و 82 هزار و 322 نفر یک دوز واکسن و 891 هزار و 538 نفر دو دوز واکسن و به عبارتی 61 درصد جمعیت استان دو دوز واکسن را دریافت کردند و باتوجه به سرعت انتقال ویروس و جهش آن باید مردم در امر واکسیناسیون همکاری بیشتری داشته باشند.

وی افزود: آمار واکسیناسیون دانش‌آموزان بر اساس اعلام آموزش و پرورش حدود 45 درصد و براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی واکسیناسیون 12 تا 18 ساله‌ها در اراک 89 درصد است که باید آموزش و پرورش هماهنگی بیشتری داشته باشد زیرا مدارس با بازرسان بهداشت برای کنترل واکسیناسیون همکاری خوبی ندارند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1119960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =