عین‌اللهی: احتمال ورود کرونای آفریقایی به کشور وجود دارد

وزیر بهداشت گفت: احتمال ورود ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی به کشور وجود دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ بهرام عین اللهی در همایش 100 روز توفیق خدمت، 100 میلیون دوز تزریق سلامت در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی اظهار داشت: روز پنج شنبه وزیر بهداشت آفریقای جنوبی از کشف ویروس جدیدی خبر داد؛ ما به شدت آن را رصد می‌کنیم؛ این ویروس جدید دو ویژگی دارد که یکی قابلیت انتقال بالا و جهش زیاد است و دیگری این که می‌تواند از سیستم ایمنی گریزان باشد اما مسئله مهم این است که با وضعیتی که در کشور داریم و نقاط قرمز نداریم؛ باید از ورود ویروس به کشور مراقبت کنیم.

وی ادامه داد: شب گذشته در فرودگاه امام حضور یافتیم و نکاتی را ارائه کردیم. با همه این دقت‌ها باز هم احتمال ورود این ویروس به کشور وجود دارد و نباید فکر کنیم که کارِ ویروس تمام است؛ البته میزان واکسیناسیون در افریقای جنوبی خیلی کم بوده و 26 درصد مردم واکسن زده بودند و این پوشش پایین واکسیناسیون به شیوع ویروس جدید در آفریقا کمک کرده است و ما امیدواریم با افزایش پوشش واکسیناسیون دچار این مشکل نشویم.

عین اللهی تصریح کرد: ما فکر می‌کردیم واکسن به شکل باران بیاید اما خداوند لطف کرد و واکسن به صورت سیل‌آسا وارد کشور شد و جهانیان از این اتفاق تعجب کردند.

وی افزود: شعار ما "ایران قوی" است. ایران امروزه یک نام درخشان در جهان است؛ ایران یعنی امام(ره)، مقام معظم رهبری، شهدای بزرگ ما و مردم مقاوم در مقابل تحریم‌ها؛ اگر این فشارها را بر هر کشور دیگری تحمیل می‌کردند مقاومت نمی‌کرد اما ایران توانست و شعار ما می‌توانیم یک شعار مهم و مشهود است.

وی ادامه داد: تاریخ قدرت ما را نشان می‌دهد و وقتی به دوران دفاع مقدس نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در مقابل همه کشورها مقاومت کردیم و تجربه دفاع مقدس به ما نشان داد که ما می‌توانیم و باید از تاریخ درس بگیریم و امروز مردم کشور ما تاریخ را می‌سازند. فاجعه کرونا کوچک نبود و روزانه 50 هزار مبتلا و بالای 700 نفر مرگ و میر داشتیم اما با استفاده از حرکت‌های تاریخی بود که در این فاجعه بزرگ کرونا که در تمام دنیا اتفاق افتاد، توانستیم حرکت بزرگی را به مدد الهی انجام دهیم. اگر وزارت بهداشت می‌خواست به تنهایی واکسیناسیون و کنترل کرونا را انجام دهد بیش از یک سال طول می‌کشید ولی همه پای کار آمدند و بنابراین هر پروژه ای که مردم از آن حمایت کنند موفق می شود و این آمارهای امروز، صرفا با حمایت مردم حاصل شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کادر سلامت از ابتدای بیماری کرونا تلاش کردند، تصریح کرد: ما امروزه توانستیم به عدد 85 درصد در پوشش نوبت اول واکسن کرونا برسیم و در برخی استان ها 93 درصد مردم یک دوز واکسن کرونا زده‌اند که در دنیا بی‌نظیر است و 70 درصد مردم نیز دو دوز کامل واکسن را تزریق کرده‌اند.

عین اللهی تأکید کرد: حدود یک میلیون نفر نیز دوز سوم را تزریق کرده‌اند و ما از مردم خواهش می‌کنیم افراد پرخطر برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا مراجعه کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به واردات 150 میلیون دوز واکسن گفت: در واکسیناسیون زمان برای ما اهمیت داشت. شدیداً به واکسن‌های داخلی کرونا اعتقاد داریم و ا زکشورهای پیشرفته در تولید واکسن در دنیا هستیم و همه انواع واکسن را در کشور تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: 20 ملیون دوز نیز واکسن تولید داخل داریم که در مجموع 170 میلیون دوز واکسن داشته‌ایم که 105 میلیون دوز آن تزریق شده است.

عین‌الهی با تأکید بر اینکه واکسیناسیون یکی از مراحل مهم در مقابله با کروناست، هشدار داد: هنوز کرونا پایان نیافته و باید با کرونا زندگی کنیم. در جلسه‌ای که با مسئول موسسه کخ آلمان داشتیم او گفت در آلمان وقتی واکسیناسیون افزایش یافت مراقبت‌ها کاهش یافت و مردم عادی انگاری کردند و علت پیک جدید کرونا در آلمان که روزانه 50 هزار مبتلا و 200 مرگ و میر را دارند، همین مسئله بود.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با کرونا کمیته علمی بسیار قوی ایجاد کردیم و متخصصین از هررشته‌ای در آن حضور دارند و هر رشته نیز یک زیرگروه دارد؛ در این کمیته همکاران ما انواع درمان‌ها را رصد می کنند و درمان‌های طب ایرانی بررسی می شود و هر نکته ای که در درمان مردم موثر باشد اعلام می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: ما مدافع سلامت مردم هستیم و در این راه از همه امکانات استفاده می‌کنیم و سلامت مردم را فدای هیچ چیزی نخواهیم کرد و تمام پرسنل وزارت بهداشت متعهد به این امر هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =