سویه آفریقایی ویروس کرونا چقدر نگران کننده است؟

در شرایطی که واکسیناسیون در دنیا در حال انجام است و شرایط بهتر شده، خبری از انتشار سویه جدیدی از ویروس کرونا در آفریقا نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است اما هنوز تحقیقات درمورد سویه جدید ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در شرایطی که واکسیناسیون در دنیا در حال انجام است و شرایط در مقایسه با دو سال گذشته کمی بهتر شده است، خبری از انتشار سویه جدیدی از ویروس کرونا در آفریقا نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که در این گزارش به بررسی این سویه می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانید.

اُمیکرون از کجا آمد؟

این سویه به نام اُمیکرون اولین بار در ۲۴ نوامبر در آفریقای جنوبی به  سازمان بهداشت جهانی گزارش شد و پس از آن در بوتسوانا، بلژیک، هنگ کنگ و اسرائیل نیز شناسایی شد. سازمان بهداشت جهانی در گزارشی اعلام کرد که این سویه تعداد زیادی جهش داشته و شواهد اولیه حاکی از احتمال افزایش مبتلایان وجود دارد.

بی بی سی انگلیسی در گزارشی اعلام کرد که در حال حاضر تعدادی از کشورهای جهان تصمیم گرفته‌اند که سفر به آفریقای جنوبی را ممنوع یا محدود کنند و مسافران آفریقای جنوبی، نامیبیا، زیمبابوه، بوتسوانا، لسوتو و اسواتینی نمی‌توانند وارد بریتانیا شوند، مگر اینکه اتباع بریتانیا یا ایرلند یا ساکنان بریتانیا باشند. مقامات آمریکایی هم اعلام کردند که پروازهای آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو، اسواتینی، موزامبیک و مالاوی مسدود خواهند شد. برزیل و استرالیا هم محدودیت‌هایی برای سفر اعمال کردند.

این پایان دنیا نیست

پروفسور جیمز نیسمیت، زیست‌شناس ساختاری از دانشگاه آکسفورد، درخصوص شیوع این سویه گفت این خبر بدی است اما پایان دنیا که نیست، جهش‌ها در این نوع نشان می‌دهند که ممکن است انتقال ویروس سریع‌تر شده باشد اما درخصوص موضوع قابلیت انتقال مسئله به سادگی این که اسید آمینه‌ای این کار را انجام می‌دهد نیست و نحوه عملکرد جهش‌ها متفاوت است.

دکتر مایک تیلدزلی، یکی از اعضای گروه علمی مدل سازی آنفولانزای همه گیر به بی بی سی گفت که تنها حدود ۲۴ درصد از جمعیت آفریقای جنوبی به طور کامل واکسینه شده‌اند و این نکته در گسترش سریع موارد در آنجا موثر بوده است.

دکتر آنتونی فائوچی، رئیس بیماری‌های عفونی ایالات متحده،  هم در این باره به سی ان ان گفته که اگرچه گزارش‌ها در مورد نوع جدید نگران کننده است اما ممکن است واکسن‌ها همچنان برای جلوگیری از بیماری‌های جدی کار کنند. تا زمانی که آزمایشات لازم  به درستی انجام نشوند، نمی‌دانیم که واکسن‌ها موثر هستند یا خیر.

تعداد جهش‌ها افزایش یافته اما امیدواریم خطرناک نباشد

مصطفی صالحی وزیری، ویروس شناسی پزشکی و مسوول آزمایشگاه مرجع کشوری کرونای انستیتو پاستور ایران هم درباره این ویروس به ایرنا گفت: تعداد جهش‌هایی که در این سویه مشاهده شده به طرز غیرمعمولی حتی از سویه دلتا بسیار بیشتر است. بر اساس داده‌های ارائه شده، سرعت افزایش واریانت جدید نسبت به دو سویه قبلی در کشور آفریقای جنوبی یعنی دلتا و بتا بیشتر بوده و این موضوع نگران کننده است. البته چند وقت پیش در مورد جهش‌های "لامبدا" و "میو" هم مواردی بیان می‌شد که جهش‌های خطرناکی هستند اما این سویه‌ها، نتوانستند شیوع زیادی در کشورهای مختلف داشته باشند که امیدواریم در مورد سویه جدید هم این موضوع رخ دهد.

موردی از ابتلا به سوید جدید کرونا در کشور مشاهده نشده است

دکتر عین اللهی، وزیر بهداشت هم عنوان کرد: تا به امروز موردی از ابتلا به سوید جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شایع شده، در کشور گزارش نشده است؛ با وجود همه این دقت‌ها، احتمال ورود ویروس به کشور وجود دارد. بنابراین باید مراقبت‌ها را ادامه دهیم و فکر نکنیم با انجام واکسن کار تمام است و مراقبت‌ها باید بیشتر انجام شود.

جهش در ویروس‌ها اتفاق عجیبی نیست

سید محمد اکرمی؛ رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز از روند ایجاد جهش‌ها در ویروس کرونا گفت: ویروس طبیعتا در معرض جهش قرار دارد و این امر عجیب و غریبی نیست. ویروس کرونا در حال حاضر مورد توجه کل دنیا قرار گرفته است و به همین دلیل تغییرات آن هم مدام پیگیری می‌شود. بعنوان نمونه درمورد واکسن آنفولانزا یا سرماخوردگی معمولا سعی می‌شد تا از چندین نوع شایع ویروس در کشورهای متفاوت استفاده شود تا واکسن‌ها نسبت به همه انواع مقاومت داشته باشند اما با این حال از سالی به سال دیگر واکسن‌هاعوض می‌شوند زیرا ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی جهش پیدا می‌کند.

اکرمی توضیح داد: در مورد ویروس کرونا تفاوت عملکردی با سایر ویروس‌ها را شاهد هستیم اما هنوز برای اینکه بگوییم آیا این ویروس در جهش‌هایی که دارد به شدت متفاوت است یا نه زود است. البته هرگونه تغییر ژنتیکی باید مورد بررسی قرار گیرد، نتیجه نهایی آن مشخص شود و درواقع ارتباط بین ژنوتایپ (ماهیت ژنتیکی) و فنوتایپ (ماهیت ظاهری و عملکردی) در هر جهش را پیدا کنیم تا بتوانیم در مورد کشنده‌تر شدن یا نشدن نظر دهیم. در مواردی خاص جهش‌ها منجر به افزایش پایداری ویروس در بدن فرد، گاهی باعث افزایش سرایت و در برخی موارد هم منجر به کشندگی بیشتر شدند. این امر نیازمند مطالعات بیشتر است اما بسیاری از تغییرات ژنتیکی هم بوده که برعملکرد ویروس تاثیر چندانی نگذاشته است.  جهش‌ها در سیر تکاملی ویروس می‌توانند در هر دو جهت پیش روند یعنی ویروس را قوی‌تر یا ضعیف‌تر کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1120002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیرصا IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      تو ایران که هیچی معلوم نمیشه گزارش خوبی بود