آدرس‌های غلط در ماجرای اعتراضات اصفهان

سعید شهرابی فراهانی*

گروه سیاسی ایسکانیوز - در یک ماه اخیر مطالب فراوان و مختلفی درباره مسائل منابع آب اصفهان و استان های همجوار آن در رسانه های رسمی و غیررسمی و همینطور شبکه های اجتماعی فارسی زبان منتشر شده است که هر یک از دیدگاه های مختلفی به مسئله پرداخته و بعضاً نیز راهکارهایی ارائه داده‌اند.

نگارنده قصد پرداختن به مباحث فنی چالش یا بحران آب در فلات ایران را ندارد لیکن آنچه که در مجموع می توان دریافت آن است که چالش مزبور دارای ابعاد مختلفی است، پیدایش و پیامدهای آن منحصر به یک متغیر یا یک حوزه موضوعی نیست، در کوتاه مدت نمی توان آن را به صورت قطعی و نهایی حل نمود و پاسخ متناسب به آن نیازمند یک تشکل حاکمیتی است که تصمیمات و اقداماتش از سطح دستگاه های حکومتی فراتر رفته و با حضور افراد خبره، قوی و امانت‌دار از داخل و خارج از نهادهای حکومتی؛ نسبت به سیاستگذاری و اصلاح فرایندهای چالش‌آفرین مبادرت کند.

باید به طور موکد متذکر شد که راه حل های مبتنی بر سپردن مدیریت چالش منابع آب به سطح فرو ملی، نه تنها وضعیت را بهبود نمی بخشد بلکه ممکن است با دخالت یافتن سلایق افراد غیر متخصص یا اعمال نفوذ ذی‌نفعان قوی‌دست محلی و ...؛ شاهد تدوین الگوهای ناقص‌الخلقه برای حل مسئله، کشمکش های بی پایان و مجادلات بی حاصلی باشیم که دردی از مردم دردمند دوا نخواهد کرد و فقط موجب بدتر شدن این موقعیت بدخیم و تشدید تنش‌های جانبی ان خواهد شد.

در این میان، پیوند زدن موضوعات بی ارتباط به همدیگر (مانند ایجاد درگیری از سوی افراد براندازی که به بهانه مطالبات مردمی درباره آب، به اصل نظام حمله می کنند) به مذاکرات پیش رو در وین شبهه های است که ممکن است ذهن تصمیم گیران را آشفته کند.

یقیناً کشاورزانی که دار و ندار خود را به تغییر وضعیت مدیریت آب وابسته می بینند با کینه ورزانی که مترصد رژیم چنج هستند، قابل جمع بستن نخواهند بود. آنهایی که قصد درگیری را دارند، سوار موج مطالباتی می شود که به هر دلیلی پاسخ مناسبی برای آن داده نشده و اعتراض مطالبه گر را برانگیخته است؛ چه مذاکره ای شکل بگیرد و چه مذاکره ای نباشد، این عوامل تمام توان خود را برای تقابل با نظام به کار خواهند بست، اما نباید از یاد برد که روند مطالبات اصیل و مردمی به چه ترتیب به حضور برهم زنندگان نظم و ناقضان امنیت و آرامش عمومی انجامیده است. مخلوط کردن موضوعات بی‌ربط، پاک کردن صورت مسئله و تضعیف ساز و کارهای تعاون و همکاری مشترک دولت و مردم برای غلبه بر چالش منابع آبی است.

به طور قطع اشراف چشمگیر، توان تحلیلی قابل تحسین و برآوردهای دقیق دستگاه های ذیربط قادر خواهد بود در باز کردن گره های ذهنی و ادراکی مسئولین مربوطه کمک موثری تلقی گردد تا از تکرار اشتباه های چندباره و اتلاف ظرفیت ها به ویژه صدمه به سرمایه اجتماعی جلوگیری شود. فراموش نکنیم دشمن غدّار برای بهره برداری از خطاهای حتی سهوی ما کمین نموده است تا ضمن به روزرسانی شرح وظایف عوامل خود در داخل کشور (به خصوص جریان مرموز و خزنده نفوذ) ضربات خود را بر پیکره مردم ایران وارد نماید.

*کارشناس حوزه سیاسی، امنیتی و بین‌الملل

انتهای پیام/

کد خبر: 1120062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =