زندگی زیر کابل‌های فشار قوی چقدر خطرناک است؟ / کابل‌های زیرزمینی مشکل‌ آفرین‌تر است

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت عنوان کرد: کابل‌های فشار قوی زمانی مشکل‌ساز می‌شوند که در فاصله‌ای کمتر از ۲۰ متر از محل‌های مسکونی قرار داشته باشند در فاصله نزدیک‌تر می‌توانند در بدن افراد تحریک ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، عبور کابل‌های فشار قوی از محلات مختلف تهران و انتشار نتیجه برخی تحقیقات در مورد سرطان‌زا بودن آن‌ها مردم این محله‌ها را نگران کرده است اما آیا واقعا این کابل‌ها، نحوه قرارگیری و فاصله‌ای که با مناطق مسکونی دارند، می‌تواند به بروز سرطان‌ها و تولد فرزندان معیوب منجر شود؟ آیا عبور کابل‌ها از زیر زمین روشی امن برای جلوگیری از برخورد پرتوهای آن با افراد است؟ در این گزارش سعی کردیم تا به این سوال‌‎ها پاسخ دهیم که در ادامه می‌خوانید.

سرطان و فرزندان معیوب هدیه کابل‌های فشار قوی برای ملک آبادی‌ها

ماه گذشته جعفر بندی شربیانی عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی نگران کننده از کابل‌هایی گفت که سرطان ایجاد می‌کنند و منجر به تولد فرزندان معلول می‌شوند و به همین جهت از وزارت نیرو خواست تا انتقال خطوط برق فشار قوی به زیر زمین را در اولویت قرار دهند. بندی شربیانی این صحبت‌ها را در واکنش به گزارش مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان تهران عنوان کرد و گفت: مدیرعامل شرکت برق به محلاتی در شهر تهران اشاره کردند که روی مسیر فشار قوی شکل گرفته‏اند، در منطقه بیست محله‎ای محروم به نام ملک آباد است که زیر مسیر فشار قوی قرار گرفته و سوای از برق گرفتگی، خانواده‏های ساکن این محله دچار بیماری‎های سرطانی و صاحب فرزندان معیوب می‎شوند. براستی هزینه‏های بالا یک خدمت نباید یک دستگاه خدمت‏رسان را از مسئولیت‎های اجتماعی باز دارد.

اینجا دعا می‌کنند باران نبارد

سال ۹۶ هم روزنامه ایران در گزارشی میدانی از محله ملک آباد ری به خانه‌هایی اشاره کرده بود که چسبیده به دکل‌های فشار قوی ساخته شده‌اند و از مرگ‌هایی گفته بود که به دلیل برق گرفتی در این محله اتفاق افتاده‌اند. در بخشی از این گزارش آمده است: حدود ۳۰۰ خانوار در ملک‌آباد زندگی می‌کنند. اکثرشان بچه‌های کوچک دارند. اینجا مردم به بچه‌های‌شان یاد داده‌اند که وقتی باران می‌بارد، یک تکه پارچه خشک بردارند و با آن در خانه را باز کنند. خودشان هم همین کار را می‌کنند وگرنه جریان برق پرتشان می‌کند. مادری که دست بچه کوچکش را گرفته می‌گوید: «بچه‌هایمان می‌پرسند چرا باید با دستمال در را باز کنیم؟ چه جوابی داریم! باید برایشان توضیح بدهیم که اگر این کنار را نکنید، برق می‌گیردتان. بچه کوچک چه می‌داند این چیزها را. خودمان هم کلافه شده‌ایم. اینجا باران باشد، هیچکس در کوچه نمی‌ماند. همه می‌دانند باید سریع خودشان را به خانه برسانند. سیم‌ها اتصالی می‌کند و خصوصاً اگر رعد و برق بزند، آنقدر صداهای وحشتناکی بلند می‌شود که زهره آدم می‌ترکد.»

منطقه ۱۶ و پارک‌هایی که سقفشان کابل‌های فشار قوی است

منطقه ۱۶ تهران هم یکی دیگر از مناطقی است که مدم آن با کابل‌های فشار قوی برق غریبه نیستند. نزدیکی بافت مسکونی به نیروگاه بعثت و وجود کابل های فشار قوی از دغدغه‌های شهروندان است. سال گذشته شهردار منطقه ۱۶ برای رفع مشکل این کابل‌ها خاطر نشان کرد: نیروگاه برق بعثت یکی از مهمترین نقاط صنعتی در منطقه است ولی در پی اظهار نگرانی برخی از شهروندان از وجود دکل‌ها و کابل‌های فشار قوی و اثرات مخرب آن، مدیریت شهری منطقه مسر است بر اساس نظر مشاورین متخصص مورد تایید وزارت نیرو، کابل‌های برق فاز قوی با پوشش‌های ویژه از درون شبکه‌های تاسیسات شهری عبور کند که این امر علاوه بر آزاد سازی فضای سطح زمین و فضای سبز از بروز مشکلات مختلف از جمله برق گرفتگی‌های احتمالی و تاثیرات آن بر سلامتی شهروندان به میزان قابل توجهی کاسته می‌شود.

فاصله ایمن با کابل‌های فشار قوی چقدر است؟

دکتر محمدرضا منظم اسماعیل پور؛ رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص اینکه آیا کابل‌های فشار قوی برق می‌توانند سرطان‌زا باشند یا خیر گفت: به راحتی نمی‌توان در مورد سرطان‌زا بودن یک عامل اظهارنظر کرد اما احتمال اینکه هر عامل اضافی که خارج از سیستم نرمال به بدن وارد می‌شود قابلیت سرطان‌زایی دارد و علت آن هم این است که میدان‌های مغناطیسی می‌توانند تحریک ایجاد کنند و این تحریک در آدم‌های حساس‌تر می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی نظیر سرطان شود اما نمی‌توان به طور قطعی گفت که عامل اصلی چه بوده است. البته مطالعات مقطعی وجود دارد که درمورد سرطان‌زا بودن این کابل‌ها انجام شده است و نشان می‌دهد که سرطان خون در این مناطق بیشتر بوده اما نمی‌توان نظر قطعی داد.

منظم اسماعیل پور اضافه کرد: کابل‌های فشار قوی زمانی مشکل‌ساز می‌شوند که در فاصله‌ای کمتر از ۲۰ متر از محل‌های مسکونی قرار داشته باشند چراکه میدان‌های مغناطیسی در اثر فاصله تضعیف می‌شوند و در فاصله‌های دورتر بیشتر روی امواج و سیگنال‌ها اثر می‌گذارند اما در فاصله نزدیک‌تر از ۲۰ متر می‌توانند در بدن افراد تحریک ایجاد کنند.

برخی روغن ریخته را نذر امام زاده می‌کنند

او در پاسخ به این سوال که برخی از کابل‌ها از روی پارک‌ها عبور می‌کنند و ممکن است بچه‌ها ساعت‌ها در آن محل بازی کنند، این چقدر می‌تواند خطرناک باشد، گفت: معمولا کابل‌ها در ارتفاع خیلی بلند هستند و در مناطقی که دچار قوس شده فاصله‌ها با زمین کاهش یافته است که در آن مناطق ممکن است خطر وجود داشته باشد اما معمولا فاصله‌های استانداردی برای قرار دادن کابل‌ها در مناطق مختلف وجود دارد که عموما این استانداردها رعایت می‌شود. در مواردی که استانداردها رعایت نمی‌شود مانند مناطقی که کابل‌ها از روی مدارس عبور کرده‌اند، تخلف رخ داده و ممکن است مشکل‌ساز شود. گاهی زمانی که افراد نمی‌توانند برای زمینی به دلیل عبور کابل‌های فشار قوی برق مجوز ساخت و ساز بگیرند آنجا را وقف مدرسه می‌کنند!

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت توضیح داد: نکته‌ای که معمولا مسئولان به آن توجه نمی‌کنند این است که پرتوها حتی درمیزان کم و مجاز هم نمی‌تواند بدون مشکل و کاملا سالم باشد اما مسئولان پرتوهای یک منطقه را اندازه‌گیری می‌کنند و اگر کمتر از حد خطر بود مجوز می‌دهند درحالی که همان میزان اندک هم سالم نیست مگر اینکه دیگر چاره‌ای نباشد. در مجموع میزان مواجه انسان‌ها با پرتوها باید تا حد امکان کاهش یابد.

او تاکید کرد: عبور کابل‌ها از زیر زمین بهتر نیست و حتی مشکل‌ آفرین‌تر است زیرا خاک و هوا چندان تفاوتی در جذب میدان‌های مغناطیسی ندارند. تنها راه کم کردن اثر میدان‌های مغناطیسی فاصله است و زمانی که کابل در زیر زمین باشد فاصله آن با انسان‌ها کمتر می‌شود. از طرفی زمانی که کابل در ارتفاع است شما کابل را می‌بینید و فاصله خود را با آن حفظ می‌کنید اما با قرار گرفتن کابل‌ها در زیر زمین نمی‌دانید که زیر پای شما کابل وجود دارد یا خیر.

حفظ سلامتی مردم وظیفه نهادهای بالادستی است

به گزارش ایسکانیوز، جانمایی درست دکل‌‎های کابل‌های فشار قوی باید براساس انجام تحقیقات میدانی در مورد منطقه و بررسی میزان تشعشعات باشد و از طرفی نهادهای ذی ربط مسئول اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم هستند که بدانند تا چه میزان فاصله از کابل‌ها باید داشته باشند تا دچار مشکل نشوند، حفظ سلامتی مردم وظیفه نهادهای بالادستی است و نباید صرفا به برق رسانی فکر کنند. زیرزمینی کردن خطوط فشارقوی را این روزها به عنوان راهکار ارائه می‌دهند اما باید توجه داشت که این راهکار خود در آینده زمینه ساز مشکلات دیگر نشود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1120110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =