لزوم ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در صدا و سیما / ترکیب هنر اندیشه و فناوری می‌تواند در رسانه ملی تحول ایجاد کند

حسن بهشتی پور گفت: در حال حاضر متاسفانه در فضای گفتمانی حاکمیت با گفتمان مردم عادی و نه نخبگان جامعه، فاصله ای به وجود آمده که باید جامعه شناسان سیاسی در حوزه تخصصی دلایل این شکاف را بررسی کنند.

حسن بهشتی پور، مدیر اسبق شبکه العالم در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در خصوص دلایل تک‌صدایی که در حال حاضر در رسانه ملی حاکم است، اظهار کرد: صدا و سیما یک رسانه حاکمیتی بوده و در حقیقت مروج تفکرات حاکمیتی است. 

در فضای گفتمانی حاکمیت با مردم فاصله به وجود آمده است

وی ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه در فضای گفتمانی حاکمیت با گفتمان مردم عادی و نه نخبگان جامعه، فاصله‌ای به وجود آمده که باید جامعه‌شناسان سیاسی در حوزه تخصصی دلایل این شکاف را بررسی کنند.

کارشناس رسانه با بیان اینکه وجود این شکاف را همه اقشار جامعه حس کرده‌اند، تاکید کرد: آن گفتمانی که صدا وسیما تبلیغ و ترویج می‌کند، منطبق با برداشتی از اسلام ناب، انقلاب اسلامی و همچنین اهداف بلند امام و رهبری است و خودش را موظف می‌داند در این چارچوب آن گفتمان را تبلیغ کند، اما در جامعه طیف‌های مختلفی با برداشت‌های متفاوت زندگی می‌کنند و صدا و سیما باید مکانی باشد که این برداشت‌ها به صورت منطقی و درست مطرح شود.

وی افزود: این فضا مانند همان کرسی‌های آزاداندیشی که رهبری زمانی به آن اشاره کردند اما کسی به آن عمل نکرد، باید به وجود بیاید و حداقل جلوه‌اش در رسانه ملی نمایان باشد تا بتواند همه اقشار را دربرگرفته و تمام دیدگاه‌ها و نظرات موافق و مخالف را در آنجا مشاهده کنند. 

بهشتی پور تاکید کرد: البته این موضوع فقط از جنبه سیاسی را شامل نمی شود بلکه باید بخش اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر ابعاد جامعه را نیز در بر بگیرد.

مدیر اسبق شبکه العالم با اشاره به اینکه با قبول مسئولیت صدا و سیما توسط آقای جبلی و قول مساعدی که وی داده تا زمینه‌ای فراهم کند که تمام اقشار ایرانی خواسته‌های خودشان را در صدا و سیما ببینند، اذعان کرد: باید این فرصت را به مدیر صدا و سیما داد تا ببینیم می‌تواند چنین فضایی در را رسانه ملی ایجاد کند، زیرا این امر بسیار مهمی است و اگراجازه دهند این موضوع تحقق یابد، می‌تواند خدمت بزرگی به منافع ملی و همچنین امنیت ملی کشورمان باشد.

 بهشتی پور ادامه داد: این خدمت بزرگ به دو موضوع مهم کمک می‌کند، ابتدا اینکه آن نگاه‌های متفاوتی که بین دولت و ملت به وجود آمده به تدریج به یکدیگر نزدیک می‌شود تا به یک وحدت نگاه برسند و از این جنبه خدمت بزرگی است.

باید سرمایه‌های اجتماعی احیا شود

کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: بخش دوم نیز می‌تواند با این اقدام شکل گیرد که سرمایه اجتماعی در کشورمان احیا شود زیرا ما سرمایه ‌های اجتماعی را به سختی به دست می‌آوریم، اما به یک باره و بر سر اشتباهات و مشکلاتی که به وجود می‌آید از دست می‌دهیم.

وی با بیان اینکه وعده‌هایی که توسط حاکمیت داده می‌شود و تحقق نمی‌یابد باعث می‌شود مردم مسائلی را که می‌بینند عملا با واقعیت در تضاد باشد، اظهار کرد: این امر ضربه بدی به اعتماد مردم به حاکمیت می‌زند و این موضوع بسیار ارزشمند خواهد بود که صدا و سیما بتواند آن سرمایه اجتماعی را برگرداند.

کارشناس رسانه با بیان اینکه رسانه ملی باید بتواند اعتبار خود و حاکمیت را به مردم برگرداند، افزود: به عنوان مثال وقتی اعلام می‌شود قرار است کالایی ارزان شود و مردم باور می‌کنند که واقعا این اتفاق می‌افتد و سطح اعتماد عمومی بالا می‌رود، اما امروز شاهدیم که دقیقا برعکس این موضوع صادق است. 

بهشتی پور افزود: رسانه ملی باید اجازه دهد که مدیریت جدید ایده‌ها و اقداماتی که جهت تحول در صدا و سیما در نظر دارد را انجام دهد تا شاید تاثیرگذار باشد، زیرا صدا و سیما یک بخش اندیشه ای دارد که باید در مسائل فکری عمیق کار کند، یک بخش هنری دارد که در صدد ایجاد جذابیت‌های لازم است و همچنین یک بخش آن هم بحث فنی است که انواع و اقسام فن‌آوری‌هایی را در بر می‌گیرد که می‌تواند به برقراری ارتباط بهتر با مخاطب کمک کند.

وی در پایان تاکید کرد: ترکیب هنر، اندیشه و فناوری یک ترکیب بسیار تخصصی در رسانه ملی است و انسان‌های فرهیخته‌ای می‌طلبد که با مدیریت جدید دست به دست هم داده تا بتوانند یک تحول اساسی در صدا و سیما ایجاد کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =