استقبال دانشگاه آزاد از تنوع اتحادیه‌های دانشجویی/ انحلال اتحادیه‌های دانشجویی سیاسی نبود

مدیر اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ممانعت از ادامه فعالیت اتحادیه اول و دوم دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل مسائل سیاسی نبوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بهبود فعالیت و عملکرد اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همواره مورد بحث و انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه دانشجویی بوده است. 

برای پیگیری فعالیت اتحادیه‌های دانشجویی در این دانشگاه نشست «بررسی فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی» با حضور حمید مهدیون اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و امید طاهرنژاد مدیر آموزش و مطالبات اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در تحریریه باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) برگزار شد.

مهدیون در این نشست ضمن تاکید بر حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از فعالیت‌های دانشجویی بیان کرد که هیئت نظارت مرکزی بر تشکل‌ها  تنوع اتحادیه‌های دانشجویی را اصل فعالیت خود قرار داده است. همچنین وی ادامه داد دلایل و سو گیری سیاسی دلیل متوقف کردن فعالیت اتحادیه‌های دانشجویی اول و دوم دانشگاه آزاد اسلامی نبود.

در ادامه گفت‌وگوی مهدیون را می‌خوانید:

تمرکز گرایی فعالیت‌های دانشجویی و انسجام بخشی به تشکل‌های دانشجویی یکی از رمزهای موفقیت این نوع از فعالیت‌ها است. اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی برای بهبود عملکرد و کارآیی اتحادیه‌های دانشجویی چه راهکاری در پیش گرفته است؟

در حال حاضر حمایت‌های بسیاری مناسبی از تشکل‌های دانشجویی انجام می‌شود. احصا و ساماندهی تشکل‌ها واقعی در دستور کار قرار دارد. چرا که برخی از دفاتر موسمی بودند به این معنا که  براساس مناسبات خاص ایجاد می‌شدند. به عنوان مثال بسیاری از تشکل‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی در سال 92 همزمان با برگزاری انتخابات ایجاد شدند و دیگر فعالیتی نداشتند.

 فعالیت و جنبش دانشجویی در ایام کرونایی، دچار رکود شده است که از این میان فعالیت‌های تشکیلاتی، فرهنگی و اجتماعی تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دفاتر دانشجویی دانشگاه‌های سراسری آسیب بیشتری متحمل شده است. 

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به دو دسته  بالقوه و بالفعل تقسیم می‌شوند. تشکل‌های بالقوه یعنی در حال تاسیس هستند و دفاتر بالفعل نیز شامل تشکل‌هایی است که در حال فعالیت یا احیای خود هستند. 

استقبال دانشگاه آزاد از تنوع اتحادیه‌های دانشجویی/ انحلال اتحادیه‌های دانشجویی سیاسی نبود

 سامانه امتداد عامل شفافیت در فعالیت تشکل‌های دانشجویی

ویروس کرونا برای فعالیت‌های گروهی و دسته جمعی محدویت‌هایی را ایجاد کرده است که فعالیت دانشجویی از این موضوع مستثنی نیست. از سوی دیگر فضای مجازی بستر جدیدی را برای فعالیت، پیش روی دانشجویان قرار داده است. برای استفاده بهینه از این فضا سامانه خاصی طراحی شده است؟

شاید بتوان گفت ویروس کرونا باعث شد تا جریان دانشجویی و مسئولان با ظرفیت فضای مجازی بیشتر آشنا شوند و نیروهای تشکیلاتی بهتر و بیشتر از گذشته، در فضایی بر بستر اینترنت فعالیت داشته باشند.

با گذشت مدت زمانی از آغاز و گسترش بیماری کرونا، فعالیت‌های دانشجویی به ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی نقطه عطفی با فعالیت‌های مجازی پیدا کرد و دچار نوعی تحول شد.

سامانه «امتداد» توسط اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی برای فعالیت بهتر و مناسب‌تر تشکل‌های دانشجویی در فضای مجازی تشکیل شد و شفافیت در کمیت تشکل‌های دانشجویی و کیفیت فعالیت آنها به وجود آورد.

در گذشته آمارهایی وجود داشت که نزدیک به واقع نبود؛ اما امسال با استفاده از این سامانه آمارهای فعالیت تشکل‌ها در واحدهای مختلف در تمامی لحظات قابل مشاهده و استخراج است.

همچنین این سامانه امکان برگزاری انتخابات امن و آسان را برای تشکل‌ها فراهم کرد که نتایج این انتخابات قابل راستی آزمایی است. تمامی مراحل انتخابات نیز با نظارت هیئت نظارت برتشکل‌های استان‌ها بوده است. معاونان فرهنگی که در واقع دبیران هیئت نظارت بر تشکل‌ها هستند، نیز دسترسی  ثبت اطلاعات تشکل‌ها و نظارت بر روند برگزاری انتخابات را دارند.

 برگزاری انتخابات تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه آز اد اسلامی نسبت به سایر دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم؛ تحقیقات و فناوری نسبت بالاتری دارد.

برگزاری انتخابات ملاک مهمی برای ارزیابی میزان فعالیت تشکل یا اتحادیه دانشجویی است. در حال حاضر انتخابات دفاتر دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی چگونه است؟

برگزاری انتخابات یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های فعالیت تشکل‌های دانشجویی است چرا که آنها نمایندگان جنبش دانشجویی هستند و مرتبا باید به روز رسانی شوند. برگزاری انتخابات در فضای دموکراتیک، یکی از اولویت‌های مهم اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی است چراکه شورای مرکزی اتحادیه‌ها باید با نظر سایر دانشجویان انتخاب شوند. نتایج هر انتخابات طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک سال اعتبار دارد و بعد از گذشت آن باید انتخاب دیگری برگزار و اعضای جدید انتخاب و معرفی شوند. 

با وجود محدویت کرونایی؛ انتخابات دفاتر دانشجویی در بستر سامانه  امتداد و با تلاش معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدها و نمایندگان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌ها برگزار شد و در حال حاضر بیشتر دفاتر انتخابات خود را برگزار کرده‌اند. 

 برگزاری انتخابات تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سایر دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم؛ تحقیقات و فناوری آمار بالاتری دارد و تشکل‌ها در فضای مجازی خود را احیا کرده و فعالیت مناسبی دارند.

استقبال دانشگاه آزاد از تنوع اتحادیه‌های دانشجویی/ انحلال اتحادیه‌های دانشجویی سیاسی نبود

الگو سازی آیین نامه تسهیل فعالیت‌های دانشجویی برای سایر دانشگاه‌ها

دانشگاه آزاد اسلامی برای تشویق یا تسهیل فعالیت تشکل‌های دانشجویی طرح یا قانون مشخصی دارد؟

ابلاغ آیین نامه تسهیل فعالیت‌های دانشجویی توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از نقاط عطف فعالیت دانشجویی است. به عنوان مثال اگر تشکلی در دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم یا مراکز آموزش عالی بخواهد تاسیس شود؛ هیئت موسس باید درخواست خود را به هیئت نظارت ارائه دهد و بر اساس مقررات 3 امضا از اعضای آن دانشگاه گرفته شود. این محدودیت برای تاسیس تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد و اعضا به مدت 6 ماه فرصت دارند مانند یک تشکل فعالیت قانونی داشته باشد و اقدام به عضو گیری کند.

همچنین این آیین نامه ارتباط بین معاونان فرهنگی واحدها با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی را بهبود بخشید. چراکه در گذشته معاونان فرهنگی با هیئت نظارت بر تشکل‌ها ارتباط معنا داری نداشتند؛ اما در حال حاضر این معاونان، به عنوان دبیران هیئت نظارت فعالیت دارند و خود آنها متولی فعالیت و عملکرد تشکل های دانشجویی هستند.

سامانه پایش و کارنامه فرهنگی واحدها نیز ابزار مناسبی برای سنجش وضعیت کمی و کیفی فعالیت و تعداد، دفاتر شکل‌های دانشجویی است. روسا و معاونان فرهنگی واحدها کاملا متوجه شدن که این سامانه و کارنامه یکی از مهم ترین شاخص‌ها برای بررسی فضای فرهنگی واحدها است. 

در حال حاضر فعالیت تشکل‌ها در ارزیابی عملکرد معاونت فرهنگی هر واحد یک شاخص مهم است. این موضوع باعث شده تا معاونان اهتمام ویژه ای به فعالیت‌های دانشجویی داشته باشند. 

استقبال دانشگاه آزاد اسلامی از تنوع اتحادیه‌های دانشجویی در این دانشگاه

 اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی بین اتحادیه سوم  دانشجویان  دانشگاه آزاد اسلامی  با سایر اتحادیه‌ها تفاوتی نمی‌گذارد.

آیا  محدویتی برای فعالیت اتحادیه‌های دانشجویی ذیل وزارت علوم وجود دارد؟

دانشگاه آزاد اسلامی برای حمایت از فعالیت‌های چهار اتحادیه بزرگ و رسمی دانشجویی شامل جنبش عدالتخواه، انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، جامعه اسلامی دانشجویان و دفتر تحکیم وحدت که ذیل وزارت علوم فعالیت دارند، آمادگی لازم را دارد. همچنین اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی بین اتحادیه سوم یا مجمع اسلامی دانشجویان که تنها در واحدهای این دانشگاه فعالیت دارد، با سایر اتحادیه‌ها تفاوتی نمی‌گذارد و  میزان حمایت از تمامی دانشجویان یکسان است. همچنین در حال حاضر  تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی یا به صورت مستقل عمل کرده یا تجمیع شده و ذیل یک اتحادیه فعالیت می‌کنند. 

 دانشگاه آزاد اسلامی از تاسیس اتحادیه‌های دانشجویی جدید در این دانشگاه حمایت می‌کند. اگر 20 دفتر دانشجویی با یکدیگر بخواهند اتحادیه‌ای را  تشکیل دهند، هیئت نظارت مرکزی بر تشکل‌های از این درخواست استقبال کرده  و آمادگی همراهی و حمایت از آنها را دارد. 

سبقت گرفتن دانشگاه آزاد در برگزاری جلسات هیئت نظارت نسبت به سایر دانشگاه‌ها

هیئت نظارت مرکزی بر تشکل‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت منظم برگزار می‌شود؟

هیئت نظارت مرکزی بر تشکلها در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های وزارت علوم به صورت قانونی باید هر مدت زمان یکبار برگزار شود؛ اما تا جایی که اطلاع داریم این جلسات برگزار نمی‌شود. ولی هیئت نظارت بر تشکل‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت منظم برگزار شده که نشان دهنده میزان حمایت روسای این دانشگاه از فعالیت‌های دانشجویی است.

درخصوص اهمیت هیئت نظارت مرکزی باید گفت که تشکل های دانشجویی برای تاسیس، برگزاری انتخابات، تایید صحت نتایج انتخابات یا فعالیت باید درخواست خود را به هیئت نظارت مرکزی ارائه دهند، همچنین هیئت نظارت مرکزی عملکرد هیئت نظارت‌های استانی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و دانشجویان می‌تواند از هیئت استانی به هیئت مرکزی شکایت کنند.

همچنین هیئت نظارت‌ها استانی ویژه فعالیت در روز دانشجویی در بیشتر واحدها تشکیل شده است و سیاست‌های ابلاغی- حمایتی از فعالیت تشکل‌ها در این روز، به معاونان فرهنگی واحدها ابلاغ شده است.  

استقبال دانشگاه آزاد از تنوع اتحادیه‌های دانشجویی/ انحلال اتحادیه‌های دانشجویی سیاسی نبود

برخی از دانشجویان  همواره از نگاه مدیریتی مسئولان و اعمال نفوذ به تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی گلایه دارند. آنها اعتقاد دارند که روسای واحدها یا نمایندگاه دانشگاه در استان‌ها اجازه آزادی عمل به دانشجویان را نمی‌دهند و از سوی دیگر از اداره کل تشکل های سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی از می‌خواند که از آنها حمایت لازم را داشته باشد. در حال حاضر دانشجویان شکایات خود را چگونه می ‌توانند به این اداره برسانند؟

 ارتباط اداره کل تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با فعالان دانشجویی در بهترین حالت ممکن نسبت به چند سال گذشته قرار دارد. دانشجویان در هر زمان که اراده کنند، می‌تواند از طریق راه‌های ارتباط در شبکه‌های اجتماعی یا به صورت شخصی با بنده در ارتباط باشند و شکایت یا مسئله خود را بیان کنند. اگر موردی باشد که دبیر دفتر تشکل دانشجویی با معاون فرهنگی، مسئولان دانشگاه یا نماینده استانی دچار چالش شود، به طور قطع ما در راستای حمایت از دانشجو با رئیس واحد یا آن نماینده جلساتی را برگزار خواهیم کرد.

همچنین ما در شورای معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مستمر به مسئولان تذکر می‌دهیم که نهایت همکاری را با دانشجویان داشته باشند و به استقلال عملکرد آنها احترام بگذارند. البته بنده نمی‌توانم بگویم معاونان فرهنگی در کل واحدها  همکاری لازم را با تشکل‌های دانشجویی دارند؛ اما اگر در واحدی مشکلی باشد و دانشجویان به ما اطلاع دهند؛ بی‌شک اداره کل برای حل مشکل از آنها حمایت خواهد کرد.

البته در برخی از موارد انتظارات دانشجویان صحیح و معقول نیست، به این معنا که هیئت نظارت استان به حق رای را علیه دانشجو یا تشکل می دهد یا به دلیل مشکلات مالی معاون فرهنگی با درخواست تامین هزینه یک تشکل، نمی‌توانند همکاری داشته باشند.

 برخی از اعضای اتحادیه اول یا دوم اعتقاد دارند که به دلیل برگزاری برنامه‌های سیاسی، مورد توبیخ قرار گرفته و اتحادیه آنها منحل شده است. آیا این ادعا واقعیت دارد؟

اتحادیه اول و دوم در یک سال و نیم گذشته اصلا برنامه ای برگزار نکردند که به علت سمت و سوی سیاسی، اداره تشکل های سیاسی یا  هیئت نظارت مرکزی بر تشکل‌ها بخواهد به این علت از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کند. 

اتحادیه اول جهت گیری سیاسی اصلاح طلبانه و اتحادیه دوم اصولگرا دارند؛ اگر فعالیت سیاسی یا تفکرات همسو یا غیر همسو مطرح بود، باید از ادامه فعالیت یکی از دو اتحادیه ممانعت می‌شد؛ اما در حال حاضر هر دو اتحادیه منحل شده است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1120120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =