قابلیت انتقال سویه آفریقایی کرونا افزایش یافته اما کشندگی بیشتر نشده / توصیه می‌کنیم دوز بوستر بزنید

شروین شکوهی عنوان کرد: در مورد اُمیکرون هنوز اطلاعات دقیقی نداریم و تا جایی که می‌دانیم قابلیت انتقال افزایش یافته است اما با توجه به اطلاعاتی که امروز داریم قابلیت کشندگی آن افزایش نیافته است.

شروین شکوهی؛ رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص تغییرات ویروس کرونا گفت: هرباری که ویروس از بدنی به بدن دیگر منتقل می‌شود تغییرات کوچکی پیدا می‌کند که چندان مهم نیستند اما گاهی جهش‌ها تغییرات واضحی در ویروس ایجاد می‌کنند که این تغییرات می‌تواند در خاصیت بیماری‌زایی، چسبیدن به سلول هدف، انتقال و غیره باشد. جهش‌هایی که مهم نیستند نام‌گذاری نمی‌شوند اما نامی برای جهش‌هایی که تغییرات مهم ایجاد می‌کنند، انتخاب می‌شود. مثلا در مورد دلتا تغییرات قابل توجهی در ویروس رخ داد و قابلیت انتقال را بیشتر کرد اما کشندگی افزایش نیافت اما گاهی ممکن است تغییرات در بخشی از ویروس‌ها رخ دهد که در اثر آن خاصیت کشندگی بیشتر شود.

بیشتر بخوانید

سویه آفریقایی ویروس کرونا چقدر نگران کننده است؟

او اضافه کرد: در مورد اُمیکرون هنوز اطلاعات دقیقی نداریم و تا جایی که می‌دانیم قابلیت انتقال افزایش یافته است اما با توجه به اطلاعاتی که امروز داریم قابلیت کشندگی آن افزایش نیافته است. این اطلاعات در دو سه هفته آینده کامل‌تر می‌شود. به جهت اینکه بیشتر تغییرات رخ داده در قسمتی است که واکسن برای آن ساخته شده است، حدس ما این است که احتمال دارد فرار از واکسن در این سویه از سویه‌های قبلی بیشتر شده باشد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان با اشاره به تفاوت دوز سوم و بوستر عنوان کرد: در برخی از واکسن‌ها ایمنی‌زایی کمتر از دیگر پلت فرم‌ها است و یکی از این موارد واکسن‌های برپایه ویروس کشده است، ویروس کشده شده نمی‌تواند ایمنی بدن را خیلی خوب مانند واکسن‌های بر پایه ام آر ان ای تحریک کند و به دوز سوم احتیاج دارد اما در کل ایمنی‌زایی همه واکسن‌ها با گذشت زمان کمتر می‌شود و مقدار آنتی‌بادی‌های ایجاد شده در بدن کاهش می‌یابد و برای تحریک دوباره بدن دوز بوستر تزریق می‌شود. بنابراین دوز تکمیلی برای یکسری واکسن خاص و دوز بوستر برای همه واکسن‌ها است.

او تاکید کرد: به مردم توصیه می‌کنیم که دوز بوستر واکسن را تزریق کنند. مردم فکر نکنند که با واکسن زدن ایمن شده‌اند. واکسن جایگزین فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک زدن نیست بلکه ایمنی را تکمیل می‌کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1120150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =