فعالیت ۲ اتحادیه دانشجویی دانشگاه آزاد غیرقانونی بود/ آموزش‌های مهارتی تشکل‌ها در اولویت

مدیر آموزش و مطالبات اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آخرین دوره انتخابات در اتحادیه‌های اول ودوم برای 2 سال گذشته است. به این معنا که فعالیت این 2 اتحادیه قانونی نبوده است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بهبود فعالیت و عملکرد اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همواره مورد نظر بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه دانشجویی بوده است. 

برای پیگیری فعالیت اتحادیه‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی نشست «بررسی فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی» با حضور حمید مهدیون اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و امید طاهرنژاد مدیر آموزش و مطالبات اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در تحریریه باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) برگزار شد.

طاهر نژاد در این نشست با اشاره به انحلال اتحادیه‌های دانشجویی اول و دوم دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد که به حد نصاب نرسیدن تعداد دفاتر ذیل اتحادیه‌ها؛ تنها دلیل این تصمیم  از سمت هیئت نظارت مرکزی تشکل‌های دانشجویی بوده است.

ادامه گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

سوال همکاری و ارتباط بین مراکز و بخش‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند نتایج مناسبی را داشته باشد.  اداره کل تشکل‌های اسلامی برای ارتقای سطح رسانه دانشجویان آمادگی لازم برای برقراری ارتباط با ایسکانیوز را دارد؟

در حال حاضر دانشجویانی که فعالیت‌های فوق برنامه در تشکل‌های دانشجویی، کانون‌ها و انجمن‌ها دارند، حضور مناسبی نیز در شبکه های اجتماعی داشته و دسترسی به گوشی‌های هوشمند برای آنها امری بدیهی اسست. در نتیجه می‌توان این دانشجویان را با هدف ارتقا سواد رسانه‌ای به دوره‌های «دانشجویان گوشی به دست» باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز) معرفی کرد.

اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی و ایسکانیوز به عنوان مراکز دانشجویی می‌توانند همکاری‌های خوب و مناسبی در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای داشته باشند. همچنین دفاتر استانی ایسکانیوز ظرفیت مناسبی برای پرورش دانشجویان واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی است. در نتیجه اگر ارتباط  مستمر و اثر گذار بین تشکل‌های دانشجویی و این دفاتر استانی برقرار شود، شاهد تحول چشمگیری در فعالیت‌های رسانه‌ای دانشجویان خواهیم بود.

دانشجویانی که عضو تشکل‌های دانشجویی هستند، می‌توانند به عنوان خبرنگار یا رابط خبری با دفاتر استانی ایسکانیوز همکاری داشته باشند. تشکل‌ها به دلیل داشتن دفتر، تجهیزاتی  مانند اینترنت و کامپیوتر مشکلی در زیر ساخت‌ها برای فعالیت رسانه‌ای ندارند و تنها نیازمند آموزش رسانه‌ای هستند. 

آموزش رسانه؛ نیاز دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

تولید محتوای مناسب یا فعالیت در حوزه رسانه در سال‌های اخیر جزو نقاط ضعف دانشجویان یا جبهه منتسب به انقلاب بوده است. از سوی دیگر فعالیت در شبکه‌های مجازی، امری تخصصی بوده که نیازمند آموزش است. اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی  برای آموزش دانشجویان در این حوزه، برنامه خاصی دارد؟

آموزش رسانه‌ای و فراگیری فعالیت اثر گذار در شبکه‌های اجتماعی در نهایت منجر به رشد داشجویان می‌شود. آموزش به دانشجویان عضو دفاتر تشکل‌های دانشجویی شاید نتیجه صد در صد نداشته باشد؛ اما باعث می‌شود از هر 10 دانشجوی کارآموز، یک خبرنگار، عکاس یا گوینده یا گرافیست پرورش یابد.  تبعات و آثار آموزش دانشجویان در حوزه‌های مختلف در آینده و بعد از فارغ التحصیلی آنها نمایان می‌شود.

در حال حاضر نیاز  آموزش رسانه‌ در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی احساس می‌شود. در نتیجه دوره‌هایی مانند ترنج اگر به صورت اختصاصی برای دانشجویان تشکلی این دانشگاه باشد، به عقیده بنده نتایج بسیار مناسبی در پی خواهد داشت. تولید محتوای رسانه‌ای یک موضوع کاملا حرفه‌ای و تخصصی است که تا زمانی که دانشجویان تحت آموزش مناسب قرار نگیرند، نمی‌توانند محتوای مناسب و به هنگامی را تولید کنند.   

شاید بتوان گفت مهارت آموزی دانشجویان در حوزه‌های مختلف از جمله فعالیت‌های تشکیلاتی باید بیشتر از سوی مسئولان مورد توجه قرار بگیرد. آیا این نوع مهارت آموزی به دانشجویان دانشگاه آزاد داده می‌شود؟

آموزش مهارتی دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی جزو اولویت‌های فعالیت  اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی است. بنابراین در این راستا دوره‌هایی با سرفصل‌های مشخص در مرحله برنامه ریزی و هماهنگی با سازمان مرکزی دانشگاه است. همچنین این دوره ها برای کارکنان، مسئولان فرهنگی یا روابط عمومی واحدها یا سازمان مرکزی نیز تاثیر گذار است. البته آموزش های مهارتی می‌توان جزو آموزش ضمن خدمت کارکنان تعریف شود.

این دوره‌های مهارتی می‌تواند در واحدهای مختلف استانی برگزار شود تا از ظرفیت‌های استادان آن واحدها نیز استفاده شود. همچنین توانمند سازی کارکنان یا دانشجویان آزاد اسلامی در گرو همکاری موثر اداره کل و ایسکانیوز است. 

فعالان دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی استقلال دارند

نبود استقلال  برای فعالیت های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی همواره از سوی خود دانشجویان و کارشناسان مورد نقد و اعتراض بوده است. به عقیده شما این فضای مدیریتی و اعمال نظر مسئولان، در حال مرتفع شدن است یا خیر؟

دانشجویان عضو تشکل‌های دانشجویی برای فعالیت در این دانشگاه همواره استقلال داشته‌اند و میزان این استقلال در حال افزایش است. معاونت آموزش و مطالبات اداره کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی برای توانمند سازی فعالان دانشجویی امسال تصمیم گرفت تا برگزاری دوره‌های مختلف دانشجویی را برعهده خود دانشجویان بگذارد و تنها بودجه را پرداخت کند و بر روند اجرایی دوره نظارت کند. در سال‌های گذشته اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اگر قصد برگزاری دوره یا همایشی را داشتند، مسئول پشتیبانی از تشکل‌ها اداره یا سایر همکاران، هماهنگی و کارهای مرتبط را انجام می‌دادند؛ اما مسئولیت برگزاری دوره شهید آیت به صورت کامل بر عهده دانشجویان بود. 

به این معنا که دانشجویان عضو مجمع اسلامی دانشجویان یا اتحادیه سوم انتخاب استادان به عنوان سخنران، مدعوان، تولید محتوا، انتخاب سرفصل‌ها برای مطرح شدن در دوره را برعهده داشتند. البته این دوره با وجود غنی بودن در محتوا، از نظر بازتاب رسانه ای بسیار ضعیف بود.

برگزاری سالانه انتخابات جزو ملاک های اصلی بای ارزیابی عملکرد و فعالیت تشکل‌های دانشجویی است.                

 برخی از اعضای اتحادیه اول یا دوم اعتقاد دارند که به دلیل برگزاری برنامه‌های سیاسی، مورد توبیخ قرار گرفته و اتحادیه آنها منحل شده است. آیا این ادعا واقعیت دارد؟

اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی (اتحادیه اول) و اتحادیه سازمان اسلامی دانشجویان ایران ( اتحادیه دوم) به دستور و تشخیص هیئت نظارت مرکزی تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی منحل شدند و اداره کل تشکل‌های سیاسی این دانشگاه هیچگوه دخل و تصرفی در این تصمیم گیری نداشته است.

تقریبا آخرین دوره برگزای انتخابات این دو اتحادیه برای 2 سال گذشته بوده است. به این معنا که فعالیت این 2 اتحادیه قانونی نبوده چراکه برگزاری سالانه انتخابات جزو ملاک های اصلی برای ارزیابی عملکرد و فعالیت تشکل‌های دانشجویی است. 

هیئت نظارت مرکزی تشکل‌ها و اداره کل تشکل های سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی برای حمایت و حفظ این اتحادیه‌ها، یک سال به آنها مهلت داد تا شورای مرکزی خود را ترمیم کرده و انتخابات برگزار کنند که متاسفانه این امر محقق نشد. 

ما به اعضای این اتحادیه ها فرصت دادیم تا 20 تا دفتر ذیل خود  ایجاد کنند؛ تا با نام قبلی یا نام جدید یا اساسنامه جدید برای اتحادیه، فعالیت داشته باشند ولی باز هم  تمایل یا تلاشی از سوی اعضای اتحادیه‌ها مشاهده نشد.

اتحادیه اول هفته گذشته اعلام کرد که توانسته 20 تشکل را به عضویت خود در  آورد؛ اما در جلسه‌ای اداره کل با آنها گذاشت باز  هم تنها دبیران هشت تشکل در آن جلسه حاضر شدند و تصمیم گیری  به جلسه آینده موکول شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120159

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =