ارزانی مسکن در راه است؟

دور هفتم مذاکرات وین آغاز شده و برخی می‌گویند این مذاکرات اثری بر بازارهای داخلی ایران ندارد. برخی دیگر می‌گویند می‌تواند بازارها را تحت تاثیر قرار دهد. اما آیا نتایج مذاکرات وین، باعث ارزانی مسکن می‌شود؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، هر چند مذاکرات ایران و آمریکا در دولت روحانی متوقف شد اما حالا در دولت رئیسی، بعد از گذشت پنج ماه باز شدن گره‌های سیاسی ظاهرا در دستور کار قرار گرفته است. آیا این بار مذاکرات می‌تواند باعث ارزانی مسکن شود؟ در همین مورد رئیس اتحادیه املاک تهران می‌گوید: چنانچه مذاکرات روند مثبتی داشته باشد و به نتیجه برسد قطعا این مساله در بازار مسکن اثرگذار است و می‌تواند جلوی رشد بی‌رویه افزایش قیمت مسکن را بگیرد.

مصطفی قلی خسروی توضیح داد:  ارائه آمارها از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار بر روند قیمت مسکن اثر دارد. گاهی این مراکز قیمت مسکن را اعلام می‌کنند و باعث تشنج در بازار مسکن می‌شوند. او ادامه داد: چنانچه مذاکرات به نتیجه برسد و پروژه‌های دولت هم اجرایی شود، پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که مسکن ارزان شود.

از سوی دیگر، منصور غیبی، یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به وضعیت بازار گفت: بازار مسکن راکد است. هر چه به شب عید نزدیک‌تر می‌شویم خرید و فروش خانه‌های نقلی رونق می‌گیرد. او درباره تاثیر مذاکرات بر آینده مسکن توضیح داد: آینده مذاکرات بر بازار مسکن بی‌تاثیر نیست. بازار مسکن در انتظار تحولات سیاسی کشور است. چنانچه برجام به نتیجه مثبت برسد قاعدتا جلوی رشد بی‌رویه قیمت مسکن گرفته می‌شود. غیبی ادامه داد: چنانچه مذاکرات وین به نتایج مثبتی دست نیابد انتظار تورمی شکل می‌گیرد و نظام سوداگرانه در این بازار ایجاد می‌شود. قاعدتا در این مسیر نیز باید منتظر رشد بی‌رویه قیمت مسکن باشیم.

این کارشناس همچنین گفت: فعلا مردم قدرت خرید خانه‌ با متراژهای بالا را ندارند و بازار مسکن فعلا راکد است. پیش‌بینی می‌شود از این پس معاملات خانه‌های نقلی رونق بیشتری بگیرد. باید گفت مذاکرات برجام بر همه ارکان اقتصاد ما تاثیر دارد اما برخی کارشناسان عقیده دارند حتی مذاکره هم نمی‌تواند مسکن را ارزان کند.

پیش‌تر، علی عباسیان، کارشناس بازارهای مالی در رابطه با بازار مسکن گفته بود: مسائل دیگری به غیر از مذاکره بر بازار مسکن تاثیر دارد. یکی از موضوعات مهم ساخث ۴ میلیون مسکن است که اول باید بگوییم که ما مواد اولیه برای اجرای این طرح را نداریم و اگر هم داشته باشیم این طرح تورم زیادی ایجاد می‌کند.

منبع: تجارت‌نیوز

کد خبر: 1120176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =