نرخ بهره بین بانکی باز هم بالا رفت

نرخ بهره بین بانکی از اول پاییز تا به حال رشد بیش از ۲ درصدی را داشته و از ۱۸٫۷۴ به ۲۱٫۰۹ رسیده است. این دهمین بار است که

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، از ابتدای پاییز تا به حال نرخ سود بین بانکی از ۱۸٫۷۴ به ۲۱٫۰۹ درصد رسیده است و بیش از دو درصد در کمتر از سه ماه رشد داشته است. کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند: بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی سرآغازی برای افزایش سود سپرده و تسهیلات است. آن‌ها معتقدند اگر سود سپرده روند افزایشی داشته باشد به همان میزان خروج نقدینگی از بازار سهام سرعت می‌گیرد. در نتیجه کاهش جذابیت بورس و افت شاخص آن شکل می‌گیرد.

ابراهیم سماوی، کارشناس بازار سهام در این باره گفت: این مساله در میان‌مدت منجر به افزایش هزینه مالی شرکت‌های بورسی می‌شود که اقدام به اخذ تسهیلات می‌کنند. در نهایت این مساله منجر به کاهش سود خالص این شرکت‌ها می‌شود. همچنین با افزایش نرخ بهره بسیاری از پروژه‌ها به طور ویژه طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های بورسی فاقد توجیه اقتصادی خواهند شد، که در بلندمدت اثر منفی بر رشد  شرکت‌ها و به طور کلی اقتصاد کشور دارد.

برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی هم معتقدند: روند افزایشی نرخ سود بین بانکی، ناشی از افزایش تقاضا برای برداشت از ذخایر بانک مرکزی است و به احتمال زیاد بانک‌ها با کسری نقدینگی مواجه شده‌اند. این کارشناسان می‌گویند: بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی به کنترل تورم کمک می‌کند زیرا هزینه چاپ پول را برای بانک‌ها افزایش می‌دهد و روند چاپ پول کند می‌شود.

دولت جدید اگرچه در هفت ماه گذشته سیاست‌های انقباضی را برای مهار تورم در نظر گرفته است اما هیچ‌ یک تا به حال جواب‌گو نبوده زیرا با انتشار مکرر اوراق و فروش آن نه تنها از التهاب فضای اقتصادی کم نمی‌کند بلکه بر ریزش بازارهای مالی علی‌الخصوص بازار سرمایه تاثیرگذار است. اقتصاددانان بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی را نوید بخش کنترل تورم می‌دانند اما تغییرات سریع این رقم ثبات در سیاست‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد.

منبع: تجارت‌نیوز

کد خبر: 1120178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =