موز چه ضرری برای سلامتی دارد؟

موز به دلیل وجود عنصر رادیواکتیو که در آن وجود دارد، می تواند برای سلامتی خطرناک باشد.

به گزارش  گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از الکوثر؛ دو دانشمند از دانشگاه هوانوردی و فضانوردی پکن، ژیان سائوتین و لیائو جی، در مقاله‌ای صحبت کردند که موز به دلیل وجود عنصر رادیواکتیو که در آن وجود دارد، می‌تواند اندکی برای سلامتی مضر باشد.

محققان دریافته‌اندکه میوه‌ها علاوه بر پتاسیم معمولی بی ضرر، حاوی پتاسیم ۴۰ نیز هستند که منبع پرتوهای یونیزه کننده است که بر سلامتی تأثیر منفی می‌گذارد؛ البته میزان این ماده در موز کم است.

این دو دانشمند گفته اند که دوز تابش دریافتی از خوردن یک موز حدود ۰.۰۷۷۸ میکروسیورت که این مقدار بسیار ناچیز است. در مقایسه، سی تی اسکن از قفسه سینه معادل ۷۰ هزار موز است.  

این دو متخصص همچنین خاطرنشان کردند که تشعشعات رادیواکتیو در همه جا انسان را احاطه می‌کند، به ویژه در هنگام معاینات اشعه ایکس و توموگرافی کامپیوتری، و همچنین هنگام سیگار کشیدن، زیرا پولونیوم-۲۱۰ و سرب-۲۱۰ موجود در تنباکو بسیار خطرناک‌تر از موز هستند.

دانشمندان گاهی از یک معادل موز برای اندازه گیری رادیواکتیویته یک منبع استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال حداکثر اثر مجاز نیروگاه‌های هسته‌ای متناسب با مصرف ۲.۵ هزار موز در سال است که دوز کشنده آن حدود ۳۵ میلیون خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =