بررسی تفحص از شستا در دولت روحانی / انتقاد قالیباف از بدعت گذاری در تخصیص بودجه اشتغال

جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 9 آذر) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس دستورکارهای پارلمان را به شرح ذیل قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد: طرح حمایت از مالکیت صنعتی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد: طرح اصلاح قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عدالت اداری

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری میان جمهوری اسلامی ایران و دولت کرواسی

گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل(44) قانون اساسی در مورد: نحوه اجرای بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 کل کشور

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان

گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال 1392 الی 1399

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد بررسی آثار اقتصادی ناشی از عدم تحصیل اهداف قانون برنامه ششم و اجرای احکام قانونی توسط وزارت نیرو

گزارش کمیسیون عمران مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور

گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت.

انتقاد قالیباف از بدعت گذاری در تخصیص بودجه اشتغال

رئیس مجلس گفت: تبادل موافقت نامه برای اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه در مورد اختصاص اعتبار ۳۲ هزار میلیاردی برای ایجاد اشتغال، خلاف قانون است، هیئت تطبیق باید این تخلف را لغو کند.

در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی عملکرد دولت در اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون به مردم قول دادیم مشکل بیکاری را حل کنیم. امسال به نام تولید و اشتغال و مانع زدایی بوده است. تبصره ۱۸ در سال ۹۸ و ۹۹ عملکردی کمتر از ۱۰ درصد داشته است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ این تبصره اصلاح شد و منابع به سمت کارآفرینی و اشتغال با اولویت استان های محروم هدایت شد. این اعتبار به صورت پایدار در نزد بانک ها سپرده گذاری شد تا در مسیر تولید حرکت کند. بوروکراسی اداری در این مسیر حذف شد و شفاف سازی کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متعجب بودم، دوستان سازمان برنامه و بودجه می گفتند، مجلس حواسش نبوده است، به جای اینکه این بودجه به سازمان اختصاص یابد، به وزارت اقتصاد اختصاص یافته است. بنده اعلام کردم که مجلس با قصد و نیت این بودجه را در اختیار وزارت اقتصاد قرار داده است.

وی ادامه داد: شوراهای برنامه ریزی استانها نیز وظایفی در این خصوص داشتند، اما اقدام قانونی را انجام ندادند. بانک مرکزی باید بر بانک‌های عاملی که این پول را باید واگذار ، پایدار سازی و سرمایه گذاری کنند، نظارت کند.

قالیباف تصریح کرد: تبادل موافقت نامه برای اجرای این تبصره، خلاف قانون است، سازمان برنامه و وزارت اقتصاد باید این رویه غلط را لغو کنند. هیئت تطبیق باید این تخلف را لغو کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اعتبارت تبصره ۱۸ از محل منابع تبصره ۱۴ است. این بند ۱۰۳ درصد ورودی داشته و درآمد های تحقق یافته اما متأسفانه امروز بلوکه شده و در جاهای دیگر اختصاص یافته و به اشتغال اختصاص نیافته است. تا پایان آذرماه سازمان برنامه و وزارت اقتصاد مکلف هستند این پول را به شورای برنامه ریزی استانها اختصاص دهند.

وی خطاب به نمایندگان گفت: نمایندگان صدای مردم هستند، در هر استان 2 نفر عضو ناظر بر شورای برنامه ریزی استان هستند چرا پیگیری نکردید  در شورای برنامه ریزی استانها  دستورالعمل را آماده کرده و ازمرکز پیگیری کنند.

قالیباف تصریح کرد: در قانون شورایی در خصوص این تبصره تشکیل شد و سه نفر از نمایندگان به عنوان ناظر عضو این شورا هستند در دولت گذشته تخلف رخ داد اما پیگیری نشد، سوالم از همکارانم این است که چرا این تخلف را پیگیری نکردند؟

وی افزود: یک ماه آینده در صحن مجلس مجدداً اجرای این تبصره را پیگیری خواهیم کرد. کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون جهش تولید مجدداً این موضوع را از دولت پیگیری خواهند کرد. امروز از معیشت مهمتر، حل مشکل بیکاری است.

 انتقاد یک نماینده از ضعف نظارت شوراهای برنامه‌ریزی و اشتغال استان‌ها

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس با انتقاد از ضعف نظارت شوراهای برنامه‌ریزی و اشتغال استان‌ها، بر ضرورت اجرای حکم بند «الف» تبصره 18 قانون بودجه در خصوص محرومیت‌زدایی و اشتغال تأکید کرد.

کمال علیپور خانکداری نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی  در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان قرائت گزارش کمیسیون ویژه جهش تولید در خصوص اجرای تبصره‌های اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی در قانون بودجه سال جاری اظهار داشت: در بودجه سال 1400 توجه مجلس بر این نکته بوده که یکی از چالش‌های اقتصادی مهم کشور در شرایط فعلی موضوع تولید و بیکاری است.

وی ادامه داد: ما برای کمک به اشتغال و تولید و در بند «الف» تبصره 18 حدود 32 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها اختصاص دادیم.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان وزیر اقتصاد که این تبصره را اهرمی برای فشار آوردن به بانک‌ها برای اشتغال‌زایی توصیف کرده بود، تصریح کرد: نمی‌خواهیم از این 32 هزار میلیارد تومان به عنوان اهرم برای پای کار آوردن بانک‌ها استفاده کنید؛ حداقل همین مبلغ نقد را برای تولید و اشتغال اختصاص دهید.

علیپور با انتقاد از ضعف نظارت مجلس در این حوزه گفت: ناظرین شوراهای برنامه‌ریزی و اشتغال استان‌ها پاسخ دهند که چرا به آذر ماه رسیده‌ایم و هنوز این رقم تخصیص نیافته تا یقه دولت را بگیریم؟

ضرورت حل مشکل تامین داروی بیماران SMA توسط وزارت بهداشت

 زهره الهیان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: مدتی است خانواده های بیماران SMA مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده اند؛ این افراد مشکلات جدی برای درمان فرزندانشان دارند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس، اظهار کرد: دکتر قالیباف جلساتی با این افراد برگزار کرد و همچنین آقای میرمحمدی نیز دیداری با این خانواده ها داشتند و قرار شد بودجه ای برای خدمات بیماری و مراقبت رایگان آن ها اختصاص یابد.

وی ادامه داد: این مهم در حالی است که این خانواده ها هم اکنون مشکل تامین دارو دارند و اگر سازمان غذا و دارو، وزیر بهداشت و مجلس شورای اسلامی و خیرین پای کار بیایند بحث دارویی آن ها حل خواهد شد.

الهیان گفت: عین اللهی وزیر بهداشت در تماس تلفنی قول مساعد داد موضوع را پیگیری کند تا مشکلات حل شود؛ از هیات رئیسه درخواست می شود یکی از نمایندگان را پیگیر بررسی این امر کند.

در ادامه عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: موضوع با قول و قرار حل نمی شود، کمیسیون بهداشت حتما در هفته جاری توسط کارگروه مشخصی از وزیر و معاون غذا و دارو دعوت کند تا موضوع پیگیری شود؛ رهبر انقلاب فرمودند که خانواده بیماران فقط باید رنج بیماری داشته باشند نه رنج تامین دارو و خدمات./

انتهای پیام/

کد خبر: 1120221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =