حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ملاحظاتی برای کاهش فشار به مردم

در شرایطی که صحبت‌های بسیاری در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شده، این مساله به میان می‌آید که چه ملاحظاتی برای حذف این ارز باید در نظر گرفت تا فشاری به مردم وارد نشود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، مساله حذف ارز ترجیحی و بستن راه‌های رانتی که از کنار این نوع ارز ایجاد شده بود، از ابتدای دولت در دستور کار قرار گرفت اما با انتقادهای بسیاری هم از سوی کارشناسان روبرو شد.

واقعیت اینجاست که بخشی از کالاهای اساسی یا دارو با همین ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود و در صورت حذف این نوع ارز، به طور قطع شاهد افزایش قیمت‌ها در حوزه کالاهای اساسی و دارو خواهیم بود. چرا که اختلاف ارز نیمایی با ارز ۴۲۰۰ تومان بسیار زیاد است.

با این حال، به باور کارشناسان چاره‌ای جز این نیست که یک بار برای همیشه رانت ایجاد شده از کنار ارز دولتی را کنار بزنیم. اما برای روشن شدن اهمیت مساله، بد نیست که به رقم رانت ایجاد شده به واسطه ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کنیم. آبان ماه امسال بود که یک استاد دانشگاه از رانت  پنهان ۵۹۶ هزار میلیاردی ارز ۴۲۰۰ تومانی صحبت کرده بود.

قدری برای حذف ارز ترجیحی صبر کنیم

اما برخی از کارشناسان در این رابطه معتقدند که زمان مناسبی برای حذف ارز ترجیحی نیست و اگر قرار است این اتفاق صورت گیرد، بهتر است در زمان مناسب تری باشد. کامران ندری کارشناس اقتصادی در این رابطه به ایسکانیوز می‌گوید: بهترین کار برای حذف ارز ترجیحی این است که دولت قدری صبر کند. انتظار تورمی و جو روانی منفی که امروز در اقتصاد نسبت به قیمت‌ها وجود دارد باید قدری فروکش کند و نگاه مردم نسبت به آینده مثبت‌تر شود.

وی تاکید می‌کند: در فضای روانی فعلی و افزایش قیمت‌ها، اگر حذف ارز اتفاق نیافتد بسیار بهتر است. مثلا می‌توان صبر کرد تا این مساله به بعد از نتیجه نهایی و مثبت مذاکرات موکول شود. در این صورت جامعه به لحاظ روانی آماده‌تر خواهد بود. باید در جو مثبت‌تری این برنامه پیاده شود. اما اگر تصور می‌کنیم قرار است وضعیت بدتر شود، بهتر است همین حالا انجام شود.

ملاحظات پرداخت یارانه

به گزارش ایسکانیوز، برخی از کارشناسان معتقدند که اگر قرار است ارز ترجیحی حذف شود، بهتر است ملاحظاتی برای آن در نظر گرفته شود. ندری در خصوص این ملاحظات ضروری می‌گوید: حذف ارز ترجیحی باعث بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی شده و این مساله می‌تواند در این شرایط تورمی، به همه مردم به خصوص اقشار کم درآمد و آنهایی که حقوق و دستمزدی همراستا با تورم ندارند، فشار وارد کند. باید این افراد تحت حمایت قرار گیرند و بهترین کار پرداخت یارانه نقدی است. البته باید میزان یارانه را دقیق محاسبه کرد تا هزینه‌های غیرقابل تامینی را برای دولت ایجاد نکند و باعث نشود که دولت برای تامین آن ناچار به چاپ پول شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید می‌کند: بهترین راهکار با فرض اینکه این ملاحظات از سوی دولت لحاظ می‌شود، ارائه یارانه نقدی است. به نظرم می‌توان یک رقم یکسان به همه پرداخت کرد و به افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند، رقم بالاتری را پرداخت کرد. اما حذف ارز ترجیحی معیشت اکثر مردمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که حقوق و درآمدی متناسب با نرخ تورم ندارند. در واقع اگر قشر مرفه برای سیاستگذازان قابل شناسایی نیست، چاره‌ای جز پرداخت آن به صورت یکسان نیست.

به گزارش ایسکانیوز، باید این نکته را هم در نظر داشت که مساله حذف رانت حاصل از اختصاص ارز ترجیحی، دیر یا زود باید اتفاق بیافتد تا فضای شفاف‌تری برای فعالان اقتصادی فراهم شود. با این حال، فشار اقتصادی احتمالی که ممکن است به اقشار کم درآمد وارد شود، نیاز به یک تدبیر درست دارد تا مشکلات اقتصادی مردم را تشدید نکند.

کد خبر: 1120243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =