اِعمال نظر مسئولان در فعالیت‌ تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد کمرنگ شده است

دبیر اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نگاه مدیریتی و اعمال نظر مسئولان دانشگاه آزاد به تشکل‌های دانشجویی تا حدود زیادی حل شده؛ اما هنوز مواردی در واحدهای دانشگاه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روز دانشجو، در تقویم  به ۱۶ آذر ماه اطلاق می‌شود، روزی که در سال‌های اخیر تبدیل شده به مناسبتی برای مسئولان تا با دیدارهای تشریفاتی و برگزاری جلساتی نه چندان تاثیرگذار با فعالان دانشجویی و گرفتن عکس‌های یادگاری، روزمه کاری خود را غنی کنند. موضوعی که مدت زمانی است، مورد اعتراض و انتقاد دانشجویان قرار گرفته است. از سوی دیگر موتور محرک تشکل‌های دانشجویی و مشارکت نه چندان مثمر ثمر آنها در توسعه فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و علمی کشور مورد نقد بسیاری از کارشناسان است چراکه آنها اعتقاد دارند این جریان درگیر رکود و رخوت شده که در ایام کرونایی این چالش پررنگ تر شده است. 

برای بررسی مشکلات و چالش‌های فعالیت‌های دانشجویی و  به مناسب روز دانشجو با امیرحسین مظلومی دبیر اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگویی تفضیلی انجام شده  که در ادامه آمده است:

در چند سال اخیر  روز دانشجو در دانشگاه‌ها و فعالیت جریان دانشجویی تبدیل به برگزاری مراسمی شاد و تقریبا بی‌محتوا شده است. به عقیده شما رسالت این نام گذاری این روز، نسبت به سال‌های گذشته چقدر دستخوش تغییرات شده است؟

روز دانشجو و رسالت فعالیت دانشجویی نسبت به اوایل انقلاب بسیار تغییر کرده است و شاهدیم که در هر سال جشن‌هایی توام با کف و هورا در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. امسال دانشگاه آزاد اسلامی در راستای غنی کردن مراسم روز دانشجویی در بخشنامه ای به واحدها اعلام کرده است که این مراسمات این روز باید محتوا محور باشند. روز دانشجو یعنی مطالبه گری و این جریان، شهید داد تا این رسالت حفظ شود؛ اما متاسفانه با برگزای جشن در دانشگاه‌ها حرمت این شهدا حفظ نمی‌شود.

رکوت در دهه 80یا اوایل 90 در جنبش دانشجویی را نمی‌توان انکار کرد؛ اما تغییر و تحولات در فعالیت های دانشجویان و تشکل‌ها همزمان با آغاز گام دوم انقلاب اسلامی و جوان گرایی را می‌شود؛ احساس کرد. خود سازی لازمه  فعالیت‌های دانشجویی است، موضوعی که در سال‌های اخیر انجام نشد و به این علت، این جریان دچار رکود شد. 

جریان دانشجویی مانند هر جریان یا گروه دیگری؛ دچار مشکل یا چالش یا معضل است که در برخی از مواقع این ناکارآمدی بیشتر نمایان می‌شود و نباید این موضوع را به کل فعالیت های دانشجویی تعمیمم داد.

فعالیت‌های بیانیه محور؛ آفت جدید جریان دانشجویی

در حال حاضر شعار دادن بدون انجام فعالیت میدانی نقد جدی به جریان دانشجویی است. شما این نوع از فعالیت‌ها را تا چه میزان اثر گذار می‌دانید؟

در حال حاضر اتحادیه و تشکل های دانشجویی در اذعان عمومی قدری به فعالیت‌‍های شعاری دادن، بد نام شدند و بسیاری از کارشناسان نقد دارند که فعالیت این جریان تنها به صدور نامه و بیانیه خلاصه می‌شود. 

بیانیه محور بودن در طولانی مدت باعث رکود و ایجاد رخوت در فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی می‌شود. بنابراین اتحادیه دانشجویی سوم دانشگاه آزاد اسلامی برای حل این مشکل تلاش دارد تا فعالیت های خود را به سمت مطالبه گری و اجرایی شدن اهداف و سیاست‌های کلی پیش ببرد. در این راستا کارگروه‌های جهادی، کار آفرینی و بین‌المللی در این اتحادیه تشکل شده است. 

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که گاهی فشارهایی از خارج جریان دانشجویی اعمال می‌شود تا فعالان این حوزه درباره موضوع یا رویداد صر فا موضع گیری داشته باشند. به عنوان مثال در موضوع اهانت رئیس جمهوری آذربایجان به ایران، از اتحادیه خواستند که در راستای محکومیت، بیانیه ای صادر کند؛ اما در نظر نمی‌گیرند که تشکل‌های دانشجویی اگر درباره حادثه ای به درستی مطالعه نداشته باشند یا زمان زیاد گذشته باشد، این موضع گیری نادست و نا به هنگام است.

 انتقال ندادن تجارب  ادوار دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی به اعضای جدیدی یکی از مشکلات جدی است که در سال‌های اخیر نمود بیشتر پیدا کرده است. 

اتحادیه‌های دانشجویی اول و دوم دانشگاه آزاد اسلامی به علت قانونی نبودن تعداد دفاتر عضو، از سوی هیئت نظارت مرکزی بر تشکل‌ها منحل شده است. اتحادیه سوم برای اینکه درگیر این مشکل نشود، برنامه خاصی دارد؟

در حال حاضر حدود 27  تشکل دانشجویی ذیل اتحادیه سوم دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در حال فعالیت است که تا انتهای سال حدود هفت یا هشت دفتر دیگر نیز به این تعداد اضافه خواهد شد. اعضای شورای مرکزی اتحادیه‌ها نقش پر رنگی در حفظ دفاتر عضو بر عهده دارد چرا که با تشکیل و برگزاری به موقع جلسات و انجام هماهنگی های لازم، دفاتر را نیز تشویق به فعالیت می‌کنند. 

 انتقال ندادن تجارب  ادوار دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی به اعضای جدیدی یکی از مشکلات جدی است که در سالهای اخیر نمود بیشتر پیدا کرده است. موضوعی که شاید در اتحادیه‌های دانشجویی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نسبت کمتر وجود دارد. برگزاری نشست‌هایی با حضور ادوار و اعضای جدید باعث می‌شود ضمن استفاده از تجربه‌های فردی و گروهی، اختلاف نظرها نیز به حداقل برسد. همچنین مجمع تشکل‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای هدفمند سازی فعالیت دفاتر ذیل خود، برنامه‌های کوتاه، میان‌مدت و بلند مدت در نظر گرفته است. هویت بخشی به فعالیت‌های دانشجویی یکی از اصلی ترین محورهای این برنامه‌ها است.

برخی از افراد نیز گمان می‌کنند چون اتحادیه سوم تنها اتحادیه رسمی دانشگاه آزاد اسلامی است، فعالیت ساده تر بوده و به نوعی یکه تازی میدان می‌کند. البته باید به این افراد پاسخ داد  که رقابت اگر به دور از دشمنی بوده و بیشتر رقابت سازنده باشد، باعث انگیزه بخشی می‌شود. 

ما برای ایجاد تعامل با سایر اتحادیه‌های دانشجویی، جلسات موثری را با اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان برگزار کرده‌ایم. البته اتحادیه سوم قصد ندارد درگیر سیاسی بازی شود و اگر موضوعی اختلاف نظر وجود داشته باشد، فعالیت های خود را به تنهایی پیش خواهد برد. 

ادامه نگاه مدیریتی به فعالیت دانشجویی از سوی برخی مسئولان

مدیریت کردن فعالیت های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی موضوعی است که دانشجویان از آن گلایه دارند چراکه اعتقاد دارند استقلال لازم برای آزادی عمل و فعالیت را ندارند. به عقیده شما هنوز فضای واحدهای این دانشگاه برای فعالیت جریان دانشجویی مهیا نیست؟ 

تشکل های دانشجویی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های تاثیر گذرا و چالش برانگیزی را داشتند. بعد از مدت زمانی جریانات و افراد خاصی و سیاسی وارد این جنبش شدند و فعالیت های دانشجویی را به سمت و سوی مورد دلخواه خود سوق دادند.  این موضوع تا جایی پیش رفت که دید افکار عمومی و جامعه نسبت به فعالیت های دانشجویی دیگر مثبت نبود. 

تعامل و همکاری معاونان فرهنگی-دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با تشکل های دانشجویی را با واحد به واحد بررسی کرد.

مقام معظم رهبری در سال های گذشته متوجه این مشکل شدند و در دیدار با دانشجویان نکات و رهنمودهایی داشتند که باعث تقویت مجدد فعالیت های دانشجویی در کشور شد. در حال حاضر تفکر ناب انقلابی در جریان دانشجویی جریان دارد و نسبت به سال‌های گذشته این جنبش از سیاسی کاری به دور است. 

شاید این موضوع در دوران مدیران سابق و اسبق دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت و آنها تلاش داشتند تا تشکل‌های دانشجویی را تحت مدیریت خود داشته باشند؛ اما در حال حاضر محیط برای فعالیت مستقل دانشجویان مهیا است. به عنوان مثال دوره شهید آیت به صورت کامل با نظر و فعالیت اتحادیه سوم برگزار شد و مسئولان اعمال نظری در این دوره نداشتند.

این مشکل نسبت به گذشته تا حدود زیادی مرتفع شده است؛ اما هنوز مواردی در واحدهای دانشگاه وجود دارد که به صورت کامل حل نشده و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری است. البته تعامل و همکاری معاونان فرهنگی-دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با تشکل های دانشجویی را با واحد به واحد بررسی کرد و نمی‌توان به صورت کلی نظر داد. برخی از معاونان فرهنگی همکاری بسیاری خوبی با دانشجویان دارند و برخی دیگر حتی برای پرداخت ایاب و ذهاب نیز مساعدت ندارند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1120248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =