دستور کار ایران در مذاکرات وین رفع بی‌چون و چرای تحریم‌های ظالمانه و حل مشکلات اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، مذاکرات ایران و 1+4 از روز گذشته در وین آغاز و نشست‌های علی باقری رئیس هیئت مذاکره کننده با نمایندگان چهار کشور روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار می‌شود.

همراهی متخصصان اقتصادی از جمله معاون دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی با تیم مذاکره کننده نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران مهیای گفتگوهای جدی در مذاکرات وین است.

علی باقری روز گذشته درباره مذاکرات صورت گرفته در وین تأکید کرد که استمرار وضعیت کنونی و اتخاذ سیاست فشار حداکثری آمریکا کمکی به مذاکرات نخواهد کرد. به گفته وی دستور کار اصلی مذاکرات باید لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا باشد.

رئیس تیم مذاکره کننده ایران همچنین تصریح  کرد: خوشبختانه درخواست جمهوری اسلامی ایران برای  لغو تحریم‌های ظالمانه مورد اتفاق نظر دیگر اعضاست و کارگروه رفع تحریم‌ها با حضور کارشناسان همه کشورهای عضو گروه 1+4 و ایران تشکیل می‌شود.

پیش از این نیز حسین امیر عبداللهیان اعلام کرده بود که تهران آماده رسیدن به توافقی خوب است. وی همچنین رسیدن به توافق خوب را منوط به آمادگی و حسن‌نیت طرف‌های مذاکره کرده و گفت: گفتگوهای وین باید بازگشت عینی و عملی به تعهدات برجامی باشد که متأسفانه تاکنون چنین رویکردی از طرف‌های مذاکره کننده دیده نشده است.

به گزارش ایسکا؛ لغو تحریم‌های ظالمانه در حالی از سوی جمهوری اسلامی پیگیری می‌شود که جن‌ساکی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفته که رویکرد آمریکا در قبال ایران، بی‌چون و چرا دیپلماسی است. هدف ما تغییری نکرده و بازگشت دوجانبه و پایبندی کامل به برجام است. چرا که معتقدیم این در دسترس‌ترین گزینه برای محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران بوده و بستری فراهم می‌کند تا بتوانیم به رفتار ثبات‌زدای ایران بپردازیم.

ادعای پایبندی به برجام در حالی از سوی سخنگوی کاخ سفید مطرح می‌شود که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا با نادیده گرفتن توافقات بین‌المللی و برجامی کاملاً یکجانبه از برجام خارج شد و فشار حداکثری بر ملت ایران را در دستور کار قرار داد. رفتاری که جمهوری اسلامی ایران را مجبور به کاهش تعهدات برجام کرد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درباره رویکرد آمریکایی‌ها در قبال برجام به خبرنگاران گفت: آمریکا با خروج از برجام مسئول وضعیت کنونی و بن بست دوره قبلی مذاکرات وین است. آمریکایی‌ها مذاکرات را طولانی و برای حصول توافق بن‌بست توافق ایجاد کردند. اگر در این دور از مذاکرات برای رفع بن‌بست‌ها نیایند و عزم جدی برای رفع تحریم‌ها نداشته باشند، شرایط سختی خواهیم داشت. چون ایران با اراده جدی، عزم واقعی و حسن‌نیت در مذاکرات حضور پیدا کرده و امیدواریم طرف‌های مقابل نیز بر همین اساس به وین آمده باشند.

حسین امیرعبداللهیان نیز شب گذشته در گفتگوی تلفنی با آنتونی گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد تأکید کرد که ایران مذاکرات را نادیده نمی‌گیرد، اما این حق را برای خود قائل است که با ملاحظات خود مسائل موارد اختلاف را مرور و در مورد آن گفتگو کند.

به نظر می رسد جدیت تیم ایرانی برای رسیدن به یک توافق مطلوب در وین موجبات نگرانی برخی طرف‌های مذاکرات را ایجاد کرده است.

کد خبر: 1120259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =