وزارت علوم چگونه از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های فناورانه حمایت می‌کند؟

وزارت علوم بر اساس آیین‌نامه گرنت فناوری و طرح جوانه از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دارای ایده فناورانه حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح جوانه بخشی از آیین‌نامه گرنت فناوری از سوی وزارت علوم است که هدف از این طرح، حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دارای ایده‌های فناورانه و بازارگراست.  

آیین‌نامه گرنت فناوری سال ۱۴۰۰ با هدف تجاری‌سازی فناوری در دانشگاه‌ها و حرکت به سوی دانشگاه‌ نسل سوم، پاسخگو، کارآفرین و جامعه‌محور تدوین شده است و دارای سه بخش شامل حمایت از پایان‌نامه و رساله‌ها (طرح جوانه)، پروژه‌های آزمایشگاه‌های تحقیقاتی اعضای هیئت علمی و شرکت‌های نوپا است.

اگر پروژه بر اساس برنامه اجرایی خود، در ارزیابی میان‌دوره یا پایان دوره پیشرفت نداشته باشد، تنها یک بار با ارائه دلایل تاخیر می‌تواند برنامه جدید خود را ارسال کند و با تصویب شورای پذیرش، اجرای پروژه را ادامه دهد.

پیشرفت پروژه در یک یا دو مرحله میان‌دوره‌ای و در پایان دوره ارزیابی می‌شود و نتایج ارزیابی در سه سطح ضعیف (کسب امتیاز کمتر از ۵۰ درصد)، قابل قبول (کسب امتیاز ۵۰ تا ۷۵ درصد) و خوب (کسب امتیاز بیشتر از ۷۵ درصد) سطح‌بندی می‌شوند.

اگر پروژه‌ای با تصویب شورای پذیرش ضعیف و دارای قصور ارزیابی شود، درخواست پروژه جدید از سوی استاد راهنمای اول در فرخوان‌های بعدی قابل بررسی نیست.

حمایت مالی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های فناور 

حمایت مالی برای گرنت جوانه‌ از نوع اعتبار بذری یا اعتبار پیش‌رشد است که به پروژه‌ها اختصاص داده می‌شود و برای مدت ۹ تا ۱۲ ماه در پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و ۱۲ تا ۱۸ ماه در رساله‌های دکتری از زمان ابلاغ مصوبه، قابل استفاده است.

تصویب پروژه، اعتبار آن و افزایش آن باید از سوی رئیس پارک تعیین و ابلاغ شود. بر اساس اعتبار مصوب پروژه‌ها، پایان‌نامه‌های ارشد در سه مرحله و رساله‌های دکتری در چهار مرحله ارزیابی شده و اعتبار دریافت می‌کنند.

هزینه خرید مواد مصرفی اداری، آزمایشگاهی و کارگاهی، هزینه خرید خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی، هزینه خرید قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای پروژه و هزینه اجاره سرور و پهنای باند از جمله هزینه‌هایی است که از اعتبار تحقیق و توسعه بهره‌مند می‌شود؛ اما پرداخت هزینه‌های خرید تجهیزات عمومی، تجهیزات صوتی و تصویری، تبلت، هزینه‌های پذیرایی، سفر، خوراک، ایاب و ذهاب و هزینه اجاره بهای فضا، از اعتبارات پروژه مجاز نیست.   

انتهای پیام/                                                         

کد خبر: 1120260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =