کرونا ریسک اختلالات روانپزشکی دانشجویان را افزایش داد

معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است که کرونا ریسک اختلالات روانپزشکی دانشجویان را افزایش داده است.

شاهین آخوندزاده در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با بیان این که آموزش مجازی بیشترین آسیب را برای نودانشجویان کارشناسی داشته است، اظهار کرد: آموزش مجازی برای ۲ مقطع خیلی سخت است. نخست برای کلاس اولی‌های مدارس به دلیل یادگیری نوشتن و خواندن و دیگر برای دانشجویانی که در ۲ سال اول تحصیل مقطع کارشناسی قرار دارند.

معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که ۲ سال اول مقطع کارشناسی برای رشد و تکامل جوانانی که از دبیرستان به دانشگاه می‌آیند، بسیار موثر است، افزود: به همین دلیل، این یکی دو سال برای دانشجویان جدید کارشناسی هم در مقایسه با دانشجویان تحصیلات تکمیلی بسیار مهم است.

آموزش مجازی آسیب‌هایی جدی برای آموزش پزشکی به همراه داشت

وی با تصریح بر این که بخش قابل توجهی از آموزش پزشکی، مجازی ناپذیر است، گفت: به این معنا که آموزش برای دوره اینترنی‌ و دستیاری باید در بالین بیمار انجام شود یا بخشی از آموزش رزیدنتی باید درمانی باشد. آموزش مجازی لطماتی به این نوع دوره‌ها وارد کرد. چرا که بسیاری از بیماران در شرایط کرونا ترجیح می‌دادند به بیمارستان مراجعه نکنند و بیشتر به مطب پزشکان می‌رفتند.

آخوندزاده در ادامه خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان داده است که ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲، پس از کرونا افزایش خواهد یافت، یادآور شد: چون فعالیت افراد کاهش یافته است. به همین دلیل، اگر آموزش مجازی به بهترین نحو هم اجرا شود؛ اما باز هم مشکلی که وجود دارد این است که تحرک افراد کاهش و تغذیه آن‌ها افزایش یافته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره لطمات روانشناختی دانشجویان در شرایط کرونا، گفت: وقتی دانشجویی که در اوج جوانی باید به دانشگاه برود، ورزش کند و کنار دوستانش باشد، مجبور شود در خانه بماند و این تفریحات حذف شود، طبیعتا ریسک اختلالات روان‌پزشکی زیادتر می‌شود.

وی افزود: مطالعه‌ای هم اخیرا انجام شده که نشان می‌دهد شیوع اختلالات روان‌پزشکی در این مقطع نسبت به قبل از دوره کرونا مقدار قابل توجهی افزایش یافته است. البته این آسیب‌ها منحصر به دانش‌آموزان و دانشجویان نیست، در همه اقشار جامعه اتفاق افتاده است.

گفتنی است؛ آموزش مجازی بیش از دوسال است که به اصلی‌ترین نوع آموزش مدارس و دانشگاه‌ها تبدیل شده است. به همین دلیل، نگرانی‌هایی از سوی کارشناسان برای محرومیت دانش‌آموزان و دانشجویان ایجاد شده است. این نگرانی به خصوص در مورد سال اولی‌هاست، چرا که تجربه ورود به فضای آموزشی جدید را از دست داده اند. ایسکانیوز، پیش‌تر در مصاحبه کرونا مانع شکل‌گیری هویت دانشجویی در ورودی‌های جدید شده است، به بررسی تاثیر محرومیت از آموزش حضوری بر دانشجویان پرداخته است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1120287

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =