علوم پزشکی با افزایش ظرفیت، به سرنوشت رشته‌های مهندسی دچار می‌شود/ ۱۲ هزار پزشک خارج از حوزه علوم پزشکی شاغل هستند

سخنگوی شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: افرادی که نسبت به افزایش ظرفیت پزشکی کشور اقدام می‌کنند، باید به چند سال گذشته و وضعیتی که بر سر رشته‌های مهندسی آمده نیز نگاهی بیندازند.

عارف کمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه ظرفیت رشته‌های پزشکی از اوایل انقلاب تا کنون چند ده برابر شده اظهار کرد: اوایل انقلاب ظرفیت رشته‌های پزشکی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر بود اما در حال حاضر دانشگاه‌ها نسبت ۷ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ دانشجوی پزشکی پذیرش می‌کنند. اوایل انقلاب ۲۰۰ دانشجوی دندانپزشکی در دانشگاه‌ها درس می‌خواندند اما تعداد این دانشجویان در حال حاضر به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است. همچنین تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی از ۱۰ دانشگاه به ۶۸ دانشگاه افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه افرادی که در زمینه افزایش ظرفیت‌های پزشکی اظهار نظر می‌کنند، دید بالینی ندارد. دانشجوی علوم پزشکی به بیمارستان، کلینیک، فضای آموزشی، سالن‌های آناتومی، تشریح و خوابگاه نیاز دارد. از طرفی این افراد به تعداد بیمارستان‌ها و امکانات تخت‌های بیمارستانی توجهی ندارند. تا چه اندازه‌ای می‌توان پزشک به مطب‌های مختلف فرستاد؟

سخنگوی شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: شاید افرادی جبران کمبود تخت‌های بیمارستانی را در گرو افزایش ظرفیتهای پزشکی می‌دانند. در حال حاضر آمار بیکاری و مهاجرت پزشکان کم نیست. اگر کار برای این افراد در کشور وجود داشت، نسبت به مهاجرت اقدام نمی‌کردند یا بیکار نبودند. 

۱۲ هزار پزشک خارج از حوزه علوم پزشکی کار می‌کنند

وی افزود: به گفته سخنگوی سازمان نظام پزشکی، در حال حاضر ۱۲ هزار پزشک عضو این سازمان، خارج از حوزه علوم پزشکی فعالیت می‌کنند. از ۲۰۰ هزار نفری که عضو سازمان نظام پزشکی هستند، ممکن است افرادی فوت کرده و تعدادی هم مهاجرت کردند. اما از تعداد پزشکانی که در داخل کشور فعالیت می‌کنند، ۱۲ هزار پزشک به کارهای دیگر جدای حوزه علوم پزشکی رو آورده‌اند.

کمانی با بیان اینکه بحث تعارض منافع پزشکان اشتباه است خاطرنشان کرد:  اگر به وزارت بهداشت سایر کشورهای جهان نگاهی بیندازید، افرادی سکان‌دار این وزارتخانه‌ها شده‌اند که در رشته‌های مدیریت خدمات بهداشت سلامت تحصیل کرده‌اند. این رشته از زیر مجموعه‌های حوزه علوم پزشکی محصوب می‌شود و دانشجویان با تحصیل در این رشته یاد می‌گیرند چگونه حوزه سلامت و بهداشت را مدیریت کنند. مدیران وزارت بهداشت کشورهای جهان پزشک و مدیر حوزه سلامت و علوم پزشکی هستند یا در همین زمینه فعالیت می‌کنند. در هیچ جای جهان مهندسان یا حقوقدانان، وزارت بهداشت را اداره نمی‌کنند.

آموزش پزشکی یک مجموعه کاملا مجزا از آموزش عالی تلقی می‌شود

وی بیان کرد: برخی از افرادی که خواهان افزایش ظرفیت بوده و مباحثی در حوزه تعارض منافع پزشکان مطرح می‌کنند، بر این باورند که آموزش پزشکی باید زیر مجموعه وزارت علوم باشد. در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت آموزش پزشکی ایران را به عنوان یک نمونه موفق معرفی کرده است. اگر در برخی از کشورها آموزش پزشکی و آموزش عالی ادغام شده باشد، آموزش پزشکی یک مجموعه کاملا مجزا از آموزش عالی تلقی می‌شود، پس نمی‌توان نسبت به ادغام این ۲ مجموعه اقدام کرد.

علوم پزشکی با افزایش ظرفیت، به سرنوشت علوم مهندسی دچار می‌شود

سخنگوی شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: افرادی که نسبت به افزایش ظرفیت پزشکی کشور اقدام می‌کنند، باید به چند سال گذشته و وضعیتی که بر سر رشته‌های مهندسی آمده نیز نگاهی بیندازند. در حال حاضر بسیاری از صندلی‌های دانشگاه‌های وزارت علوم خالی مانده است. چند درصد فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی در حال حاضر شاغل هستند؟ بیشتر آنان در مشاغلی خارج از رشته تحصیلی خود مشغول به کار شده‌اند.

نباید سرانه پزشک را جدا از کادر درمان در نظر گرفت

وی با بیان اینکه تنها نباید به نسبت پزشک به جمعیت توجه کرد گفت: در حال حاضر ۳۰ رشته در حوزه علوم پزشکی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به پرستاری، بهداشت، توانبخشی، داروسازی و غیره اشاره کرد. تمامی شاغلان این حوزه از زیر مجموعه کادر درمان محسوب می‌شوند. اینکه شاخص سلامت کشور را تنها به پزشکان محدود کنید، اشتباه است. از طرفی نسبت پزشکان باید به نسبت تعداد تخت‌های بیمارستانی سنجیده شود، اما متاسفانه چنین مواردی در کشور صورت نگرفته است. نباید سرانه پزشک را جدا از کادر درمان در نظر گرفت، زمانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنید، به جر پزشک، پرستار، بهیار، داروساز و متخصصان مختلف در زمینه درمان افراد اقدام می‌کنند اما متاسفانه کادر درمان تنها به پزشک خلاصه می‌شود.

رشته‌های علوم پزشکی تا سال ۱۴۰۸ اشباع می‌شود

کمانی بیان کرد: تا سال ۱۴۰۸ بر اساس سند جامع توسعه رشته‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت، تمامی رشته‌های علوم پزشکی اشباع خواهند شد. یعنی در هیچ نقطه کشور موقعیتی را نخواهیم داشت که حتی یک داوطلب برای آن وجود داشته باشد. 

وی اضافه کرد: نیازهای مناطق محروم به پزشک تا حدودی قابل قبول است؛ اگر برای پزشکان بیکار موقعیت خوبی از لحاظ شغلی و رفاهی فراهم کنیم، به این مناطق هم می‌روند. 

آموزش پزشکی در کشورهای عربی مطلوب نیست

سخنگوی شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: ادعا می‌شود سرانه پزشک ایران از کشورهای لبنان، سوریه و عراق کمتر است، اگر آموزش پزشکی در این کشورها وضعیت خوبی داشت، دانشجویان آن‌ها برای تحصیل پزشکی به ایران نمی‌آمدند. توریسم درمانی بسیاری از این کشورها برای دریافت خدمات درمانی به ایران می‌آیند. اگر سطح خدمات سلامتی که این کشورها ارائه می‌کردند مطلوب بود، نه تنها پذیرش توریسم درمانی در کشور وجود نداشت بلکه ایرانیان برای درمان باید به این کشورها سفر می‌کردند.

گفتنی است افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید. منصور کبکانیان در این جلسه از تصویب افزایش حداقلی پذیرش ۳ هزار دانشجوی پزشکی تا ۵ سال آینده خبر داد.  افزایش ظرفیت‎‌ها با مخالفت‌های بسیاری از سوی مسئولان مخصوصا مسئولان وزارت بهداشت همراه بود. با این حال دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۴۹ این شورا اعلام کرد: افزایش ظرفیت‌ها مصوبه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بوده و مصوبات خود ستاد قابل ابلاغ است، اما به دلیل اهمیت موضوعی این امر ترجیح دادیم در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120296

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =