پارتی بازی در تئاتر بیداد می‌کند / بازیگران کاربلد عامل جذب مخاطب

امید اولیایی گفت:مافیایی در این هنر رخنه کرده و سبب شده که گاهی کارگردانان جوانی به دنبال سالن دولتی هستند سال‌ها تلاش کنند تا برای اجرایشان به روی صحنه بروند، اما متاسفانه سالن به کارگردانانی داده می‌شود که مطرح‌تر و یا آشناتر هستند.

امید اولیایی، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در خصوص دغدغه‌های اهالی تئاتر اظهار کرد: مشکلی که همواره در تئاتر وجود داشته عدم برنامه‌ریزی درست توسط مدیران این حوزه برای هنرمندان تئاتری است.

بیشتر بخوانید:

تئاتر هنوز هم در حاشیه است / مفاخر کشور با سیلی صورت‌شان را سرخ نگه می‌دارند

چرا نباید کانون تهیه کنندگان در تئاتر وجود داشته باشد؟

وی با بیان اینکه چرا نباید کانون تهیه کنندگان در تئاتر وجود داشته باشد، گفت: این موضوع مهمترین دغدغه‌ی کارگردانان تئاتر است.

اولیایی ادامه داد: مشکل دیگری که وجود دارد، مافیایی است که در این هنر رخنه کرده و گاهی کارگردانان جوان به دنبال سالن دولتی هستند و سال‌ها باید تلاش کنند تا برای اجرایشان به روی صحنه بروند، اما متاسفانه سالن به کارگردانانی داده می‌شود که مطرح‌تر و یا آشناتر هستند.

بازیگر تئاتر ادامه داد: این موارد تنها گوشه‌ای از مشکلات همیشگی اهالی تئاتر است، اما در ایام کرونا این مشکلات نیز بیشتر شده و در حال حاضر دغدغه‌ اصلی هنرمندان این عرصه مشکلات معیشتی است.

اولیایی با اشاره به اینکه در حق هنرمندان تئاتر خیلی کم لطفی شده، گفت: به هر هنری در جایگاه خاص خودش باید بها داده شود تا در شرایط سخت بتوانند اثرشان را حفظ کنند و دغدغه مالی نیز نداشته باشند، کرونا باعث شد که بسیاری از هنرمندان خانه‌نشین شوند در حالی که باید حمایت می‌شدند، اما متاسفانه حمایتی در کار نبود.

کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: برخی از هنرمندان مجبور بودند جهت امرار معاش خود دست به کارهای دیگری بزنند که در آن تخصصی ندارند، البته در شرایط عادی هم این حمایت وجود نداشت و یا خیلی کم‌رنگ بود.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم مدیران هنری تدبیری بیاندیشند و برای هنر تئاتر و هنرمندانش برنامه‌ریزی درستی انجام دهند تا اهالی این عرصه در راهشان دغدغه‌ای نداشته باشند و با خیالی آسوده ایده‌هایشان را عملی کنند.

برخی کارگردانان تئاتر با بکارگیری چهره‌ها درصدد پوشاندن ضعف اجرای خود هستند

اولیایی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین ویژگی تئاتر مطرح چیست، پاسخ داد: به نظر من تئاتر مطرح تئاتری نیست که اسمش را همه شنیده‌اند، بلکه اجرایی است که همیشه با کیفیت‌ترین نمایش که متن، کارگردانی، بازیگری و تمام موارد در آن به خوبی رعایت شده را روی صحنه برده است، چنین کارگردانانی همواره مخاطب خود را دارند.

بازیگر تئاتر افزود: البته عوامل دیگری نیز در این بین وجود دارند باعث می‌شوند که تئاتر برای مدتی مخاطب داشته باشد اما به چه قیمت؟ به عنوان مثال کارگردانانی که به فکر گیشه هستند، به کیفیت کار فکر نمی‌کنند و می‌خواهند با به کارگیری بازیگران مطرح تمام ضعف نمایش را بپوشانند و بلیط‌هایشان را بفروشند.

وی در خاتمه بیان کرد: این کار باعث ریزش بینندگان می‌شود، زیرا بیشتر مخاطبان خاص و عام پیامی که کار انتقال می‌دهد و همچنین کیفیت اثر برایشان مهم است، پس بعد از دیدن چنین تئاترهایی شاید دیگر به تماشای این هنر فاخر ننشینند،پس در کنار کارگردان خوب، نمایشنامه و بازیگران کاربلد باعث جذب مخاطب می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد حسین عبداللهی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      3 0
      با سلام خدمت اهالی رسانه مخصوصا رسانه وزین ایسکانیوز و اهالی هنرمند تئاتر اگر یک نیم نگاهی به هنر زنده تئاتر شود و به این باور رسید که یک تئاتر بعضی وقتها برابری میکند با دهها جلد مطالعه کتاب و از نگاه مسئولین جدی گرفته شود میتوان به آینده تئاتر خوش بین بود
      • امید اولیایی IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
        0 0
        ممنونم از توجهتون آقای عبدالهی
    • فاطمه IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      3 0
      کاملا با گفته های آقای اولیایی موافقم، اینها فقط حرف نیست بلکه درده یک درده برای جامعه تئاتر که مهمترینش همون مسعله حمایت نشدنه، و مسعله پارتی بازی که یک فرد سالها عمر و جوونی و زندگیش رو در این راه میگذارد اما خیلی ها که دراین زمینه هیچ سوادی ندارن با پول یا پارتی بازی یک کارسطحی رو اجرا میبره و حق افرادی که حقشون دیده شدنه ضایع میشود.
    • سحر محقق IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      3 0
      کاملا درسته .. از مهم ترین دغدغه های ما بازیگران تئاتر هم همین مسائلی است که آقای اولیایی بهشون اشاره کردن
    • امیر IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      3 0
      متاسفانه همه جا پارتی بازی بیداد میکنه.ممنون از گزارش خوبتون
    • کاوه توکلی IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      2 0
      به نظر در کشور ما هنرمند زیاد داریم ولی تعریف من از هنرمند این نیست که سکوت کنه و فقط کار هنری انجام بده زیبایی یک هنرمند به عمق شخصیت اون فرد بر میگرده که حرف دل خیلی از هنرمندان دیگه رو بزنه شجاع باشه دلسوز باشه و تئاثیر گذار، متاسفانه امروزه هنرمندهای سلبریتی که میتونن خیلی تئاثیر گذار باشن و حمایت کنند، کوتاهی می‌کنند.