حل بحران آب با کمترین هزینه نیازمند فهم درست از مسئله، نگاه راهبردی، شفافیت اطلاعات و بهره گیری از مشارکت‌های مردمی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ معضل خشکسالی در دهه‌های اخیر با قوت گرفتن از مدیریت ناصحیح منابع آبی سبب بروز بحران در بهره‌گیری از این مایه حیات شده است. اهمیت آب در زندگی بشر نیز بحران آن را به مسئله‌ای ملی و امنیتی بدل کرده است. با توجه به اینکه آب موضوعی نیست که بتوان بحران آن را در بازه‌های کوتاه مدت مدیریت کرد. بنابراین فهم درست و نگاه راهبردی به حل موضوعات مرتبط با آب مهمترین نکته برای عبور از بحران با کمترین هزینه است.

جمهوری اسلامی ایران در تقسیم بندی‌های ژئوفیزیک جزو کشورهای کم بارش محسوب می‌شود و همین امر آب را در زمره مسائل ملی قرار داده که غفلت از آن می‌تواند کشور را به سمت مشکلات ملی و منطقه‌ای سوق دهد که سوءاستفاده عناصر فرصت‌طلب از مطالبه‌گری کشاورزان اصفهانی در مسئله آب نمونه بارز آن بود. 

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: دشمنان این ملت همواره سعی دارند مطالبات مردمی را از ریل خود خارج کند و در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بهره‌های لازم را ببرد. وی یکی از اهداف دشمن از ایجاد اختلال در اعتراضات کشاورزان اصفهانی را تأثیرگذاری بر مذاکرات وین عنوان کرده و گفته است که در ناآرامی‌های اصفهان کدهای زیادی داریم که نشان می‌دهد که طراحی پشت صحنه این حرکات توسط بیگانگان انجام شده است. خوشبختانه کشاورزانی که برای بیان مطالباتشان وارد صحنه شده بودند به محض مشاهده خشونت به قصد انتقام‌گیری از نظام، صف خود را از ضدانقلاب و بیگانگان جدا کردند.

به گزارش ایسکا؛ هوشیاری مردم در جداسازی صف خود در بیان مطالبات از دشمنان نظام بارها و بارها خواب براندازان را به رؤیایی آشفته بدل کرده است. لذا اقشار مردم بر نحوه بیان اعتراضات مدنی خود مشرفند و این مسئولان استانی و  کشوری هستند که باید مسائل را به گونه‌ای مدیریت کنند تا کارها به اعتراضات خیابانی و مطالبه‌گری خارج از چهارچوب قوانین نینجامد.

مهدی طغیانی عضو مجمع نمایندگان اصفهان می‌گوید: انباشت بی‌تدبیری‌ها در بیست سال گذشته موضوع آب را به کلاف پیچیده‌ای تبدیل کرده که آن به سادگی نیست. وی معتقد است احیای زاینده رود حل شدنی است و زاینده‌رود می‌تواند به جریان دائمی تبدیل شود و می‌توان روند احیای این رودخانه را با نصب تابلوها در سطح شهر و اطلاعاتی مانند ورودی و خروجی سد زاینده‌رود با مردم در میان گذاشت.

به گفته وی؛ همه مشکلات زاینده‌رود سخت افزاری و مهندسی نیست، بخشی نیز اجتماعی و اقتصادی و بخشی رسانه‌ای بوده و بخشی از آن فرهنگی است. حکمرانی صحیح از مؤلفه‌های اصلی است. با حکمرانی مشارکتی همه کسانی که از این رودخانه ذینفع هستند، شامل مردم،  صنعت و کشاورز و حق آبه‌دار درباره آن تصمیم می‌گیرند. این روش شفاف، عدالت محور و منصفانه است.

طغیانی درباره کارهایی که مجمع نمایندگان اصفهان در این خصوص انجام داده اظهار کرده است: مدتی است تلاش برای طرح تغییر حکمرانی و چهارچوب نظری حاکم بر آن را آغاز کرده‌ایم و اگر این توفیق حاصل شود، بعد از آن باید سراغ اقدامات اجرایی برویم. کارهای علمی زیادی در مورد حوزه زاینده‌رود انجام شده است چیزی که ما انتظار داریم عمل به آن است.

محمدصادق خیاطیان رئیس مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری نیز در نشست نخبگانی با مسئولان  استان‌های چهارمحال بختیاری، اصفهان و یزد با بیان اینکه مسئله امروز محصول بیشتر از 50 سال ساختار حکمرانی آب است، گفت: معتقدیم، راهبردها و راهکارهای مؤثری وجود دارد که با رویکرد علمی و کارشناسی می‌توان بر این بحران غلبه کرد.

رئیس مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری نیز بر این بارور است که باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب، مشارکت در حکمرانی را بالا برد و به راه حل رسید. به اعتقاد خیاطیان شفافیت در اطلاعات و داده‌ها از ضروریات مسئله است و باید مردم را نسبت به مسائلی مانند خشکسالی و تغییر اقلیم و منابع موجود آبی و مصارف آن آگاه کنیم و استفاده از فناوری را جدی بگیریم چراکه متاسفانه تاکنون کشور در این حوزه کمتر از تکنولوژی های جدید بهره برده است. وی بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها در این مسیر را ضروری عنوان کرد.

با توجه به اطلاعات دردست مبنی بر ادامه خشکسالی در کشور و بلندمدت بودن حل مسئله آب، تکرار مطالبات اینچنینی از سوی مردم موضوعی دور از ذهن نیست؛ لذا مسئولان باید ضمن ارائه راهکارهای کوتاه و بلند مدت و گفتگو با مردم، چاره‌ای بیندیشند تا مطالبات مدنی در کشور به سمت کنش‌های سیاسی سوق پیدا نکند.

کد خبر: 1120382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =