تهران کمترین نرخ باروری را دارد/ سال 1430 جمعیت ایران به 93 میلیون نفر می‌رسد

رئیس کمیته پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حال حاضر 64 درصد از 84 میلیون نفر جمعیت کشور سنین بین 15 الی 60 نفر هستند و تا سال 1430 جمعیت ما 93 میلیون نفر را رد می‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدجواد محمودی رئیس کمیته پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام برخی آمارهای کاهش جمعیت گفت: در سال 1360 بیش از 2 میلیون نفر تولد داشتیم! در سال 1399 نرخ باروری کشور 1/2 بوده است و بعد از دو سال این نرخ صفر می‌شود. البته ما هنوز هم رشد جمعیت را داریم زیرا نرخ رشد باروری هنوز به صفر نرسیده است. پنجره جمعیتی کشور نیز بسته نشده و تعداد تولدها بیشتر از مرگ و میر است. 

وی افزود: در حال حاضر 64 درصد از 84 میلیون نفر جمعیت کشور سنین بین 15 الی 60 نفر هستند و تا سال 1430 جمعیت ما 93 میلیون نفر را رد می‌کند. ضمن آن‌که استان‌هایی مانند تهران، مازندران، گیلان، کردستان و کمترین نرخ باروری را دارند. 

محمودی درباره تاثیرات کاهش جمعیت در آینده خاطرنشان کرد: زمانی که نرخ باروری در کشور کم شود، جمعیت سالخورده شده و کاهش پیدا می‌کند. همان‌طور که گفتم در سال 1430 جمعیت ایران 93 میلیون نفر می‌شود و سالخوردگان (کسانی که بالای 60 سال سن دارند) 30 میلیون نفر از جمعیت را شامل می‌شوند. در نسل قدیم 5/4 درصد از کشوربه صورت غیرارادی تک فرزندی بودند و اکنون 5/9 درصد از جمعیت کشور تک فرزند هستند. در حال حاضر نیز 33 درصد از تهرانی‌ها جزو تک فرزندها به حساب می‌آیند.  

رئیس کمیته پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این پرسش که یک خانواده ایرانی چند فرزند باید داشته باشد، گفت: ما به دنبال تعداد فرزندان نیستیم بلکه به دنبال متناسب‌سازی ساختار جمعیت هستیم. 

محمودی ادامه داد: نرخ رشد ژاپن در سال 2020، صفر شد و اکنون پیرترین کشور دنیاست. کمااینکه قبل از این‌که سالخورده شود، توسعه یافته بود و ایران قبل از این‌که ساختار اجتماعی مناسبی داشته باشد در حال پیر شدن جمعیت است. کشورهایی مانند نیجریه، نیوزلند و هند به دلیل رشد جمعیت در آینده رشد اقتصادی هم خواهند داشت. جمعیت می‌تواند نعمت یا نقمت باشد!

1430 افراد سالخورده در کشور زیاد می‌شوند

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: اخیرا شاهد تصویب نهایی قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» از طرف شورای نگهبان بودیم. جدای از این مسئله، به اعتقاد من دولت در چنین موضوعی پیشران است و موضوع کاهش جمعیت نیز نیازمند گفت‌وگو در عرصه جامعه است تا افقی درست از جامعه ایران را به‌دست آوریم. 

وی تشریح کرد: اکنون سطح علم و تحصیلات بالاتر رفته است و بسیاری از افراد، آن زمانی را که می‌توانند مشغول فرزندآوری باشند را صرف تحصیل می‌کنند. نکته اصلی این‌جا است که در سال 1430 افراد سالخورده در کشور زیاد می‌شوند و آیا کسانی هستند که از آن‌ها مراقبت کنند؟ آیا تخت‌های بیمارستانی و تجهیزات به اندازه کافی وجود خواهد داشت؟ مسائلی مانند هزینه بازنشستگی چطور؟ هم‌اکنون هم صندوق بازنشستگی ورشکست شده است! 

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: نیروی کار در کشورهای توسعه یافته، مهاجران هستند و مهاجران می‌توانند ارزش و فرهنگ یک کشور را تغییر دهند. البته در حال حاضر ما جزو کشورهای مهاجرفرست هستیم. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: باید در کشور مولفه‌های امید را تقویت کنیم اما برای رشد متناسب جمعیت، موضوعات فرهنگی و اقناعی بسیار مهم هستند. در واقع امید یعنی امری را عینی کنیم و مشاهده می‌کنیم که چگونه رسانه‌های غربی ناامیدی و سیاه‌نمایی را به جامعه ما تزریق می‌کنند. ما دوران سختی را پشت سر گذاشته‌ایم برای مثال دهه 1360 که سختی‌های بسیاری بود اما امید داشتیم و من اصلی‌ترین مولفه آن را بحث فرهنگ می‌دانم. 
انتهای پیام/

کد خبر: 1120404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =