روسیه: ترکیه جایگاه ویژه‌ای در امور اوکراین دارد

وزیر امور خارجه روسیه گفت ترکیه از روابط خوبی با مسکو و کی‌یف برخوردار است و جایگاه ویژه‌ای در امور مربوط به درگیری‌ها در اوکراین ایفا می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت، ترکیه در امور مربوط به درگیری‌های اوکراین جایگاه مهمی دارد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، لاوروف گفت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای او به‌زودی به صورت تلفنی گفت‌وگو می‌کنند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود، اختلاف دیدگاه روسیه و ترکیه بر سر مسائل اوکراین، مانع از از گفت‌وگو در این‌باره به شکلی دوستانه نمی‌شود.

لاوروف در ادامه گفت، ترکیه «جایگاه ویژه‌ای» در درگیری اوکراین داشته و از روابط خوبی با مسکو و کی‌یف برخوردار است.

او همچنین از ناتو و کشورهای غربی درخواست کرد «رویکرد مخرب» حمایت نظامی از اوکراین و رساندن تسلیحات به این کشور را خاتمه دهند.

اردوغان روز دوشنبه اعلام کرد حاضر برای خاتمه یافتن این درگیری‌ها نقش میانجی را ایفا کند. ترکیه از یک سو به دولت کی‌یف پهپاد می‌فروشد از یک سو از حاکمیت اوکراین بر شبه‌جزیره کریمه که از طریق همه‌پرسی به روسیه ملحق شده حمایت می‌کند.

«دمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه در واکنش به این پیشنهاد متذکر شد که روسیه طرف این درگیری‌ها نیست. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه پیشنهاد ترکیه برای میانجی‌گری میان مسکو و کی‌یف را رد کرد.

زاخاروا در نشست خبری هفتگی گفت: «روسیه طرف این درگیری نیست. استفاده از کلمات زیبا برای متبادر کردن این مسئله که روسیه یکی از طرف‌های این درگیری است، چیزی است که نمی‌توانیم اجازه دهیم».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: «هیچ‌گونه میانجی‌گری از جانب ترکیه نمی‌تواند بین روسیه و اوکراین رخ دهد زیرا این یک درگیری داخلی بین اوکراینی‌هاست. در یک سو رژیم کی‌یف قرار دارد و در یک سو دونسک و لوهانسک قرار دارند».

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1120471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =