جزئیات راه‌اندازی نظام ملی پیشنهادات در دانشگاه‌ها اعلام شد

معاون وزیر علوم جزئیات راه اندازی نظام ملی پیشنهادات در دانشگاه‌ها را تشریح کرد و گفت: یکی از اهداف جزیی نظام ملی پیشنهادات این است که به یافتن عناوین پایان نامه‌ها و رساله‌ها کمک می‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درباره جزئیات راه اندازی نظام ملی پیشنهادات اظهار کرد: نظام پیشنهادها برنامه‌ای است که در برخی کشورهای دنیا شناخته شده است و یکی از کشورهای پیشرو در این‌زمینه ژاپن است.

وی افزود: هدف این نظام این است که مدیریت خود را در توان فکری کارکنان خودش شریک می‌کند. به عبارت دیگر از توان ذهنی و فکری کارکنان استفاده می‌شود برای اینکه بتوان در هر سازمانی مدیریت بهتری داشته باشیم و آینده بهتری بسازیم تا ساختن آینده با مشارکت فکری و ذهنی همه نقش آفرینان یک نهاد باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: نظام پیشنهادات معمولاً دو نوع هستند؛ یکی نظام پیشنهادی نهادی است و دیگری نظام پیشنهاد موضوعی.

وی افزود: نظام پیشنهاد نهادی یعنی به طور مثال مدیریت یک دانشگاه سیستمی را طراحی می‌کند که تمامی کارکنان در جهت بهبود انجام کارها و پیشرفت کارها برای سازمان پیشنهادی دارند ارائه دهند و این شامل همه می‌شود و این نیست که از قشر خاصی پیشنهاد خواسته شود. در این راستا در وهله اول شناسایی می‌شود که چه کسانی توانایی و چه کسانی انگیزه مشارکت را دارند. دوم این است که برخی پیشنهادات ممکن است قابلیت اجرا شدن نداشته باشد و برخی دیگر قطعاً پیشنهادات ارزنده‌ای خواهد بود.

وی ادامه داد: در صورتی که چنین سیستمی فعال شود اصولاً شوق و انگیزه در کارکنان بیشتر برانگیخته می‌شود؛ چرا که احساس مشارکت در مدیریت دارند.

این مقام مسول وزارت علوم ادامه داد: در چنین سیستمی اساتید، دانشجویان و کارمندان امکان ارائه پیشنهاد در همه شئون اداری، مالی و نیروی انسانی، آموزش، پژوهش، مشارکت در توسعه فناوری و به خصوص در تنظیم بهتر چشم اندازها و انجام بهتر مأموریت‌ها دارند.

رحیمی در ادامه بیان کرد؛ نظام پیشنهاد موضوعی این است که خود نهاد موضوعی را برای گرفتن نظرات دیگران پیشنهاد می‌کند؛ حالا این موضوع می‌تواند برنامه یا مشکلی باشد.

وی افزود: مثلاً یک دانشگاه برنامه دارد که در طول ۳ سال آینده جرو ۵ دانشگاه اول کشور و یا جزو ۱۰ دانشگاه برتر منطقه باشد. در همین راستا کارکنان دانشگاه اگر نظری دارند ارائه بدهند یا ممکن است دانشگاه مشکلی داشته باشد و سوال پیش می‌آید که دانشجوی شبانه یا نوبت دوم بگیریم یا نه. چون گرفتن دانشجوی شبانه هم مفید است هم نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه نظام پیشنهادها یک شبکه نظم یافته با مجاری دو طرفه است که رابطه بین پیشنهاد دهنده و پیشنهاد گیرنده را برقرار می‌کند، گفت: این نظام در این راستا اجرایی می‌شود که ما از همه توان سیستم برای بهبود و پیشرفت سیستم استفاده کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: اگر نظام پیشنهادات نهادی به هم بپیوندند، این را به عنوان نظام ملی پیشنهادات خواهیم شناخت. همین الان وزارت علوم در جهت طراحی نظام پیشنهادات نهادی و موضوعی و همچنین طراحی نظام ملی پیشنهادات اقداماتی را آغاز کرده است؛ منتها این نوع نظام در مرحله طراحی است منتها وزارت علوم اهتمام جدی دارد که پیاده سازی شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: قاعدتاً انتظار می‌رود یک سری از پیشنهادات که انعکاس دهنده نیازها و مشکلات فعلی ما هستند و یا برای ساخت آینده بهتر تنظیم شدند به عنوان موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری تلقی شوند یا حداقل جهت تنظیم موضوع پایان نامه را تعیین کنند. ما می‌گوئیم پایان نامه و رساله‌ها باید تقاضامحور باشند اما خب این یک جمله کلی است و سوال اساسی اینجاست که آن تقاضا، نیاز و مساله چیست که براساس آن پایان نامه تنظیم شود.

وی بیان کرد: یکی از اهداف جزئی نظام ملی پیشنهادات در واقع این است که به یافتن عناوین پایان نامه‌ها و رساله‌هایی که کاملاً معطوف به نیاز و مساله و کاربرد هستند، کمک کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1120509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =