فرجام گفت‌وگوهای وین؛ آزمون سخت اروپا در برابر پیشنهادات ایران

ادامه مذاکرات وین میان ایران و ۱+۴ درحالی به هفته آینده موکول شد که بسته پیشنهادی ایران به صورت دقیق و جامع به طرف های دیگر حاضر در مذاکره ارائه شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،‌دو پیش نویس ارائه شده ایران در مذاکرات در دور محور هسته ای و رفع تحریم‌ها باعث شد تا طرف‌های اروپایی حاضر در مذاکرات به دلیل نبود دستورالعمل مشخص در مواجهه با پیشنهادات ایران، برای کسب تکلیف خواهان بازگشت به پایتخت‌های خود شوند.

به گفته علی باقری رئیس تیم مذاکره کننده ایران در وین، "طرف‌های مقابل احساس کردند برای پاسخ به پیشنهادات ایران در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای نیازمند گفت و گو با پایتخت‌های خود هستند."

پیشنهادات ایران در این دور از مذاکرات وین، به دلیل تطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق پیشین هسته ای، مانع بهانه گیری طرف‌های غربی پیرامون پیش نویس پیشنهادی ایران شده است.

مطابقت پیشنهادات جدید ایران با توافقات پیشین صورت گرفته در توافق هسته‌ای، قطعنامه ۲۲۳۱ و برخی بحث‌های صورت گرفته در مذاکرات قبل با۱+۴  باعث شده تا سه کشور اروپایی تلاش کنند برای مقصر جلوه دادن طرف ایران در بروز عدم توافق احتمالی، پیش نویس طرف ایرانی را در تعارض با توافقات پیشین عنوان کنند.

بنابر اذعان نمایندگان چین و روسیه، ایران در مذاکرات وین، پیشنهادات دقیق و قابل بحثی را مطرح کرده است که می‌تواند مبنای توافق قرار گیرد.

در این حال بازگشت تیم های اروپایی به پایتخت های خود، به نوعی تکرار سناریوی پیش دستانه، برای مقصر جلوه دادن ایران در عدم نتیجه گیری از این دور مذاکرات خواهد بود.

پیشنهادات دقیق و عملی ایران تا شروع دور بعدی مذاکرات پیش روی طرف های مذاکره به ویژه اروپا قرار خواهد داشت و باید دید این سه کشور اروپایی در دور بعد با چه دستورالعملی وارد مذاکرات خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =