ممنوعیت سفر با شیوع امیکرون

در پی گسترش واکسیناسیون و کاهش آمار ابتلا به کرونا در کشور از ابتدای آذرماه شاهد بازگشایی‌ها و کاهش محدودیت‌های مختلف از جمله ممنوعیت و محدودیت‌های سفر بودیم به گونه‌ای که مردم با ارائه کارت واکسن میتوانند بسیاری از فعالیت‌هایی که پیش از این ممنوع بود را انجام دهند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، با وجود توسعه و گسترش واکسیناسیون کرونا در جهان، شیوع ویروس جهش یافته کرونا که سازمان جهانی بهداشت آن را «امیکرون» نامگذاری کرده و در طبقه‌بندی خطرناک قرار داده است، باعث احیای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی در بسیاری از کشورها شده است.

پیش از این نیز شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کرد که اسپانیا و اتریش اولین موارد ابتلا به این سویه را طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش کرده اند و آلمان نیز اولین مورد ابتلا به سویه «امیکرون» را در بیماری که به خارج از کشور سفر نداشته، تایید کرده است. استرالیا، اتریش، بلژیک، بوتسوانا، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، آلمان، هنگ کنگ، رژیم صهیونیستی، ایتالیا، هلند، پرتغال، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد و انگلیس، کشورها و مناطقی هستند که تاکنون مواردی از ابتلا به سویه امیکرون را تایید کرده اند.

حالا خبر از شناسایی این ویروس در امارات در همسایگی ایران منتشر شده است. این مسئله سبب شده تا کارشناسان حوزه بهداشت و درمان نگران ورود این ویروس به کشور و حتی بازگشایی‌ها و برداشته شدن ممنوعیت و محدودیت‌های مختلف باشند.

دکتر مسعود یونسیان -دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹- با بیان اینکه عدم شناسایی اُمیکرون، به این معنا نیست که این سویه هنوز وارد کشور نشده، به ایسنا گفت: حتی بدون وجود خطر کرونای اُمیکرون هم نیاز به بازنگری در وضعیت بازگشایی‌ها وجود دارد؛ زیرا هیچکس بازگشایی‌های همزمان را توصیه نمی‌کند.

وی افزود: باید توجه کرد که سویه اُمیکرون، برخلاف سایر سویه‌ها که ابتدا عوارض و تغییراتی را در بیماری‌زایی و سرعت انتقال می‌دیدیم و بعد این عوارض به آن سویه منتسب می‌شد، اما اکنون سویه‌ای پیدا شده که در آن تعداد بالایی جهش ایجاد شده است. این سویه قبل از اینکه بتواند تغییراتی در بیماری‌زایی یا سرایت آن، علائم یا حساسیتش نسبت به واکسن‌ها خودش را نشان دهد، شناسایی شده و بنابر احتیاط، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که آن را به عنوان یک سویه نگران‌کننده طبقه‌بندی کنیم. بنابراین هنوز درباره آن دانش کافی نداریم، اما چون جهش در ویروس زیاد بوده است، اعلام شده که باید احتیاط کنیم.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ ادامه داد: در شرایطی که همزمان با بازگشایی مدارس، بازگشایی دانشگاه‌ها، مراسم‌های فرهنگی و ورزشی و... هم بازگشایی شده‌اند، بدتر است و ورود یک ویروس جدید به چرخه گردش ویروس کرونا در دنیا هم مساله را حادتر می‌کند و حتما باید در بازگشایی‌ها بازنگری شود. البته منظور از بازنگری الزاما تعطیل کردن نیست، بلکه ارزیابی شرایط موجود و تصمیم مجدد برای تغییرات احتمالی یا ادامه یا قطع آن است.

البته رضا نفیسی -رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی- پیش از این نیز به ایسنا گفته بود که بر اساس شرایط کنونی ایران و جهان از نظر شیوع ویروس کرونا، پروتکل‌های جدیدی برای مقابله با ورود سویه جدید کرونا به نام «امیکرون» ابلاغ شده است و کشورهای مختلف بر این اساس به کشورهای کم‌خطر، پرخطر و ویژه تقسیم بندی شده است و برای کشورهایی که ویروس امیکرون در آن‌ها شیوع پیدا کرده، محدودیت‌های خاصی وضع شده است.

وی افزود: با پروتکل‌های جدید اگر مسافری از کشورهای مورد نظر (کشورهایی که سویه جدید کرونا در آن‌ها شایع شده است) که از سوی وزارت بهداشت اعلام و به روز می‌شود، قصد ورود به کشور را داشته باشد، مشمول محدودیت‌های جدیدی خواهد شد.

حالا با توجه به افزایش نگرانی‌ها از سویه جدید ویروس کرونا باید دید محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سفر داخلی و خارجی کمتر و کمتر خواهد شد یا امیکرون آن‌ها را مانند ماه‌های گذشته برمی‌گرداند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =