آخرین وضعیت کرونا در کشور | ویروس منحوس همواره فعال است / زنگ خطر پیک جدید کرونا به صدا درآمد

در شرایطی که آمارها روند کاهشی نرخ ابتلای روزانه را نشان می‌دهد اما بازگشت رنگ قرمز کرونایی به نقشه ایران نشان می‌دهد که خطر کرونا در کمین است و ظاهرا دوباره زنگ خطر پیک جدید به صدا درآمده است.

به گروه اجتماعی ایسکانیوز،  براساس آمارهای روزانه اگرچه نرخ ابتلای کرونایی ایران روند نزولی دارد اما بازگشت رنگ قرمز کرونایی به نقشه ایران نشان می‌دهد ویروس منحوس همواره فعال است و ظاهرا عادی انگاری هموطنان باعث شده تا دوباره زنجیره انتقال و خوشه‌های بحرانی تشکیل شود.

در این زمینه کارشناسان تاکید می‌کنند در شرایطی که هنوز آمارها روند کاهشی دارد تغییر رویه هموطنان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مشارکت در طرح ملی واکسیناسیون بهترین راهکار قبل از بروز بحران است و از این فرصت باقی مانده لازم است هموطنان استفاده کنند تا تدابیر گذشته وزارت بهداشت و مسئولان مربوطه درست زمانی که احتمال ورود ویروس اُمیکرون وجود دارد، نقش برآب نشود.

این درحالی است که کارشناسان معتقدند افزایش جابه‌جایی جمعیت بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تردد مسافران و گردشگران می‌توان افزایش تعداد خوشه‌های بحرانی را سرعت بخشیده و در کوتاه‌ترین مدت مشکلات عمده‌ای به سیستم بهداشت و درمان کشورمان تحمیل کند.

از سوی دیگر کارشناسان با اشاره به سطح بالای واکسیناسیون طی چند ماه اخیر می‌گویند: این اتفاق اگرچه می‌تواند نتایج قابل توجهی در میزان موارد بدحال بیماری و فوتی‌ها اثرگذاری داشته باشد اما نباید فراموش کنیم واکسیناسیون بطور کلی مشکل را برطرف کند و تعیین کننده کار رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا زمان ریشه‌کنی کامل ویروس منحوس از سراسر جهان است.

این گروه درباره سرعت احتمال تغییر وضعیت کرونایی استان‌های دیگر معتقدند با توجه به اینکه اکنون بخش‌های عمده‌ای از استان خراسان جنوبی و البته قسمتی از استان یزد در شرایط بحرانی کرونا قرار گرفته‌اند میزان جابه‌جایی جمعیت و ارتباطات میان استانی تعیین کننده است بنابراین با درنظر گرفتن ارتباطات گسترده میان استان‌های همجوار دو استان یاد شده یعنی کرمان، سیستان‌و بلوچستان، سمنان و البته اصفهان لازم است ستادهای بحران در این مناطق نیز ایجاد شود.

به گفته متخصصان در این بخش‌ها درصورتی که غربالگری هوشمند انجام شود به سادگی می‌تواند مانع از سرعت گرفتن سرایت بیماری شد و در شرایط فعلی مدیریت کم هزینه‌ای را داشته باشیم در غیر این صورت سرعت انتقال ویروس جهش یافته دلتا که اکنون در سراسر ایران فعال است می‌تواند دردسر ساز باشد و اگر اُمیکرون هم از راه برسد مشکل دو چندان خواهد شد.

این درحالی است که گروه یاد شده توصیه می‌کنند برای جلوگیری و کاهش روند انتقال بیماری از استان‌های درگیر بهترین راهکار سختگیری در جابه‌جایی مسافران بخصوص با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یعنی اتوبوس‌های بین‌شهری، هواپیما و قطار است.


استان آذربایجان غربی/331 کرونایی جدید شناسایی شد

محمدامین ولی‌زاده با اشاره به ابتلای 331 نفر دیگر به کرونا در شبانه‌روز گذشته در استان اظهار داشت: تاکنون 320 هزار و 385 نفر در آذربایجان‌غربی به کروناویروس آلوده شده و 72 هزار و 686 نفر بستری نیز بهبود یافته‌اند.

وی از فوت هفت نفر دیگر طی 24 ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد و تصریح کرد: کرونا تاکنون جان 7 هزار و 152 نفر را در استان گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی، با اشاره به بستری 623 نفر به علت سندروم حاد تنفسی در استان، بیان داشت: 28 نفر نیز با مشکلات تنفسی وصل به دستگاه ونتیلاتور شدند.

وی گفت: هم اکنون 357 نفر بستری مشکوک و 149 نفر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های آذربایجان‌غربی ثبت شده است.

ولی‌زاده با اشاره به واکسیناسیون 15 هزار و 279 نفر در شبانه روز گذشته گفت: همچنین تاکنون 37 هزار و 421 نفر دوز سوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

استان اصفهان/ 182 مورد ابتلای جدید شناسایی شد

پژمان عقدک در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا از ابتدا تاکنون، اظهار داشت از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد یک میلیون و  249 هزار و 522 مورد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گزارش شده است.

وی افزود: در این بازه زمانی تعداد کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان 426 هزار و 398 نفر بوده که از این تعداد 184 هزار و 77 نفر به همین علت بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه 124 هزار و 19 بیمار کرونایی از ابتدای ورود ویروس منحوس کرونا بهبود یافتند، گفت: متاسفانه تا کنون 17 هزار و 61 نفر نیز نتوانستند در برابر این ویروس مقاومت کنند و فوت شدند.

وی ادامه داد: در 24 ساعت گذشته  182 مورد جدید کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی  و107 نفر بیمار کرونایی نیز در این مراکز بستری شدند که حال 129 نفر آن وخیم گزارش شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و 7 خانواده هم داغدار مرگ عزیزان خود در اثر ابتلا به کرونا شدند.

عقدک تصریح کرد: در حال حاضر با ترخیص 84 بیمار تعداد مجموع بستریان به 552 بیمار با تشخیص ابتلا به کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رسیده و امیدواریم هر چه زودتر چرخه انتقال بیماری مسری کرونا قطع شود و هیچ بیمار بستری کرونایی نداشته باشیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به بهبود روند وضعیت کرونا در استان، اظهار داشت: در حال حاضر هیچ شهرستان قرمز و نارنجی در استان اصفهان نداریم و 11 شهرستان اصفهان، برخوار، خمینی‌شهر، خور، دهاقان، شاهین‌شهر، فریدن، گلپایگان، لنجان، مبارکه و نجف‌آباد در وضعیت آبی و ما بقی شهرستان‌ها زرد هستند.

وی افزود: با وجود بهبود وضعیت کرونا در استان اصفهان، همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، عدم حضور در اماکن شلوغ و برگزاری دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی و شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون ضروری است.

استان ایلام / آمار مبتلایان به کرونا در ایلام افزایشی شد

محمد کریمیان  از افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان به تعداد 66 هزار و 352 نفر خبر داد و اظهار داشت:  طی 24 ساعت گذشته تعداد 42 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: متاسفانه در 24 ساعت گذشته 2 مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش شده است.

کریمیان عنوان کرد: مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا این لحظه یک هزار و 164 نفر است.

استان بوشهر/ مرکز آستان در وضعیت زرد کرونایی

سعید کشمیری با هشدار در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای مصون ماندن از ابتلا به بیماری کرونا اظهار داشت: تنها راهکار پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا رعایت دستورالعمل بهداشتی است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر روند ابتلا به کرونا در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: تعداد بستری‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر از 69 به 77 بیمار افزایش یافت که این یک نوع هشدار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه همه شهرستان‌های 10 گانه استان بوشهر از 22 آبان‌ماه در شرایط آبی قرار گرفتند افزود: اکنون به شرایط کم‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی، از امروز شهرستان بوشهر از آبی به زرد کرونایی تبدیل شد و بقیه شهرستان‌ها همچنان در وضعیت آبی قرار دارند.

وی از بستری 22 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد 3 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

کشمیری با اشاره به اینکه اکنون 4 بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: خوشبختانه از موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، هیچ کدام در وضعیت حاد این بیماری قرار ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از ثبت سومین روز بدون فوتی کرونا در بوشهر خبر داد و خاطر نشان کرد: تاکنون 2 هزار و 27 بیمار از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 14 بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص و از آغاز شیوع کرونا تاکنون 89 هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

استان خراسان رضوی/ اُمیکرون مسری‌تر از دلتا است

دکتر نهبندانی، اظهار داشت:در 26 نوامبر یعنی 5 آذر امسال  واریانتی به نام 529.11.B به نام Omicron نامگذاری و توسط WHO معرفی شد و این ویروس قابلیت انتشار بیشتری نسبت به سایر واریانت‌ها مثل دلتا دارد، هر چند که هنوز نتایج مطالعات اپیدمیولوژیک کافی نیست ولی به دلیل روند رو به افزایش ابتلا به آن در افریقا چنین گمانی می‌رود.

وی ادامه داد: هنوز شواهدی مبنی بر بروز بیماری شدیدتر ناشی از این واریانت نسبت به سایر واریانت‌ها کافی نیست؛ داده‌های موجود تاکنون افزایش موارد بستری در افریقا را نشان داده اند که برخی از اپیدمیولوژیست‌ها آن را به دلیل افزایش بروز بیماری می‌دانند .

نهبندانی با بیان اینکه مواردی از ابتلای نوع خفیف در سنین پایین و جوانان گزارش شده است، عنوان کرد: مطالعات اولیه نشان داده است که فردی که قبلا مبتلا به کووید با سایر واریانت‌ها شده بود به این واریانت هم مبتلا شده است.

رئیس اداره پیشگیری و درمان بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تست‌های تشخیصی تست PCR می‌تواند این واریانت را تشخیص دهد ، عنوان کرد: برای کنترل واریانت جدید بیماری کرونا تقویت نظام مراقبت ،کنترل مبادی ورودی و اقدامات تشخیصی و قرنطینه برای مسافران از مناطقی که بیماری گزارش شده و ادامه روند و گسترش پوشش واکسیناسیون توصیه می‌شود.

وی عنوان کرد:  مردم نیز حفظ فاصله فیزیکی حداقل 2 متر ،  استفاده صحیح از ماسک‌های موثر ، بازکردن پنجره‌ها برای تهویه اتاق ، عدم حضور در مکان‌های بدون تهویه یا فضاهای پرجمعیت،شستن دست‌ها ، سرفه و عطسه در چین بازو  و  واکسن زدن را باید جدی بگیرند .

استان فارس/ شمار جانباختگان روزانه تک رقمی شد

 براساس آخرین وضعیت ثبت شده درباره شهرستان‌ها و استان‌های کشور استان فارس در وضعیت کم خطر قرار گرفته است. بر این اساس هیچ‌یک از شهرها و شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار ندارند.

بر اساس آخرین تغییرات نقشه تنها شهرستان کوار در وضعیت نارنجی قرار دارد و مابقی شهرستان‌های استان در حالت زرد و آبی هستند که در این میان شیراز به عنوان مرکز استان در وضعیت زرد است.

ثبات در این روند با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل چرخه واکسیناسیون از موضوعات مورد تاکید متولیان بهداشت است. با این حال مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از پیش‌بینی و آمادگی برای مقابله با موج ششم کرونا خبر داده و از شیوع سویه جدید کرونا در آفریقا ابراز نگرانی کرده‌اند. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و 507 هزار و 662 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 442 هزار و 120 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، 256 هزار و 826 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 59 هزار و 849 بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، 501 هزار و 969 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است.

 با اعلام بستری 142 بیمار جدید طی 24 ساعت گذشته مجموع بیماران بستری مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان به هزار و هشت نفر رسید که از این تعداد، 136 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با جان باختن چهار هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به هفت هزار و 277 نفر رسید. 

استان مرکزی/ 5 شهرستان در وضعیت زرد کرونایی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: براساس رنگ‌بندی شهرستان‌های استان مرکزی از 13 آذر، 5 شهرستان کمیجان، آشتیان، دلیجان، محلات، خمین در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار گرفتند.

سیدمحمد جمالیان افزود: در این راستا و براساس وزارت بهداشت 7 شهرستان استان مرکزی شامل اراک، ساوه، زرندیه، تفرش، فراهان، خنداب، شازند در وضعیت آبی یا کم‌خطر شیوع کرونایی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: برخی شهرستان‌ها در وضعیت کرونایی دچار تغییرات استانی شدند به طوری که اراک، فراهان، تفرش از زرد به آبی تبدیل و همچنین کمیجان از آبی به زرد وارد شده است.

جمالیان با اشاره به وضعیت بازگشایی مدارس و واکسیناسیون ادامه داد: باتوجه به بازگشایی مدارس هنوز سرویس‌های مدارس فعال نشدند و دانش‌آموزان از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند که باوجود گذشت یک ماه از مصوبه ستاد کرونا مبنی بر عدم استفاده از پول نقد در اتوبوس‌ها اما اینکار انجام می‌شود که بسیاری از خانواده‌ها نگران هستند و باید این موضوع تعیین تکلیف شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: از ابتدای مهرماه تاکنون 837 مدرسه و در هفته گذشته 248 مدرسه توسط بازرسان بهداشت بازدید شدند که 19 اخطار صادر و 14 مدرسه به سبب عدم رعایت موارد بهداشتی پلمپ شدند و متاسفانه مواد ضدعفونی‌کننده در تعدادی از مدارس ‌وجود ندارد که باید مدیران و مسئولان مدرسه نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند.

جمالیان عنوان کرد: معلم‌ها سرکلاس باید ماسک بزنند و فرهنگسازی در این زمینه باید انجام شود زیرا در غیراینصورت بازگشایی مدارس و مطالبات به حق خانواده‌ها با شکست مواجه می‌شود بنابراین آموزش و پرورش باید در این زمینه ورود و با متخلفان برخورد کند زیرا سلامت مردم و رعایت پروتکل‌ها اولویت است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1120677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =