روسیه: تاکید ایران به ضمانت از سوی غربی‌ها منطقی است

نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین اعلام کرد دور هفتم مذاکرات هسته‌ای ادامه خواهد داشت و هنوز کامل نشده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین اعلام کرد: دور هفتم مذاکرات هسته ای ادامه خواهد داشت و هنوز کامل نشده است. شرکت ‌کنندگان صرفا تصمیم گرفتند که یک استراحت فنی، به ویژه برای مشاوره در پایتخت‌های خود، انجام دهند تا در مورد چگونگی شکل گیری کار بعدی فکر کنند.  

این مقام روسیه گفت: امیدواریم هفته آینده که مذاکرات از سر گرفته می‌شود، از شدت سختگیری‌ها و نگرانی‌ها کاسته شود. تمایل تهران برای جلوگیری از فروپاشی برجام موجه و منطقی است، بنابراین اگر ایران به تضمین‌های اضافی نیاز داشته باشد، ممکن است در مورد آن بحث شود.

وی افزود: تاکید ایرانی‌ها به ضمانت‌ها کاملا واضح و موجه است. باید یقین داشت که آزمایش بدخواهانه‌ای که در زمان دونالد ترامپ با سیاست فشار حداکثری یعنی تحریم‌های اضافی شکل گرفت، تکرار نخواهد شد. همه این‌ها باید موضوع بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.

به گفته اولیانوف، می‌توانیم بیانیه مشترک سران آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه در ۳۰ اکتبر را که در آن جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد آمادگی واشنگتن برای احترام به توافق هسته‌ای بازسازی‌شده درج شده است، حرکت مثبتی ببینیم.

نماینده دائمی روسیه همچنین با اشاره به پیشنهاد ایران برای تغییر پیش‌نویس سند که واکنش تند کشورهای غربی را در پی داشت، گفت: همانطور که می‌دانم، شرکای غربی ما این تصور را داشتند که طرف ایرانی پیشنهاد تغییر و  ایجاد اصلاحات اساسی در پیش‌نویس سند هسته‌ای را که در شش دور قبلی مورد توافق قرار گرفته بود، دارد که به نظر آن‌ها [شریکای غربی] این رویکرد بیش از حد رادیکال است و به آن واکنش تند نشان دادند.

این مقام روسیه همچنین تصریح کرد: در مذاکرات هسته‌ای در وین قاعده‌ای وجود دارد و آن این است تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود، هیچ توافقی صورت نمی گیرد. به این معنی که اصلاحات و تغییر در موقعیت همیشه امکان پذیر است. اما مطلوب است که این اصلاحات مدنظر باشد و به مانعی در مسیر پیشرفت تبدیل نشود. بنابراین، ما وضعیت را دراماتیک نمی‌کنیم.

دور هفتم مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین بعد از چند ماه وقفه به دلیل روی کار آمدن دولت جدید ایران که هشتم آذرماه از سرگرفته شده بود روز جمعه (۱۲ آذر) پایان یافت. مقامات ایرانی بارها پیش از شروع مذاکرات اعلام کردند در این دور از مذاکرات به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه مغایر با برجام هستند و ایران در مذاکرات بسیار جدی بوده و به دنبال وقت‌کشی یا مذاکرات فرسایشی نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =