۱۴ آذر؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۱۴ آذر برابر با ۵ دسامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۱۴ آذر برابر با ۵ دسامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویدادها:

۱۹۶۰ - خرید گندم از آمریکا برای نخستین بار

برای نخستین بار، خرید گندم از آمریکا پنجم دسامبر ۱۹۶۰ (۱۴ آذر ۱۳۳۹) آغاز شد. قرارداد مربوط، اوایل نوامبر بر پایه خرید دویست و پنجاه هزار تُن گندم امضاء و اجرای آن موکول به دریافت وام خارجی شده بود که چند روز پس از آن، صندوق بین المللی پول با دادن وامی به مبلغ ۳۵ میلیون دلار به ایران موافقت کرد. ایران در همان ایام (دوره اول نخست وزیری جعفر شریف امامی) برای نخستین بار دارای بانک مرکزی (ناشر اسکناس) شده و تنظیم و نظارت سیاست پولی کشور به آن محول گردیده بود.

درآمد ایران از نفت در آن زمان به دلیل ارزان بودن بهای بین المللی نفت خام، کمی مصرف جهانی آن، و اندک بودن میزان صدور به آمریکا که خود دارای نفت کافی بود و نیز پرداخت غرامت به انگلستان و همچنین نرخ هفت تومان در برابر یک دلار؛ مبلغ قابل ملاحظه ای نبود، و به همین سبب هم کمتر فردی پیدا می شد که زیر بار مقام بالای دولتی برود و مقامات تراز اول و نمایندگان پارلمان ایران همچنان از خانواده های اعیان بودند که درآمد ملکی (زراعی) داشتند و نیازی چندان به دریافت دستمزد از دولت نداشتند. نفت ایران در آن زمان در دست کنسرسیومی مرکب از کمپانی های نفتی غرب بود.

۱۸۰۴ - توماس جفرسون، برای دومین بار رئیس جمهور آمربکا شد

توماس جفرسون اندیشمند و دولتمرد آمریکایی پنجم دسامبر سال ۱۸۰۴ میلادی برای دومین بار به ریاست جمهوری ایالات متحده انتخاب شد. به این مناسبت نگاهی کوتاه به فرضیه او درباره دمکراسی، موسوم به «جفرسونین دمکراسی Jeffersonian Democracy» یا مردمسالاری جفرسونی و بعضی از عقاید دیگر او می افکنیم.

 توماس جفرسون که اعلامیه استقلال ایالات متحده به قلم اوست و هشت سال بر فدراسیون آمریکا ریاست کرد فرضیه دمکراسی خود را با توجه به جمهوری افلاتون، لیبرالیسم لاک، مسئولیت اجتماعی رای دهندگان در قبال انتخاب خود (فرضیه باروخ اسپینوزا)، اندیشه های روشنگران قرون ۱۶، ۱۷، و ۱۸ اروپا و اخلاق مسیحیت تنظیم و بیان داشته است.

او حقوق سیاسی ـ اجتماعی برابر مردم، لیبراسم، و مشارکت کامل در دمکراسی را سه عامل اصلی مردمسالاری اعلام داشته است.

جفرسون که از شاهدان عینی انقلاب فرانسه بود در مورد منتخبان (نماینگان برای هر سطح) تاکید بر شرایط فرد داشته از جمله تحصیلات و تجربیات، شناخت او از مدیریت ها و جامعه، شناخت منافع عمومی و علاقمندی کامل ـ تا حد فداکاری ـ به حفظ و تامین آنها، ترس از اشتباه و خطا کردن در امور عمومی، و بالاخره عزم جزم به خدمت داشتن.

 جفرسون بشر را طبیعتا مشتاق به آزاد بودن، استقلال فعالیت داشتن، و برخورداری از شأن و حیثت برابر می داند که دشواری های یک جامعه با نقض این عوامل بروز می کند.

۱۴۵۶ - زلزله شدید ناپل ایتالیا بیش از ۳۵ هزار تن را کشت.

۱۴۹۲ -  کریستوفر کلمبوس و همراهان چهارم دسامبر این سال در منطقه کارائیب و میان کوبا و پورتوریکو به جزیره ای بزرگ رسیدند و نام آن را هیسپانیولا (جزیره اسپانیایی) گذاردند که در سفر بعدی مقرّ حکومت اسپانیا بر قاره غربی (آمریکا) شد. این جزیره که بعدا فرانسه بخش غربی آن را متصرف شد به دو کشور دومینیکن و هایتی تقسیم شده است که مردم هایتی به زبان فرانسه و مردم جمهوری دومینیکن به اسپانیایی تکلم می کنند.

۱۹۴۵ - یک اسکادران از هواپیماهای نظامی آمریکا هنگام پرواز بر فراز مثلث برمودا (واقع در شرق فلوریدا) ناپدید شد که واقعیت این رویداد که عنوان «اسکادران گمشده» یافته هنوز در پرده اسرار است.

۱۳۶۵ ش - بمباران نیروگاه برق "نکا" در مازندران در جریان جنگ تحمیلی توسط عراق.

۷۷۸ ق - درگذشت سلمان ساوجی غزل گو و قصیده سرای بزرگ ایرانی

خواجه جمال الدین سلمان بن علاءالدین محمد ساوجی معروف به سلمان ساوجی از بزرگ‏ترین شاعران قصیده‏سرا و از غزل گویان نیکو سخن قرن هشتم هجری می‏باشد. زندگی سلمان بیشتر در دربار امرای آل جلایر (ایلکانیان) و در بغداد که پایتخت آنان بود، سپری شده است.

۱۸۷۴ - پیوستن ایران به تشکیلات بین ‏المللی صلیب سرخ

نخستین کوشش ایرانیان برای پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی در مورد تشکیلات بین‌المللی صلیب سرخ به دوران پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار باز می‌گردد. ایران در زمان حکومت او و در دسامبر سال ۱۸۷۴/شوال ۱۲۹۱ ، کنوانسیون مصوب ۱۸۶۴ ژنو را پذیرفت.

مناسبت ها:

روز کشف کشور های هائیتی و دومینیکن
روز ملی کشور تایلند

کد خبر: 1120713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =