حضور فعال ایران در وین غرب را غافلگیر کرد / اساتید و دانشجویان پای کار مذاکرات باشند

سفیر اسبق ایران در آلمان معتقد است که اساتید و دانشجویان باید در فضای مجازی پیشرفت‌های هسته‌ای کشور را برای دنیا تبیین کنند.

علیرضا شیخ عطار در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ با اشاره به آنچه در مذاکرات وین گذشت اظهار کرد: در این دوره از مذاکرات توفیق برای تیم جمهوری اسلامی ایران بود. چون مدلی از مذاکره توسط مذاکره کنندگان کشورمان ارائه شد که در وهله نخست مبتنی بر نظرات کارشناسی بود.

وی با اشاره به همراهی جمعی از اقتصاددانان و تصمیم‌سازان با تیم مذاکره کننده افزود: مهمترین اصل حضور تیم ایران پای میز مذاکرات لغو تحریم‌هاست و حضور تصمیم‌سازان اقتصادی و افرادی که بر مسائل تحریم و رفع آن مسلط هستند نشان داد مذاکره‌کنندگان به هیچ وجه از حقوق ملت ایران کوتاه نخواهند آمد.

مشاور امور بین الملل دانشگاه آزاد تأکید کرد: در این دوره از مذاکرات وین برای نخستین بار تیم مذاکره کننده ایران سندی ارائه داد. این در حالی است که پیش از این همواره آمریکایی‌ها سندی را تنظیم می‌کردند و اروپا هم از آن حمایت می‌کرد و مذاکره کنندگان ما هم پیرامون همان سند چانه‌زنی می‌کردند.

شیخ عطار با تصریح اینکه ارائه سند از سوی تیم مذاکره کننده ایرانی غرب را غافلگیر کرد، گفت: با توجه به انفعال تیم مذاکره کننده قبلی، غرب گمان نمی‌کرد توانایی ارائه سند را داشته باشیم و این یک توفیق و نشان دهنده فعال بودن ایران در مذاکرات است.

وی خاطرنشان کرد: دو کشور چین و روسیه مسئله‌ای با سند ارائه شده از سوی ایران نداشتند، لذا بازگشت مذاکره کنندگان به کشورهایشان برای مشورت با حاکمیت، دلیلش رویکرد فعال و مبتنی بر علم، تجربه و فنون مذاکره بود که در این دوره داشتیم.

سفیر اسبق ایران در آلمان با اشاره به برنامه آینده تیم مذاکره کننده در وین تأکید کرد: عملکرد تیم مذاکره کننده مبتنی بر دو سند بالادستی است. یکی فرمایشات مقام معظم رهبری که تکلیف تحریم‌ها و حقوق هسته‌ای را به طور شفاف مشخص کرده و دیگری مصوبه مجلس است. اینها سند راه مذاکرات ایران با 4+1 هستند و مذاکرات در همین چهارچوب پیش می رود.

مشاور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه پیشنهادی بیان کرد: باید برای نمایش قدرت برنامه‌ داشته باشیم؛ به طوری که همراستا با ارائه برنامه‌ها به سیاستمداران دنیا، پیشرفت‌ها و مقاومت ملت ایران به افکار عمومی جهان نیز عرضه شود.

وی اضافه کرد: فضای مجازی امکان بسیار خوبی است که باید از آن برای نشان دادن واقعیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران به افکار عمومی جهان بهره بگیریم.

سفیر اسبق ایران در آلمان با تأکید براینکه صحبت از مسائل هسته‌ای ایران در فضای مجازی نباید توئیت‌های سیاسیون منحصر شود، خاطرنشان کرد: اساتید دانشگاه‌ها، جوان‌های فعال و دانشجویان باید از این فضا برای تدوین مواضع کشور استفاده کنند تا افکار عمومی جهان را در واقعیت صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران با خود همراه کنند.

وی با بیان اینکه جوزف نای این را یک جنگ نرم معرفی کرده، اظهار کرد: جنگ سخت و حمله نظامی بسیار پرهزینه و دردسر است. برای همین غرب به بهانه هسته‌ای چالشی را با جمهوری اسلامی ایران شروع کرده و سعی کردند افکار عمومی را هم به سمت خودشان جلب کنند.

شیخ عطار تأکید کرد: باید روی افکار عمومی جهان کار کنیم و نشان دهیم که جمهوری اسلامی ایران دنبال ساخت بمب اتم نیست و فعالیت‌هایش منطبق بر قوانین NPT  و تاکنون نیز هیچ تخطی از این قوانین نداشته است.

سفیر اسبق ایران در آلمان به بهانه تراشی‌های غرب پیرامون سطح غنی سازی در ایران اشاره کرد و گفت: NPT در قوانین خود سقفی بری غنی سازی تعریف نکرده است و لازم است در کنار کارهای مذاکره‌ رسمی این مسائل برای افکار عمومی جهان که پیش از این تجربه سخت حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی را داشته و از همین رو نسبت به مسائل هسته‌ای کشورها نگران است، روشن شود.

کد خبر: 1120715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =