عدم توجه به تربیت پژوهش محور در سیستم آموزش کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان درباره انتقادات در زمینه عدم توجه به تربیت پژوهش محور در سیستم آموزشی کشور گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل جهت‌گیری‌ها در راستای حل این مشکلات تلاش کرده است. هرچند هنوز این مشکل حل و فصل نشده و به حد کافی سرفصل‌ها و دروس سیستم آموزش کشور را در زمینه اهداف خود هدایت نکرده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سال ۲۰۲۰ تعداد مدارک علمی نمایه شده ایران در اسکوپوس به ۷۲ هزار و ۸۳۹مورد رسیده است. این رقم در سال ۲۰۱۹ به میزان ۶۴ هزار و ۷۸۸مدرک بود. ضمن اینکه اطلاعات سال ۲۰۲۰ در پایگاه‌های استنادی هنوز تکمیل نشده رقم ذکر شده مجدداً افزایش می‌یابد.

غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزرات علوم، تحقیقات و فناوری در بهمن ۹۹ با بیان اینکه ایران از نظر کمیت مقالات، رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده است، گفت: : اصراری بر افزایش کمیت مقاله نداریم؛ چند سال قبل متهم بودیم ایران بر روی کمیت مقاله کار می‌کند و به کیفیت کاری ندارد، اما هم اکنون رتبه ۱۴ را از نظر کیفیت داریم که در طول سال گذشته به این جایگاه رسیده‌ایم. از سوی دیگر تربیت دانش آموخته ماهر و وارد کردن آن به جامعه، وظیفه ذاتی دانشگاه بوده و  برنامه‌های خوبی برای مهارت آموزی دانشجویان آغاز شده که باید به کمک نهادهای بیرونی افزایش پیدا کند. البته باید به این مهم تاکید کرد که بسیاری از اساتید و محافل علمی چندان پژوهش محور نیستند.

مرتضی قائمی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جایگاه پژوهش در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور گفت: باید بتواند در صحنه جامعه متناسب با نیازها و مطابق با تقاضای جامعه به فعالیت پرداخت. بزرگداشت هفته پژوهش برای نمایش توجه به پژوهش فناوری، فعالیت‌های دانش بنیان هسته‌های رشد و ... می‌تواند در استعدادیابی و هدایت دانشجو به سمت حل مشکلات جامعه موثر باشد.

وی در پاسخ به انتقادات در زمینه عدم توجه به تربیت پژوهش محور در سیستم آموزشی کشور افزود: این نارسایی‌ها در سیستم آموزش کشور مشاهده می‌شود، اما دانشگاه آزاد اسلامی در راستای حل این مشکلات تلاش کرده است. هرچند هنوز این مشکل حل و فصل نشده و به حد کافی سرفصل‌ها و دروس سیستم آموزش کشور را در زمینه اهداف خود هدایت نکرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان  ادامه داد: برای تربیت پژوهش محور در کشور نیازمند فعالیت‌های بیش از پیش در زمینه آموزش و تاثیر دانشگاه در جامعه و تاثیرگذاری در صنعت، کشاورزی، پزشکی و ... هستیم.

 قائمی گفت: باید بتوان پژوهش‌ها را به سمتی سوق داد تا دانشجویانی خلاق در امر پژوهش با مهارت‌ورزی بیشتر از گذشته در جامعه به فعالیت بپردازند.

وی درباره تاثیر اجرای طرح‌های پایش و پویش در ارتقای کیفیت پژوهش در جامعه افزود: بی‌شک طرح پایش و طرح پویش می‌تواند در راستای جهت‌دهی به کارهای پژوهشی موفق عمل کند. طرح پویش هم در ارتباط با صنعت کارآفرینی و ارتباط عملی دانشجو با صنایع و کشاروزی را به دنبال داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان افزود: این دو طرح با جهت‌گیری‌های دانشگاه موفق عمل کرده و در پی عملی کردن ادعای ارتباط علم  و صنعت و علم با جامعه مرتبط با نیازها و تقاضای جامعه به فعالیت بپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =