بازرگام راهکاری کوتاه مدت برای تنظیم بازار/ دولت تعاونی‌ها را کنار گذاشت؟

در شرایطی که دولت سامانه بازرگام را برای مدیریت بازار و قیمت‌ کالاهای اساسی راه انداخته، برخی کارشناسان ماهیت چنین سامانه‌ای را برای تنظیم بازار زیرسوال می‌برند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، چند وقتی است که دولت سامانه‌ای به نام بازرگام را راه‌اندازی کرده تا از طریق آن، برخی کالاهای اساسی مثل مرغ منجمد، تخم‌مرغ، شکر، روغن و برنج را به قیمت مصوب دولتی دست مصرف‌کننده برساند. این سامانه اینترنتی بخشی از تلاش دولت سیزدهم برای تنظیم بازار کالاهای اساسی است. محدودیت‌هایی از قبیل سقف خرید هم مشخص شده تا احتکاری صورت نگیرد.

اما ماهیت این سامانه و امکان موفقیت آن، با اما و اگرهای بسیاری روبروست. برخی معتقدند که چنین سامانه‌ای نمی‌تواند برای تنظیم قیمت‌ها مفید باشد و تنها می‌تواند به صورت مقطعی، مساله توزیع کالا را حل کند.

قیمت‌های کنترل نشده در سامانه دولتی

به گزارش ایسکانیوز، برخی کاربران اینطور می‌گویند که به جز اقلام اعلام شده، بقیه موارد از جمله میوه با قیمت‌های بسیار بالاتر از درب مغازه ارائه شده است. جالب اینجاست که نقدهای کارشناسی به گونه‌ای است که این طرح را منزله احیای کوپن می‌دانند.

یک کارشناس اقتصادی در همین رابطه معتقد است که اثربخشی چنین طرحی جای تردید بسیار دارد. هادی حق‌شناس در خصوص تلاش دولت برای ساماندهی قیمت‌ها، به خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز گفت: طبیعی است که اثربخشی این سامانه با توضیحاتی که ارائه شده، کار سختی است. فکر می‌کنم اگر قرار است دولت کالاهای موردنظر را به دست مصرف‌کننده نهایی برساند، با چنین سامانه‌ای امکان‌پذیر نخواهد بود.

چرا از تعاونی‌ها استفاده نکردیم؟

به گفته وی، شرایط اقتصادی ما به دلایل مختلف چندان مطلوب نیست و به نظر می‌رسد که هدف دولت دهک‌های کم درآمد است. این دهک‌ها یا در روستا یا عضو یکی از تعاونی‌ها هستند. به همین خاطر بهتر بود چنین کاری از طریق تعاونی‌ها صورت می‌گرفت. مثلا از طریق تعاونی‌های روستایی یا تعاونی مرزنشینی انجام می‌شد.

راهکار کوتاه مدت برای تنظیم بازار/ دولت تعاونی‌ها را کنار گذاشت؟

(تصویر سامانه بازرگام)

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر توزیع کالا به این شکل هدفمند می‌شد که  تعاونی‌ها مسئولیت آن را به عهده می‌گرفتند، شاید بهتر دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسید. در شرایط فعلی دولت سمت تحویل کالا را گرفته و تمایل دارد کالای وارد شده با قیمت گفته شده دست مصرف‌کننده برسد. در سال‌های قبل ثابت شده که حتی وقتی ارز دولتی به کالایی ارائه می‌شود، این کالا دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و به سود دلال تمام می‌شود. مثل قیمت اعلام شده برای مرغ که در نهایت به سود برخی افراد تمام شد.

راهکار کوتاه مدت

حق‌شناس گفت: به نظر می‌رسد که دولت برای جلوگیری از سوءاستفاده، قصد تحویل کالا را دارد. اما مشکلات قیمتی کالاهایی مثل برنج، روغن و شکر در درازمدت و به این شکل توزیع از طریق سایت قابل حل نیست. راه‌های این چنینی، راه‌حلی کوتاه مدت و مسکن است. حتی اگر تعاونی‌ها را هم به کار بگیرند، باز هم در کوتاه مدت موثر خواهد بود و نمی‌تواند یک برنامه درازمدت باشد.

به گزارش ایسکانیوز، با وجود اینکه سامانه بازرگام تازه فعالیت خود را آغاز کرده، اما دولت راهی طولانی برای رسیدن به یک برنامه جامع تنظیم بازاری دارد. برخی کاربران در گفت‌وگو با ایسکانیوز این نکته را مطرح کردند که مشکل آنها دریافت کالا یا ایستادن در صف‌های طولانی نیست و بیشتر نیاز دارند، کنترل قیمتی مشخصی از سوی دولت روی کالاهای اساسی صورت گیرد.

کد خبر: 1120793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =