عدم توفیق منصور در پرداختن به ابعاد دراماتیک مصیبت‌های قهرمان / پوست فیلمی متفاوت در سینمای ایران

مازیار وکیلی گفت: با توجه به اینکه سالن‌های سینما دوباره به حالت عادی بازگشته نشانه خوبی است که حتی بعد از دو سالی که از حضور ویروس کرونا در جهان گذشته، سینما از سبد سرگرمی و فرهنگی مردم حذف نشده و همچنان در حال احیاست.

مازیار وکیلی، منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در خصوص نقاط قوت و ضعف فیلم‌هایی که روی پرده نقره‌ای سینما در حال اکران است، اظهار کرد: با توجه به اینکه سالن‌های سینما دوباره به حالت عادی بازگشته و فروش آثار سینمایی روال مناسبی پیدا کرده، این فروش نشانه خوبی است که حتی بعد از دو سالی که از حضور ویروس کرونا در جهان گذشته نیز سینما از سبد سرگرمی و فرهنگی مردم حذف نشده و همچنان در حال احیاست.

پوست بر مبنای خرافه‌های ایرانی

وکیلی در رابطه با فیلم سینمایی پوست نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: پوست فیلمی متفاوت در سینمای ایران است، زیرا ما تاکنون نمونه‌ای نداشتیم که بر مبنای سینمای وحشت باشد و تا قبل از این سینمای ایران به آن مبحث نپرداخته بود.

عدم توفیق منصور در پرداختن به ابعاد دراماتیک مصیبت‌های قهرمان / پوست فیلمی متفاوت در سینمای ایران

وی بیان کرد: پوست فیلمی کاملا منطبق با فرهنگ ایرانی است که بر مبنای فرهنگ‌ها و حتی خرافه‌هایی که بومی ایران است، ساخته شده و از تلفیق این فرهنگ با داستان ژانر وحشت، فیلمی ساخته که نمونه‌ای در سینمای ایران ندارد.

منتقد سینما با اشاره به این موضوع که عده‌ای معتقدند پوست در ژانر وحشت چندان موفق عمل نکرده، تاکید کرد: در ابتدا ما باید ببینیم این فیلم را با چه سینمایی قیاس می‌کنیم، زیرا در سینمای ایران اساسا ژانر وحشتی پیش از این وجود نداشته و صرفا یک فیلم خوابگاه دختران ساخته شده که تا حدودی وحشت آور بوده، اما اگر با نمونه‌های خارجی قیاس شود به طور حتم ممکن است ضعف‌هایی داشته باشد، ولی فراموش نکنیم که فیلم در این ژانر جزو اولین‌هاست زیرا تا پیش از این فیلمی با این ابعاد در این ژانر نداشتیم، پس برای نمونه ایرانیش فیلم خوبی است.

عدم توفیق منصور در پرداختن به ابعاد دراماتیک مصیبت‌های قهرمان / پوست فیلمی متفاوت در سینمای ایران

درخت گردو به دنبال طرح یک سوال

منتقد سینما در خصوص فیلم سینمایی درخت گردو نیز بیان کرد: در سینمای جنگ ایران، این فیلم از نمونه‌های نادری است که به شدت نگاه انسانی دارد و اگر بتوان این مضمون را در سینمای ایران به اثری اطلاق کرد که فیلم ضد جنگی است به درخت گردو تعلق می‌گیرد.

وی ضمن بیان مطلب فوق ادامه داد: اگر تاکنون در سینمای ایران، کارگردانان جنگ همواره یک پیش فرض داشتند که باید می‌جنگیدیم، حالا درخت گردو فرمول را به این صورت مطرح کرده که اساسا چرا می‌جنگیم و آیا جنگ با توجه به عواقبی که به دنبال داشت لازم بود؟ به نظر من طرح این سوال تاریخی در فیلم درخت گردو نقطه عطفی برای سینمای ایران است.

 عدم استقبال از گشت ارشاد توسط مخاطبان خاص سینما

وکیلی در خصوص فیلم گشت ارشاد نیز اشاره کرد: متاسفانه فیلم خوبی نیست؛ البته یک نکته‌ای را هم باید هنگام تماشای گشت ارشاد در نظر بگیرم که این فیلم برای مخاطب خاص و سختگیر سینمای ایران ساخته نشده، بلکه برای عامه مردم تهیه شده است.

وی افزود: گشت ارشاد فیلمی است که حالت کشکولی دارد، به این معنی که از شعرهای تند و تیز سیاسی، اجتماعی و همچنین صحنه‌های طنز و داستان‌های رمانتیک استفاده کرده که ظاهرا تماشاگر عام را هم توانسته اقناع کند، زیرا استقبال خوبی از آن صورت گرفته و فروش خوبی هم طی زمان اکران داشته است. 

عدم توفیق منصور در پرداختن به ابعاد دراماتیک مصیبت‌های قهرمان / پوست فیلمی متفاوت در سینمای ایران

منتقد سینما فیلم داستانی منصور را هم فیلم متوسطی دانست که موفق شده یک قهرمان کلاسیک خلق کند و خاطرنشان کرد: مشکلات منصور برای بیننده ملموس و قابل درک است، اما در عین حال نقص اصلی فیلم نبود یک آنتاگونیست مشخص است که باعث می‌شود مصیبت‌های قهرمان چندان ابعاد دراماتیک پیدا نکند.

وکیلی در خصوص فیلم سینمایی تومان ساخته فرشباف نیز بیان کرد: این فیلم به شدت جسورانه و در واقع نمونه خاصی از سینمای ایران است که راجع به ذات بشر، طمع‌کاری و فجایعی که می‌تواند رقم بزند صحبت کرده و البته یک بازیگر بی نظیر هم به سینمای ایران معرفی کرده و نام سعید مولویان را در آینده سینمای ایران بسیار خواهیم شنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =