جای خالی برخی دروس کاربردی در سرفصل‌ رشته‌های دانشگاهی

دانشجوی برتر طرح پویش با بیان اینکه مباحث درسی و مبانی حرفه‌ای باید در سرفصل‌ها گنجانده شود، گفت: در شرایط کنونی جای برخی دروس کاربردی در سرفصل‌های دانشگاه خالی است. هرچند برای یادگیری یک علم یادگیری مبانی نظری امری اجتناب ناپذیر است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در دو سال اخیر اولین زمزمه‌های اجرای طرح پویش یا همان اشتغال همزمان با تحصیل دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح و اجرایی شد. اکنون پس از رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم با بخش صنعت، بنگاه‌ها و مؤسسات تولیدی و اقتصادی، شاهد اجرای طرح پویش اشتغال در دانشگاه آزاد اسلامی در مقیاس وسیع هستیم. طرح پویش برای حضور دانشجویان در همه رشته‌ها و کمک به کسب تخصص بیشتر برای دانشجو در رشته تحصیلی خود ایجاد شده است.

حمید یاوری، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین شهر و از افراد برتر در طرح پویش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: با دیدگاه عدم هماهنگی بین فضای دانشگاه با فضای کار در طرح پویش به فعالیت پرداختم.

وی افزود: صرفاً برای دریافت مدرک تحصیلی، دروس تخصصی ‌را گذراندم، اما به‌واسطه یکی از اساتید به دروس تخصصی علاقه‌مند شدم و تجربه بازار کار حرفه‌ای چاشنی این علاقمندی بود و زمینه‌ برای فعالیت در صنعت فراهم شد.

یاوری با بیان اینکه هم اکنون در یکی از شرکت‌های بزرگ پخش کاشی و سرامیک در استان مشغول به کار است، ادامه داد: از لحظه ورود به بازار حرفه‌ای با چالش‌های گوناگونی مواجه شدم و کارگروه برقراری ارتباط با همکاران و مراجعان، نرم‌افزارهای پیچیده حسابداری، استانداردها، قوانین و مقررات‌های مختلف و حمایت‌های بی‌دریغ مدیران، انگیزه‌ برای فعالیت و حل مشکلات را چندین برابر کرد.

دانشگاه فضایی برای رویش استعدادها

دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد واحد شاهین شهر افزود: دانشگاه محلی برای دریافت مدرک نیست، بلکه محلی برای کسب علم، یادگیری مهارت‌های زندگی، فضایی برای یافتن موقعیت‌های شغلی، محیطی برای ایجاد ارتباطات موثر و یادگیری نحوه برقراری این ارتباط، ایجاد شرایط برای کسب دانش تا در عرصه عمل آگاهانه قدم برداشته شود و فضایی برای رویش استعدادها و علاقمندی‌هایی که شاید تاکنون به آنها توجه نشده است.

 وی افزود: امروز به عنوان سرپرست حسابداری مشغول هستم و ابتکار دانشگاه در ایجاد حلقه ارتباطی دانشگاه و صنعت، تحت عنوان طرح پویش پسندیده است.

یاوری با بیان اینکه طرح پویش به دانشجویان اعتمادبه‌نفس می‌دهد، ادامه داد: این طرح با تسهیل شرایط زمینه اشتغال و ورود به بازار کار را برای تعداد قابل توجهی از دانشجویان فراهم می‌کند.

این دانشجو با بیان اینکه مباحث درسی و مبانی حرفه‌ای باید در سرفصل‌ها گنجانده شود، ادامه داد: در شرایط کنونی جای برخی دروس کاربردی در سرفصل‌های دانشگاه خالی است. هرچند برای یادگیری یک علم، یادگیری مبانی نظری امری اجتناب ناپذیر است.

الزام گنجاندن واحدهای کارآموزی در رشته‌های کارشناسی

وی گفت: افزودن دو یا چند درس کارآموزی در ترم‌های مختلف برای دانشجویان کارشناسی مناسب است. برای مثال هم‌اکنون در رشته حسابداری مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته درس کارآموزی ارائه شده اما آنطور که باید توسط دانشگاه‌ها برگزار نمی‌شود.

یاوری تصریح کرد: دروس عملی در مقطع کارشناسی پیوسته ارائه نمی‌شود و این دیدگاه که دانشجو هدف خود را مشخص کرده و برای تحقق اهداف خود تلاش می‌کند؛ باعث شده واحدهای عملی و مهارتی در مقطع کارشناسی پیوسته ارائه نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120843

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =