بورس حباب منفی دارد / شرایط برای جبران ضرر فراهم است

یک کارشناس بورس تاکید کرد: بازار سرمایه در شرایط فعلی حباب منفی دارد و شرایط برای جبران ضرر فراهم است.

بهنام صمدی کارشناس بورس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، گفت: متغیرهایی که در بازار بورس تاثیرگذار اما خارج از اراده بازار هستند، بسیار زیاد شده‌اند. مثل مذاکرات برجامی که هنوز تکلیف آن روشن نیست و هرچه طولانی‌تر شود، بازار اثر منفی از آن می‌گیرد. مساله دیگر ارائه بودجه به مجلس است که قرار بود ۱۵ آذر به مجلس ارائه شود و گفته شده که هفته آینده انجام می‌شود. بودجه تاثیر خود را روی سودآوری شرکت‌ها می‌گذارد. در شرایط فعلی بازار قدری ابهام دارد اما دیگر مسائل چندان تاثیرگذار نیست.

وی تاکید کرد: شرایط بنیادین شرکت‌های بورسی در حال حاضر عالی است و می‌توان گفت بازار سرمایه در شرایط فعلی حباب منفی دارد. اما ترس از بودجه و برجام باعث شده عده‌ای دست نگه دارند و در انتظار باشند. چون در حالت عادی وقتی دلار بالا رفته، بازار سرمایه باید با صف خرید مواجه می‌شد. اما به دلیل ابهام برجام و بودجه، بازار به این وضعیت رسیده است.

این کارشناس بورس گفت: به نظرم برجام هم وارد روال فرسایشی می‌شود و بازار نسبت به آن بی‌تفاوت خواهد شد. به نظرم وزن بودجه در حال حاضر بسیار تعیین‌کننده‌تر است. نکته دیگر درباره قیمت‌گذاری خودروست که نشان می‌دهد پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد اهمیت بسیاری دارد. گاهی مسئولان اقداماتی انجام می‌دهند که بازار سرمایه را با ترس روبرو می‌کند. اگر می‌خواهیم بورس پویا داشته باشیم، باید دخالت دولت‌ها را در اقتصاد کم کنیم و به مالکیت خصوصی احترام بگذاریم.

صمدی در خصوص حباب منفی بازار سرمایه، گفت: الان با اکثر تحلیلگران که صحبت کنید می‌گویند بازار ارزنده است. البته ارزنده بودن کاملا نسبی و براساس متغیرهای کلان بازار است. البته این مساله درست است که هر کسی وارد بازار شد، به نوعی ضرر کرد. به خصوص افرادی که در تابستان ۹۹ وارد بازار شدند.

وی ادامه داد: شرایط برای جبران ضرر در بورس فراهم است اما در ابتدا باید این ابهامات رفع شود. حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان پول حقیقی‌ها تاکنون از بورس خارج شده ولی اگر ابهامات به مرور حل شود، شرایط برای سود بورس فراهم است. باید دید تکلیف بودجه چطور می‌شود تا بازار هم واکنش خود را نسبت به آن نشان دهد.  

کد خبر: 1120930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =