فلسطینی‌ها با راه‌اندازی استارتاپ‌ سرنوشت‌شان را تغییر می‌دهند

کارآفرینی و راه‌اندازی استارتاپ‌های متنوع پس از همه‌گیر شدن ویروس کرونا به موتور حیاتی رشد فلسطین تبدیل شده و توجه بسیاری از آژانس‌های بین‌المللی را به خود جلب کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ مجمع جهانی اقتصاد گزارش می‌دهد که فضای استارتاپ خاورمیانه و شمال آفریقا در چند سال اخیر توجه سرمایه‌گذاران بین‌المللی را به خود جلب کردهاست. تنها سه سال پس از خرید چند میلیاردی اولین اسب شاخدار منطقه (شرکت تازه تاسیسی است که ارزش بازار آن از یک میلیارد دلار عبور می‌کند) یعنی اپلیکیشن تاکسی آنلاین «کریم»، کل سرمایه‌گذاری‌ها روی استارتاپ‌ها در ماه اکتبر به مرز ۲ میلیارد دلار رسید.

در همین سال‌ها رویدادهایی رخ داده است که کاملا نشان می‌دهد تا چه اندازه استارتاپ‌های خاورمیانه و شمال آفریقا توجه کسب‌وکارهای بین‌المللی را به خود جلب کرده است؛ به طور مثال «مچ گروپ»، شرکت خدمات دوست‌یابی آنلاین آمریکایی، شرکت «هارمونیکا»ی مصری را - که به مجردهای محلی کمک می‌کند، برای خود شریک زندگی پیدا کنند- خرید. یا شرکت سرمایه‌گذاری IMM کره جنوبی حدود ۶۴/۵ میلیون دلار در شرکت کشاورزی مدرن «پیور هاروست» سرمایه‌گذاری کرد.

در این اکوسیستم کارآفرینی پر جنب‌وجوش و پویا، استارتاپ‌های فلسطینی از این قاعده مستثنی نیستند. با 23 درصد افراد زیر 30 سال و نرخ سواد بالای 97 درصد، کارآفرینان جوان آماده کشف روش‌های نوآورانه و هچنین حمایت از فلسطینی‌ها برای دنیای پساکرونا هستند. از آنجا که بیشتر توجه بین‌المللی بر شکنندگی ژئوپلیتیک این منطقه متمرکز است، پتانسیل بالای استارتاپ‌های فلسطینی‌ها یکی از داستان‌های منطقه است که کمترین گزارش و بازخورد را به خود اختصاص داده است.

کارآفرینان فلسطینی با ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه راه‌حل‌های مناسب برای برآوردن نیازهای جوامع محلی، فرمان شکل‌دهی آینده خود و جامعه‌شان را به دست گرفته‌اند.

گسترش دسترسی به مراقبت های پزشکی

بسیاری از داستان‌های موفقیت کارآفرینی را می‌توان به تجربیات مستقیم یا غیرمستقیم بنیانگذاران آنها برمی‌گردد. به طور مثال، گران بودن دسترسی به خدمات پزشکی برای فلسطینی‌ها و چالش‌هایی که این صنعت از نظر لجستیکی دارد، باعث شده که استارتاپ‌های فلسطینی به راهکارها و استراتژی‌های خلاقانه‌ای فکر کنند تا بتوانند دسترسی به خدمات پزشکی را برای عموم مردم گسترش دهند و همین امر چشم‌انداز صنعت پزشکی را در فلسطین تغییر داده است. از تلاش‌های سایت «هاکینی» برای گسترش دسترسی به متخصصان بهداشت روان برای ساکنان مناطق روستایی گرفته تا تلاش «شادانا یوگا» برای تقویت رفاه جامعه از طریق برگزاری کلاس‌های یوگا و مدیتیشن مجازی، جوانان فلطسطینی با شکستن تابوها، سعی دارند که نقش فعالی در شکل‌دهی آینده سلامت جسم و روان جامعه‌شان ایفا کنند.

«تب‌فکت» و همچنین «هوملی‌کر» نیز از این دست استارتاپ‌ها هستند که به ترتیب توسط گروهی از دانشجویان پزشکی غزه و فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری غزه راه‌اندازه شده‌اند و موازی با گسترش روزافزون دسترسی جامعه به اینترنت، طیف گسترده‌ای از خدمات پزشکی مجازی از مشاوره‌های پزشکی تا مراقبت‌های پس از عمل و فیزیوتراپی را به صورت کاملا مقرون به‌صرفه ارائه می‌دهند.

اصلاح نظام آموزشی

سیستم آموزش سنتی فلسطین اکثرا برپایه حفظیات استوار است. این رویکرد تا حدودی در تضاد با پویایی و تفکر نوآورانه مورد نیاز احتیاجات در حال تغییر صنایع است. از سوی دیگر، با نرخ بیکاری 23/4 درصدی، به نظر می‌رسد که فارغ‌التحصیلان فلسطینی بیشتر نیازمند آموزش عملی دارند تا بتوانند از آموخته‌های آکادمیک خود در دنیای واقعی استفاده کنند.

بسیاری از کارآفرینان در این زمینه توانسته‌اند گام‌های موثری برای پر کردن شکاف آموزش آکادمیک تا به کارگیری آنها در مشاغل بردارند و طیف گسترده‌ای از خدمات مرتبط با حمایت از فارغ‌التحصیلان و آشنا کردن آنها با بازار کار را ارائه دهند. از میان این استارتاپ‌ها می‌توان به مجموعه ماژول‌های مجازی Edunation تا آزمایشگاه‌های عملی Jusoor برای فارغ‌التحصیلان STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی) و همچنین دوره‌های تفکر خلاق و نوشتن رزومه اشاره کرد.

تقویت اقتصاد پایدار

فلسطینی‌ها عمدتا برای تامین برق مورد نیازشان به کشورهای همسایه متکی‌اند و به دلیل عدم دسترسی گسترده به منابع انرژی مقرون به‌صرفه و مطمئن، اغلب با چالش‌های بزرگی در تامین برق لوازم خانگی مواجه هستند. از سوی دیگر، به دلیل تغییر اقلیم و گرم شدن شدید هوا در فصول گرم، ذخایر آب در این منطقه بیش از پیش دچار بحران شده است و کارآفرینان مبتکر فلسطینی در این راستا در حال بررسی روش‌های جایگزین و راهکارهای پایدار برای رفع نیازهای آب و انرژی این کشور هستند.

نمونه‌هایی از تلاش‌های پیشگام در این زمینه، استارتاپ اجتماعی Sunbox است که انرژی خورشیدی مقرون به‌صرفه ارائه می‌دهد که با هزینه‌ای حدود ۳۵۰ دلار به ازای هر کیت خورشیدی، برق مصرفی دو خانواده را تامین می‌کند. یا استارتاپ Flowless که دستگاه‌های متصل به اینترنت را برای بهبود مدیریت آب و شناسایی به‌موقع نشت‌ها و حوادث به کار می‌گیرد.

نوآوری در بخش‌های سنتی

اقتصاد فلسطین عمدتا به بخش‌های سنتی مثل کشاورزی و املاک و مستغلات و تدارکات متکی است. از این رو، یکی از فرصت‌های کارآفرینان جوان این کشور اصلاح مدل‌های کسب‌وکار از طریق روش‌های چابک‌تر و فناوری محور است. استارتاپ‌ LogesTechs نمونه این تلاش‌های نوآورانه است که هدف آن ایجاد امکان ارتباط آسان مشتریان با شرکت‌های مختلف است. Mashvisor نیز یکی دیگر استارتاپ‌هایی است که با اتکا بر داده‌های کلان و تجزیه و تحلیل سریع در زمینه بازگشت سرمایه‌گذاری املاک فعالیت می‌کند.

کشف راهکارهای جدید از طریق فناوری

کارآفرینان فلسطینی که به واسطه انقلاب صنعتی چهارم قدرت گرفته‌اند، سعی دارند که حوزه‌های ناشناخته را کشف کنند. به طور مثال، SMSM Technologies در زمینه ارائه داده‌های بلادرنگ با هدف مدیریت شهری به منظور بهبود کارآیی در امنیت، ترافیک و مدیریت زباله فعالیت می‌کند یا استارتاپ Deelzat که دسترسی فروشگاه‌های محلی و کارآفرینان به یک پلت‌فرم تجارت الکترونیک یکپارچه فراهم می‌کند.

کد خبر: 1120934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =