قدم اول مبارزه فساد در شوراهای شهر فرهنگسازی است / رسانه‌ها باید برای افشای مفسدین حاشیه امن داشته باشند

محمدحسین ساکت معتقد است که رسانه‌ها برای افشای فسادها حاشیه امنیت داشته باشند تا اگر واقعیتی منتشر شد و به مذاق کسی خوش نیامد، رسانه بازخواست نشود.

محمدحسین ساکت؛ قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور و وکیل در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص راه‌های پیشگیری از بروز فساد در شوراهای شهر گفت: مسئله‌ای که در ابتدای کار اهمیت دارد این است که شهروندان در گزینش افراد دقت لازم را داشته باشند وفارغ از گرایش سیاسی و حزبی، افرادی سالم با پیشینه‌ای صحیح را انتخاب کنند اما در شرایط فعلی انتخابات‌ها این اتفاق نمی‌افتد زیرا یا اسامی توسط گروه‌های سیاسی اعلام شده و مردم هم گروهی رای می‌دهند. سطح گزینش مردم باید به جایی برسد که افرادی را انتخاب کنند که از منظر سابقه کاری و خانوادگی در سطحی باشند که از دستبرد به اموال مردم ایمن بوده و در واقع انسان‌های پاک دستی باشند. اگر مردم به این آگاهی برسند که درست انتخاب کنند بخشی از مشکل خود به خود رفع می‌شود.

او ادامه داد: علاوه بر این دستگاه‌های نظارتی دقیقی هم برعملکرد شوراها نظارت کنند و با مشاهده اولین خطا اجازه ندهند که کار به دومین و سومین خطا برسد و قاطعانه برخورد کنند اما معمولا از اولین خطاها چشم پوشی می‌شود البته اگر اختلافات سیاسی، باندبازی‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای اجازه دهد که برخوردی صورت بگیرد. بهینه شدن انتخاب‌ها و نظارت دقیق بر عملکرد دو راهکار اصلی پیشگیری از بروز فساد است.

قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور عنوان کرد: در مشاغلی نظیر شورای شهر که خدشه‌دار شدن بحث اعتماد عمومی مردم در میان است، باید مجازات‌های مالی سنگین برای مفسدین جهت جبران خسارت درنظر گرفته شود. شورای عالی هر استان وظیفه نظارت را برعهده دارد اما سازو کار نظارتی باید قدرتمندتر شود چراکه تعداد تخلفات روز به روز در حال افزایش است. این خود زنگ خطری است که باید به آن توجه کرد. چه منافعی این میان وجود دارد که افرادی سینه چاک برای رای آوردن نامزدها هزینه می‌کنند؟ باید جلوی این رانت‌ها و ویژه‌خواری‌ها گرفته شود. رانت‌های به وجود آمده در شوراهای شهر گسترده‌تر شده و به شهرداری‌ها کشیده می‌شود پس باید راه بروز فساد بسته شود تا گسترش پیدا نکند.

او با اشاره به روند مبارزه با فساد در طی این سال‌ها اضافه کرد: فساد در کشورهای دیگر هم رخ می‌دهد و این موضوع مختص ایران نیست اما مثلا در اخبار می‌شونیم که شهردار شهری در یک کشور اروپایی به دلیل فسادی کوچک مجبور به استعفا می‌شود این درحالی است که در کشور ما اختلاس‌های میلیاردی انجام می‌شود اما آب از آب تکان نمی‌خورد پس باید سازوکار قانونی حساب شده و دقیق داشت و نظارت عمومی یعنی همین امر به معروف و نهی از منکری که از آن دم می‌زنیم باید جدی‌تر گرفته شود.

ساکت با اشاره به نقش خبرنگاران و رسانه‌ها در افشای فسادها عنوان کرد:  گاهی شاهد این هستیم که خبرنگاری برای انتشار فیش حقوقی یک مسئول بازخواست می‌شود، در شرایطی این چنین که نمی‌توان با فساد مبارزه کرد. میارزه با فساد سازوکار خود را دارد و تنها با بیان لفظی که نمی‌توانیم از فساد پیشگیری کنیم. در واقع اگر رسانه‌ها برای افشای فسادها حاشیه امنیت داشته باشند، بهتر می‌توان با فساد مبارزه کرد، البته منظور این نیست که اگر رسانه‌ای از روی عناد و دشمنی با کسی مطلبی منتشر کند با آن برخوردی نشود بلکه باید فضایی برای فعالیت مناسب رسانه‌ها در این خصوص ایجاد شود که اگر واقعیتی منتشر شد و به مذاق کسی خوش نیامد، رسانه بازخواست نشود چراکه  رسانه رکن چهارم دموکراسی است.

او تاکید کرد: مبارزه با فساد قبل از همه این موارد به فرهنگسازی هم نیاز دارد، مجازات و کیفر به تنهایی دردی را دوا نمی‌کنند و این‌ها همیشه باید آخرین قدم باشند. در قدم اول باید برای پیشگیری از بروز فساد فرهنگ‌سازی کنیم تا بخشی از مشکل حل شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1120936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نوراحمد IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      0 0
      عالی بود