دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران از معاون وزیر صمت برای حضور در جمع دانشجویان

بسیج دانشجویی دانشکده‌های صنایع، نقشه‌برداری و معدن دانشگاه تهران در نامه‌ای از معاون معادن و فراوری مواد وزارت صمت، برای حضور در جمع دانشجویان دعوت کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیج دانشجویی دانشکده‌های صنایع، نقشه‌برداری و معدن دانشگاه تهران در نامه‌ای از رضا محتشمی‌پور معاون معادن و فراوری مواد وزارت صمت،  برای حضور در جمع دانشجویان دعوت کرد.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: همانطور که مستحضرید، بخش معدن همواره یکی از پرظرفیت‌ترین بخش‌های کشور بوده که با وجود ظرفیت عظیم این حوزه، سال‌هاست که مورد غفلت واقع شده و به دلایل مختلف به طور شایسته به این حوزه توجه نشده است.

 در این نامه مطرح شده است: 24 خرداد 1400 در همایش «انتخاب فنی» که با موضوع معدن و به میزبانی بسیج دانشجویی دانشکده‌های صنایع، نقشه‌برداری و معدن دانشگاه تهران برگزار گردید، جناب آقای  فاطمی امین به عنوان نماینده حجت الاسلام رئیسی حضور یافتند و وعده‌هایی مبنی بر بهبود وضعیت معدن در کشور دادند. امروز پس از گذشت پنج ماه از وعده‌های ایشان و پس از گذشت سه ماه از تشکیل دولت، «نظر به شایستگی، تعهد و تجارب ارزنده‌ جنابعالی»، هدایت ماشین دولت در حوزه معدن به دست شما سپرده شده‌است. قطعا جنابعالی خودتان واقف به سنگینی این بار عظیم با توجه به مشکلات و معضلات حوزه معدن هستید. حوزه‌ای که مدت‌هاست مغفول مانده و در اولویت‌های وزارت صمت در میان صنعت و تجارت در حال فراموشی است. حوزه‌ای که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) باید جایگزین نفت شود؛ نکته‌ای که جناب آقای فاطمی امین نیز در صحن علنی مجلس به آن تاکید داشتند.

در این نامه تاکید شده است: حقوق دولتی مشکلات فراوانی دارد. حقوق دولتی از معادن اخذ می‌شود اما مطابق قانون با آن برخورد نمی‌شود و مقدار بسیار کمتری از نص قانون به مناطق باز می‌گردد. این نقص باعث بروز مشکلاتی بین افراد ساکن مناطق و پیمانکاران معادن می‌شود. اجرای صحیح این قانون نیز یکی دیگر از وعده‌های جناب آقای دکتر فاطمی امین در صحن علنی مجلس بود. در ثانی با میزان حقوق دولتی فعلی، مخصوصا برای معادن پرسودتر، افق «معدن، جایگزین نفت» دست نیافتنی است.

در این نامه بیان شده است: ایمنی بسیاری از معادن استاندارد نیست و سطح قابل قبولی ندارد؛ به صورتی که برخی از معادن حتی مسئول ایمنی و بهداشت هم ندارند. متاسفانه این باعث می‌شود هر چند وقت شاهد فوت کارکنان مظلوم معادن باشیم. این معضل ریشه‌های بسیار زیادی دارد که باید هر چه سریع‌تر شناسایی و رفع گردند.

در این نامه خاطرنشان شده است: قوانین حوزه معدن مشکلات بسیاری دارد. برخی ناقص و برخی دست‌وپاگیر هستند. بازتاب گوشه‌ای از این نقص‌ها را در سامانه کاداستر می‌بینیم و شاهد هستیم که قانون، بیش از نیمی از محدوده‌های معدنی کشور را بلوکه کرده و سال‌هاست که فکری برای این معضل صورت نگرفته‌است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: در بدنه قوه مقننه و مجریه وجود تعارضات منافع در لایه‌های خرد و کلان بسیار است. از دست‌بردن نمایندگان مجلس در انتصابات تأثیرگذار تا عضویت اعضای دارای مسئولیت در هیئت مدیره شرکت‌های خصوصی. وجود اینگونه تعارضات منافع مخصوصا در لایه قانون‌گذاران باعث می‌شود معضلات ریشه‌ای هیچ‌وقت حل نشود. هیچ‌گاه نمی‌توانیم از قانون‌گذاری که با حقوق دولتی پایین فعلی سود بیشتری می‌برد، انتظار تصحیح قانون حقوق دولتی را داشته باشیم. این تعارضات باعث به وجودآمدن گروه‌های صاحب قدرت و ثروت در حوزه‌ی معدن می‌شود؛ گروه‌هایی که از آن‌ها تحت عنوان «مافیای معدن» یاد می‌کنیم.

در بخش پایانی این نامه آمده است: آقای محتشمی‌پور، اکنون که فرصت خدمت برایتان پیش آمده است و با توجه به نیاز متقابل گفت‌وشنود با دانشگاهیان و همچنین طرح مطالبه «معدن، جایگزین نفت»، از جنابعالی دعوت می‌شود جهت شرکت در همایشی، مهمان بسیج دانشجویی دانشکده‌های صنایع، نقشه‌برداری و معدن دانشگاه تهران باشید تا برنامه‌ها و راهبردهای خود را برای بهبود وضعیتی که خدمتتان گفته شد ارائه دهید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =