بالگرد ایرانی مجوز می‌گیرد

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی گفت: بالگرد ایرانی در آستانه اخذ مجوز است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آرش خانباشی در خصوص طرح کلان ملی ساخت بالگرد کاملاً بومی سازی شده گفت: بالگرد چند منظوره «صبا ۲۴۸» از جمله طرح‌های کلانی بوده که توسط سازمان صنایع هوایی با همکاری معاونت علمی و فناوری و شرکت پنها (پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران) به مرحله تولید رسید.

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: جهت دستیابی به گواهی‌های استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری نیاز بود بخش‌های اصلی سیستم موتور مانند بلید، هاب، گیرباکس و سیستم انتقال قدرت بالگرد بومی سازی شود.

وی با بیان اینکه بالگرد صبا ۲۴۸ یک بالگرد متوسط است (از نظر وزن و تعداد مسافر قابل حمل)، ادامه داد: طراحی، ساخت و توسعه این کلاس از بالگرد جزو اهداف کلان سند توسعه هوافضای کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

خانباشی با بیان اینکه اکنون این بالگرد در مرحله اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری است، گفت: بالگرد صبا، اولین بالگرد در کشور در حوزه غیر نظامی است که از سازمان هواپیمایی کشوری ایران مجوز اخذ می‌کند؛ اکنون در مرحله بومی سازی قطعات مورد نیاز با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم.

وی افزود: تست‌های پروازی آن نیز از ابتدای تیرماه آغاز شده است.

به گفته خانباشی، با توجه به تاکید سازمان هواپیمای کشوری در جهت بومی سازی بخش‌های اصلی موتور، گروه هوایی ستاد فضایی و حمل و نقل پیشرفته پس از همسوسازی و یکپارچه کردن نیازها، قصد دارد با هدایت شر کت‌های دانش بنیان توانمند در این حوزه به رفع نیازهای صنعت بالگردی کشور کمک کند.

وی تاکید کرد: در این راه با طیف وسیعی از فناوری‌ها روبرو هستیم که در گروهی از آنها پیشرفت خوبی داشتیم اما برخی از فناوری‌های ساخت چنین بالگردی نیاز به توسعه دارد.

خانباشی افزود: در مجموع با وجود توانمندی‌های موجود در بدنه دانش بنیان و دانشگاهی کشور به یک فعالیت برنامه ریزی شده و منسجم در مراحل مختلف بلوغ محصول و فناوری نیاز است.

به گفته وی، دستیابی به فناوری‌های سطح بالا یک شبه اتفاق نمی‌افتد؛ با گذشت زمان و صرف هزینه می‌توانیم مدعی ساخت یک بالگرد تماماً بومی و ایرانی باشیم. به همین علت کار بومی سازی در ابتدای تعریف این طرح از بخش‌های ساده‌تر مانند طراحی و ساخت بدنه توسط شرکت پنها آغاز شد که این مساله در نوع خود دستاورد ناچیزی محسوب نمی‌شود.

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر به غیر از موتور درصد قابل توجهی از بالگرد، بومی سازی شده و قابل ساخت و تولید انبوه در کشور است اما هدف کلان ملی بومی سازی کلیه سامانه‌ها و قطعات این بالگرد است.

وی با بیان اینکه شرکت پنها مجری طرح است و تصمیم می‌گیرد که مابقی اجزای بالگرد به چه صورت بومی سازی شود، بیان کرد: معاونت علمی و فناوری به واسطه شر کت‌های دانش بنیان از این طرح کلان ملی حمایت می‌کند. در همین راستا با عقد تفاهم نامه‌ای با شرکت پنها می‌توان برای نیازهای موجود برنامه ریزی کرد.

خانباشی در خصوص کاربردهای این بالگرد که به سفارش هلال احمر شروع به ساخت شده است، خاطر نشان کرد: متقاضی اصلی بالگرد چند منظوره صبا ۲۴۸، هلال احمر و بخش‌های امداد و نجات کشور با کاربردهایی نظیر آمبولانس هوایی، جابجایی بار، جابجایی مسافر در سکوهای نفتی و… هستند.

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه این بالگرد قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی با کاربردهای غیر نظامی را دارد بیان کرد: در حال حاضر برای رفع نیازهای حوزه امداد و نجات حداقل به ۲۰۰ فروند از این کلاس بالگرد نیاز داریم که می‌تواند تحول بزرگی در راستای ایجاد توانمندی تخصصی حوزه بالگرد در بین شر کت‌های دانش بنیان ایجاد کند.

خانباشی افزود: همچنین تعمیرات و نگهداری و تولید قطعات یدکی بازار بالقوه ایست که شر کت‌های دانش بنیان از عهده آن بر می‌آیند.

خانباشی گفت: توسعه بالگرد در کشور باید با نگاه ملی دنبال شود و شرکت پنها بتواند با کار دقیق، پروژه‌های مناسبی برای شر کت‌های دانش بنیان تعریف کرده و خود با نظارت بر خروجی‌های کار محصول نهایی ملی با کیفیت مطلوب ارائه کند.

انتهای پیام/ 

منبع: مهر

کد خبر: 1120943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =