رابطه سالاری به جای شایسته سالاری در صدا و سیما / رسانه ملی چند کارشناس را آورده که ساختارش را نقد کنند؟

عباس اسدی گفت: مشکل صدا و سیما رابطه سالاری و اولویت روابط شخصی بر شایسته سالاری و همچنین عدم حرفه‌ای گرایی است که ناشی از همان رابطه رانتی و باندی است.

عباس اسدی، کارشناس رسانه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در خصوص دلایل تک صدایی حاکم بر رسانه ملی اظهار کرد: ابتدا در این رابطه باید به ساختارصدا و سیما توجه کنیم، زیرا این سازمان درون نظامی به نام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند، بنابراین شرایط خاصی بر آن حاکم است و به نوعی مجبور است در این ساختار کار کند.

نمی‌توانیم از صدا و سیما متوقع باشیم که مانند بی بی سی و ایران اینترنشنال کار کند 

اسدی ادامه داد: ما نمی‌توانیم از صدا و سیما توقع داشته باشیم که مانند بی بی سی و ایران اینترنشنال کار کند، به دلیل اینکه همان رسانه‌ها هم درون نظام خاصی که برآنها حاکم است، مشغول به کار بوده و تابع قوانین آنها هستند.

وی با بیان این جمله که اگر صدا و سیما این گونه است، نمی‌شود چندان به آن ایراد گرفت، اذعان کرد: البته مهمترین دلیل این عملکرد به روسای سازمان بازمی‌گردد، زیرا وقتی وارد سازمان می‌شوند نیروهای خاص خودشان را نیز وارد کرده و خواه ناخواه سبب ایجاد تکصدایی در این نهاد می‌شوند.

استاد دانشگاه ادامه داد: در صدا و سیما بیشتر از اینکه کار حرفه‌ای مطرح باشد کارمند سالاری حاکم است، البته ساختار آنجا این گونه می‌طلبد و هرشخصی هم که رئیس این نهاد شود چون در ساختاری مشغول به کار می‌شود که مبتنی بر نظام جمهوری اسلامی است، مجبور به اجرای قوانین و مقررات این سیستم است و باید همین مسیر را ادامه دهد. 

رابطه سالاری به جای شایسته سالاری در صدا و سیما / رسانه ملی چند کارشناس را آورده که ساختارش را نقد کنند؟

حکمرانی روابط رانتی و باندی در صدا و سیما

وی تاکید کرد: نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که درون این سازمان مسائلی وجود دارد که مهمترین آن‌ها رابطه سالاری و اولویت روابط شخصی بر شایسته سالاری و همچنین عدم حرفه‌ای گرایی است که ناشی از همان رابطه رانتی و باندی است که تمام مسائل تحت تاثیر آن قرار گرفته است.

 اسدی با بیان این مطلب که اگر این مسائل از صدا و سیما حذف شود و نگاه فراجناحی در سازمان صدا و سیما به وجود بیایید می‌شود چند صدایی را در آنجا حاکم کرد، خاطرنشان کرد: البته این موضوع نیازمند مطالعه و بررسی است و نمیتوان در حد یک جمله راهکار داد، لذا باید از افراد و متخصصانی خارج از صدا و سیما بخواهند که نظرات و اندیشه‌های کارشناسانه خود را جهت ارتقا این سازمان ارائه دهند.

این کارشناس صدا و سیما با بیان اینکه باعث تعجب من است که چرا خبرگزاری‌ها و مطبوعات و دیگر رسانه‌ها به دنبال اصلاح ساختار صدا و سیما هستند، اما خودشان اصلا به این موضوع نمی‌پردازند، اظهار کرد: چند بار تاکنون مشاهده شده که رسانه ملی در شبکه‌های خودش تعدادی کارشناس آورده و ساختار خودش را نقد کند و چقدر ضعف‌ها و قوت برنامه‌هایشان را مطرح کرده‌اند؟ پس زمانی که خودشان را نقد نمی‌کنند ما چه کاری می‌توانیم در این رابطه انجام دهیم.

خبرنگار: علی طاهری زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1120954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =