اژه‌ای: بورس نیازمند هم‌افزایی و همکاری همه‌جانبه است

رئیس قوه قضاییه گفت: در موضوع بورس باید هم افزایی و همکاری همه جانبه انجام شود و به صرف گزارش گرفتن، اکتفا نشود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، محسنی اژه ای صبح امروز دوشنبه (۱۵ آذر) در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به اهمیت رسیدگی به وضعیت بورس گفت: مسأله بورس از سوی سازمان بازرسی کل کشور و دادستان کل کشور در گذشته دنبال شده است اما به نظر من کفایت نمی کند و عقیده دارم بسیاری از موضوعات را اگر یک‌بار دنبال شوند و سپس رها شوند ما به نتیجه مطلوب خود نخواهیم رسید.

رئیس قوه قضاییه اظهارداشت: دستور مکتوب این موضوع به رییس سازمان بازرسی کل کشور هم ابلاغ شد،  گزارشات قبلی خود را به روز کرده و این موضوع را دنبال، پیگیری و تعقیب کنید تا اگر تخلف و جرمی صورت گرفته است به هیچ وجه قابل بخشش بخشش و اغماض نیست.

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: تعداد کثیری از مردم ما اعتماد کردند و پول خود را وارد بورس کردند و حالا متضرر شده اند. بخشی از این ضررها در بورس طبیعی است زیرا باید آموزش می دیدند و توجه و رعایت می کردند اما به هر صورت بسیاری از افراد تقریبا هستی خود را وارد بورس کردند و با مشکل جدی مواجه شدند.

وی افزود: بازرسی کل کشور به گزارش های قبل اکتفا نکنند و این موضوع را به صورت جدی دنبال و پیگیری کنید و اگر تخلف و جرمی رخ داده بود آن را به دادگستری و مسئولین ذی ربط گزارش کنید.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: دادستان کل کشور هم این موضوع را رها نکنند و در شوراهای عالی بورس و سایر جلسات مجدد آن را پیگیری کنند. فرضا اگر مشخص شد هیچ اشکالی هم وجود نداشت باز هم برای مردم به صورت شفاف روشن شود، در حال حاضر برای مردم این ذهنیت وجود دارد که تخلفاتی صورت گرفته است.

وی افزود: اگر پس از بررسی مشخص شد هیچ چیز خلافی وجود ندارد، مسئولین ذی ربط برای مردم شفاف آن را توضیح دهند. در نتیجه در این موضوع به صرف گزارش اکتفا نکنید، پیگیری کنید و به مسئولین ذی ربط مکتوب اعلام کنید، به بنده هم اعلام کنید تا دنبال کنم و به نتیجه برسیم.

محسنی اژه ای ضمن تبریک ولادت حضرت زینب کبری(س) و گرامیداشت روز پرستار اظهار داشت: امیدوار هستم به برکت این ایام، عنایت پروردگار شامل همه، علی الخصوص پرستاران به ویژه همه کادر درمان شود که در طول نزدیک به دو سال، زحمات زیادی متحمل شده و همچنان هم تحت فشار و تحمل مشکلات هستند. پرستاران و کادر درمان پیوسته در معرض رحمت الهی هستند زیرا مشمول دعاهای بیماران و بستگان آنها هستند.

دانشجویان در مقاطع مختلف موتور محرک جامعه بودند

رئیس دستگاه قضا همچنین ضمن گرامیداشت روز دانشجو افزود: دانشجویان مسلمان و متدین ما در طول سنوات دور تا امروز، همیشه موتور متحرک در مقاطع مختلف برای به حرکت در آوردن جامعه، ایستادگی در مقابل استکبار، استبداد و بیگانگان و برای بسیاری از مواقع حتی الگوی دانشجویان حوزه بودند.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم جوانانی که در راه اسلام و استکبار ستیزی و عدالت خواهی و حفظ استقلال و عزت هزینه دادند و خونشان نهضت، انقلاب و کشور ما را آبیاری کرده است زین پس نیز درخت انقلاب را تنومندتر و پر ثمرتر کنند.

محسنی اژه ای اظهارداشت: بعضاً دانشجویان ما چه در حوزه و چه در دانشگاه، قبل از انقلاب بر اثر ایستادگی در برابر جور و ظلم ستمشاهی در داخل کشور و اجانب و عوامل آمریکا و صهیونیست در خارج از کشور زیر شکنجه به شهادت رسیدند.

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: طلبه‌ها، دانشجویان و اساتید زیادی آن زمان در راه عدالت خواهی و هدف اسلام به شهادت رسیدند و سخت شکنجه شدند و آن زمان در برابر استبداد ایستادگی کردند و خونشان در فیضیه و دانشگاه به زمین ریخت.

وی اضافه کرد: در زمان جنگ هم بسیاری از دانش پژوهان و دانشجویان ما خونشان نثار جبهه ها شد. بعد از انقلاب هم این موضوعات ادامه داشت و بعضاً هم در راه دفاع از حریم اهل بیت به شهادت رسیدند.

جنایت های آمریکا را به صورت جدی در مجامع بین‌المللی دنبال کنید

رئیس قوه قضاییه این موضوع را خطاب به دادستان کل کشور، معاونت امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: جنایت های آمریکا در طول دهه های گذشته تا به امروز را به صورت جدی هم در مجامع بین‌المللی دنبال کنید و هم در داخل کشور از طریق محاکم این موضوع پیگیری شود. این جنایات نه باید فراموش شوند نه رها شوند بلکه باید در سازمان های بین المللی تعقیب شوند. در داخل نیز در خصوص افرادی که باید تحت تعقیب قرار گیرند اقدامات لازم انجام شود.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: این جنایاتکاران و محکومان عالم امروز مدعی می شوند و جای جلاد و شهدا را تغییر می دهند و از کسانی که دستشان به خون حدود ۱۷ هزار انسان وارسته در طبقات مختلف کشورها آلوده بوده است، حمایت می کنند؛ از تروریست ها حمایت می کنند، خودشان ترور و به آن اقرار می کنند.

وی ادامه داد: دادستان تهران در این راستا پرونده تشکیل داد، دادستان کل کشور و ستاد حقوق بشر اقدام کردند منتهی این موضوع با جدیت بیشتر نیاز به پیگیری دارد. برخی مقامات آمریکایی و رژیم صهیونسیتی اعتراف کردند که کارشناسان عزیز و دانشمندان هسته ای ما را ترور کرده اند که این موضوع نباید فراموش شود و نباید در مورد آن کوتاه آمد. اینها مرتکب ده ها و صدها جنایت دیگر در کشور ما و سایر کشورهای اسلامی شدند.

رئیس دستگاه قضا بار دیگر تاکید کرد: از معاون حقوق بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر و از دادستان کل کشور درخواست دارم که این مسائل و جنایات را به طور جدی دنبال کنند و خداوند هم کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: درست است که مجامع بین المللی متاسفانه امروز تحت نفوذ و سیطره نظام سلطه هستند اما شما وظیفه خود را انجام دهید و این موضوع را دنبال کنید ان شاء الله نتیجه هم خواهید گرفت.

قدردانی رئیس قوه قضاییه از دولت برای پیگیری ساماندهی انبارهای اموال تملیکی

رئیس قوه قضاییه به موضوع انبار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اشاره کرد و افزود: انبار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نمونه ای است که با پیگیری خوب پیش رفته و نشان می دهد اگر موضوعات پیگیری شود کار پیش می رود. 
وی اظهارداشت: از دولت محترم تشکر و تقدیر می کنم که به این موضوع ورود خوبی داشتند و معاون اول رییس جمهور از نزدیک دیدند و کارگروهی تشکیل دادند. وزیر اقتصاد به میدان آمدند و اقدامات بسیار خوبی انجام شده و در حال انجام است که همه بر اثر پیگیری‌های انجام شده رقم خورده‌اند. 

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: روسای کل دادگستری ما در این زمینه به ورود خوبی داشتند و در دولت هم همینطور بوده است. از مسئولان سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تشکر می کنم که خوب به میدان آمدند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: امیدوار هستیم این اقدامات ادامه داشته باشند. بسیاری از اموال به مزایده گذاشته می شوند و بسیاری در حال تعیین تکلیف شدن هستند. 
وی خاطرنشان کرد: در موضوع بورس هم درست است که ماهیت کار کاملا متفاوت است اما باید کار و همکاری و هم افزایی این چنینی و همه جانبه انجام شود و به صرف گزارش به آن اکتفا نشود. دولت و وزارت اقتصاد و سازمان تدبیر کنند که این موارد تکرار نشوند. دادسراها و دادستان های کشور و وزیر دادگستری نیز نظارت کنند تا چنین مسائلی تکرار نشوند.

رئیس دستگاه قضا افزود: موضوع اموال تمکلیکی آسیب شناسی شد و مشخص شده است که چه جایی مشکل تعزیرات وجود داشته و چه جایی مشکل دادگستری و یا اجرا وجود داشته است یا کجا مشکل قوانین و مقررات؛ که وزیر دادگستری اینها را به صورت جدی دنبال کند. 

پرونده‌های تحقیق و تفحصی مجلس، وقت ویژه ای گذاشته شود 

محسنی اژه‌ای با اشاره به گفت وگوی روز گذشته با رئیس کل دادگستری تهران و دادستان تهران، گفت: در خصوص پرونده‌های تحقیق و تفحصی که از طرف مجلس ارسال شده ، وقت ویژه ای گذاشته شود تا میزان و تعداد پرونده‌ها مشخص شود و مشکلات پرونده‌ها و مختومه شدن یا نشدن پرونده ها را با ذکر دلایل برای مجلس ارسال کنند. 

وی با بیان اینکه یکی از گلایه های مجلس شورای اسلامی بی اطلاعی از آخرین وضعیت گزارش‌های تحقیق و تفحص و گزارش‌های ارسالی از سوی خانه ملت بوده است، خاطرنشان کرد: این پرونده ها یا از طریق تحقیق و تفحص و یا از طریق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تشکیل شدند و کمیسیون اصل ۹۰ در تمام دوره‌های مجلس این گله را داشته و دارند که نمی دانیم این گزارش ها در قوه قضاییه به کجا می رسد.

رئیس قوه قضاییه افزود: از دادگستری و دادستانی تهران خواستم پس از بررسی اعلام کنند که برای مثال آنچه در مجلس گفته شده بود آنها هم به همان نتیجه رسیده بودند یا حکمی صادر شده و محکومیتی تعیین شده است و بگویند این پرونده ها تعیین تکلیف شدند. در خصوص پرونده های اصل ۹۰ هم همینطور مشخص شود.

پیشنهاد همکاری بیشتر قوه قضاییه با کمیسیون اصل ۹۰ 

محسنی اژه‌ای با ارائه پیشنهاد همکاری بیشتر قوه قضاییه با کمیسیون اصل ۹۰ گفت: با لحاظ همکاری بیشتر در صورت ارسال گزارش جدید، اگر ضعف و اشکالی وجود داشت پیش از ارسال تکمیل می شود و در جایی که احساس شد نیاز به مستند شدن پرونده وجود داشت، کمیسیون مستندسازی را انجام می دهد. جلسات مشترک حضوری و کتبی خود را افزایش دهید. نهایی نبودن مسائل ذهنیت ایجاد می کنند و مشکلات جانبی را به همراه خواهد داشت. 

ضرورت تناسب بین جرم و مجازات 

وی به موضوع ضرورت تناسب بین جرم ، مجازات و قرار های صادره اشاره و تاکید کرد: مجازات‌های تعیین و قرارهای صادره باید مورد نظارت قرار گیرند و دادستان کل کشور نظارت های خود را توسعه دهند و به روزتر کنند تا قرارها مناسب باشند. خیلی مواقع به دلیل سیستمی بودن این کار راحت تر شده است و اطلاع دارم که فعال هم هستند. 

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: گاهی ممکن است تخلف قانونی وجود نداشته باشد اما قرار تعیینی برای آن متناسب نیست خصوصا در مواردی که مسائل مالی در میان نیست. برای مثال در خصوص فردی احساس می شود برای یک مسأله امنیتی دو میلیارد، سه میلیارد، ده میلیارد قرار لازم است. لازم است محاسبه شود که آیا فرد می تواند آزاد شود یا نمی تواند؟ آزادی اش مضر است یا خیر. اگر واقعا قصد داریم آزاد کنیم، قرار متناسب تعیین کنیم. 

محسنی اژه‌ای با اشاره به پرونده ای تصریح کرد: در پرونده ای که اخیرا با پیگیری و دستور داستانی تهران قرار تغییر کرد، این چنین بود که برای فردی ۵ هزار میلیارد قرار مصادره مشخص شده بود و گفته شد است شخص اصلا در قرارداد آن شرکت سهیم نیست که بعد پرسیدیم قرار بر چه اساسی صادر شده است؟ گفته شد این شخص ۲۰۰ میلیون دلار در ارتباط با این قضیه گرفته است که در بررسی ها مشخص شد ۱۵۰ میلیون دلار آن بازگردانده شده و ۵۰ میلیون دلار آن باقی مانده است.

وی ادامه داد:  اگر دقت می شد، این اتفاق نمی افتاد و این قرار صادر نمی شد. این مسائل هم برای مردم دردسر می شود و هم خود قوه قضاییه زیر سوال می رود. بنابراین تاکید می کنم قرار در دادسرا و مجازات در دادگاه ها متناسب باشد که وظیفه قانونی و شرعی ما است. 

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: در مواردی که ضرورت ندارد شخص به زندان برود می توان مجازات جایگزین داد. وقتی ضرورت ندارد فرد به زندان برود و بیرون بودن آن برای جامعه خطر ندارد چه بسا با حضور در زندان برای خود و خانواده اش مشکلاتی به همراه داشته باشد، می توان مجازات جایگزین تعیین کرد.

محسنی اژه‌ای با ذکر مثال هایی برای تعیین مجازات جایگزین حبس، گفت: تناسب جرم و مجازات فقط در اعمال و احکام ما نیست گاهی مربوط به قانون هم می‌شود برای مثال فردی دارای تخصص است و توان انجام کاری دارد در پروژه دولت و به اتمام رساندن آن به کار گرفته شود یا در مناطق محروم اقداماتی انجام دهد. فردی می تواند گره ای از کار مردم باز کند. گاهی امکان و تمکنی دارد و می تواند در جامعه گره گشایی کند به جای حکم زندان اینها را به کار بگیریم.

وی با اشاره به ماده ۵۲ قانون مجازات عمومی افزود: در این قانون اگر فردی مرتکب چند جرم می شد، برای هر یک از جرایم مجازات مستقل لحاظ می شد و بعد اشد مجازات اجرا می شد.

وی تاکید کرد: معاونت حقوقی در راستای تناسب جرم و مجازات بار دیگر قانون را مورد بازنگری و بررسی قرار دهد .

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: در تناسب جرم و مجازات گاهی رعایت در عمل و گاهی رعایت قانون باید لحاظ شود. به نظر می رسد در این قوانین نیاز به بازنگری وجود دارد تا در زمینه بازدارندگی آسیب شناسی و پیرو آن اصلاحات صورت گیرد. 

اهمیت برخورد مناسب با ارباب رجوع

محسنی اژه ای با تاکید بر اهمیت برخورد با ارباب رجوع تصریح کرد: اطلاع دارم و در جریان سختی کار بازپرس، دادیار و قاضی دادگاه هستم و آنها را از نزدیک دیده ام و سالها تجربه همین کار را داشته ام. با این حجم کار و با توجه به اینکه امکان تخصصی شدن همه دادگاه‌ها و قضات فعلا فراهم نیست و سایر مشکلات پیرامون آن، از همکاران تقاضا دارم اثر مثبت برخوردهای خود را از جنبه های مختلف الهی و تربیتی به دلیل آثار مثبتی که به همراه دارد در برخورد با ارباب رجوع لحاظ کنند.

وی ادامه داد: رفتار نامناسب و عجولانه قضات و کارمندان در دادگاه آثاری دارد. حکم شما چه در جنبه مثبت و چه در جنبه منفی، ممکن است به اندازه ای که رفتار و کلام شما اثرگذار است، اثر نداشته باشد. 

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: پیش از این در زمینه برخورد با ارباب رجوع، دستورالعمل ها ابلاغ شده است اما ابلاغ کافی نیست و باید ضرورت تکریم ارباب رجوع تکرار شود. خواهش جدی من این است که همه مجموعه ها، معاون اول، دادستان کشور و قضات در همه امور و دستورات خود مکرر به دقت و توجه به مردم و برخورد با ارباب رجوع تاکید داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

کد خبر: 1120980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =