درباره شیراز بیشتر بدانید

شهر شیراز مهد شعر و ادب، حافظ و سعدی، گل و بلبل و تاریخ چند هزار ساله است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، شیراز مرکز استان فارس، یکی از کلان شهرهای ایران است که پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. شهر شیراز در جنوب غربی ایران واقع شده و از سمت غرب به کوه دراک، از سمت شمال به کوه‌های بمو، سبزپوشان و رشته‌کوه‌های زاگرس محصور شده‌ است.  این شهر در همسایگی شهرهایی از جمله فیروزآباد، کازرون، فسا، آباده، نی ریز و استهبان قرار گرفته است.

تاریخچه شهر شیراز چیست؟

نام شیراز در اسناد تاریخی، با نام‌های مختلفی مانند: «تیرازیس»، «شیرازیس» و «شیراز» ثبت شده است. اولین اشاره به نام شیراز، بر روی لوح‌های گلی ایلامی به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد، بازمی‌گردد.  به نقل از برخی کارشناسان گفته می شود که  نام شیراز از نام پسر سومین شاه جهان یعنی" تهمورث" مشتق شده‌است.

 در اسناد تاریخی گفته شده است که سکونت در محل شهر شیراز ممکن است به دوران ساسانی و حتی پیش از آن برگردد. شهر قدیمی شیراز در طول دوران حاکمان مختلف راه پیشرفت و ترقی را در پیش گرفته و پستی بلندی های بسیاری را پشت سر گذاشته تا به شیراز کنونی رسیده است. در سده چهارم و پنجم هجری قمری سلسلهٔ آل بویه فارس، شیراز را به پایتختی برگزیدند و شیراز را به بزرگترین شهر استان فارس تبدیل کردند. در نیمه سده ششم هجری اتابکان فارس، شیراز را شکوفا نموده و بناها وامکانات متعددی ایجاد کردند.  شیراز برخلاف اغلب شهرهای ایران، با تدبیر حاکم وقت توانست از حمله مغول و تخریب و قتل عام آنها در امان بماند.

شیراز در زمان کریم خان زند دوباره به عنوان پایتخت برگزیده شد و رونق و آبادانی های دوباره یافت. بناهای متعددی مانند بازار وکیل در این دوران ساخته شد. آثار بر جای مانده از تاریخ شیراز مانند لوح های تخت جمشید باشکوه، گویای این تاریخ گذشته بر شیراز است. شهر شیراز به دلیل داشتن آثار تاریخی متعددش همواره میزبان گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری است.

شیراز

جاذبه های تاریخی شیراز چیست؟

آتشکدهٔ صمیکان، آرامگاه حافظ، آرامگاه خواجوی کرمانی، آرامگاه سعدی، ارگ کریم‌خان، باغ جهان‌نما، باغ ارم، باغ تخت، باغ چهل‌تن، باغ دلگشا، باغ عفیف‌آباد، باغ نارنجستان قوام، باغ هفت‌تن، خانه صالحی، چاه مرتاض علی، حمام باغ نشاط، عمارت باغ ایلخانی، عمارت باغ نشاط، عمارت دیوانخانه، عمارت کلاه‌فرنگی باغ نظر، مسجد نصیرالملک، قصر ابونصر، قلعهٔ کک‌ها، مدرسهٔ آقاباباخان، مدرسهٔ خان، موزهٔ پارس، موزهٔ هفت‌تنان، نقش برجسته بهرام در برم دلک،  مجموعه تخت جمشید

زبان و گویش مردم شیراز چیست؟

اغلب مردم شیراز به زبان فارسی و لهجه شیرازی صحبت می کنند.

آب و هوای شیراز چگونه است؟

شهر شیراز که بهارش را با بهار نارنج و پاییزش را به برگ های زرد و زیباییش می شناسیم؛ دارای آب و هوایی معتدل است که در گرمترین روزهای سال که در ماه تیراست به طور میانگین از 30 درجه سانتی گراد بالاتر نرفته و در سردترین روزهای سال در ماه دی،  به کمتر از 5 درجه سانتی گراد نمی‌رسد. دمای میانگین شهر شیراز در طول سال حدود 17 درجه سانتی گراد می‌باشد.

شهر شیراز بارندگی چندان زیادی ندارد و به صورت میانگین آب وهوای خشکی دارد. تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد دارد. مطبوع ترین هوای شیراز را در بهار و پس از آن در پاییز زیبایش می‌توانید تجربه کنید.

جاذبه های طبیعی شیراز چیست؟

از جاذبه‌های طبیعی شهر شیراز می‌توان به چشمه‌های طبیعی اطراف شهر شیراز، آبشار کوهمره سرخی، برم‌دلک، پارک قلعه‌بندر، پارک ملی بمو، باغ پرندگان شیراز، پیربناب، چشمهٔ جوشک، چشمهٔ خارگان، چشمهٔ ریچی، دریاچهٔ دشت ارژن، دریاچهٔ مهارلو، رکن‌آباد، رودخانهٔ قره‌آغاج، روستای قلات، کوه سبزپوشان، گردشگاه آتشکده، گردشگاه چاه‌مسکی، گردشگاه چشمه سلمانی و گردشگاه هفت‌برم اشاره کرد.

شیراز

سوغاتی های شیراز چیست؟

سوغاتی های شیراز  شامل مسقطی، کلوچه شیرازی ، بادام سوخته،‌ ‌یوخه، حلوای کاسه‌ای، شکوفه، عرق و دمنوش بهارنارنج، بیدمشک، نسترن و گلاب میمند، لیموی شیراز و آبغوره‌ی شیراز است. فالوده شیرازی هم که معرف عموم بوده و نمی توان از تجربه کردنش در شهر شیراز گذشت.

شیراز

غذاهای محلی شیراز چیست؟

کلم‌پلوی شیرازی، دوپیازه آلو، شکرپلو، قورمه به، یخنی نخود، لوبیاپلو، رب‌پلو، شیرازی‌پلو، اشکنه،‌ هویج‌پلو، کوفته هلو،‌ کوفته سبزی و دمپختک، خوراکی‌های خوش‌مزه و غذاهای محلی شیراز هستند.

شیراز

صنایع دستی شیراز چیست؟

اگر می خواهید صنایع دستی شیراز را ازنزدیک تماشا کرده و یا قصد خرید سوغاتی دارید، می توانید به بازار وکیل شیراز سری بزنید.  مجموعه ای از هنرها و صنایع دستی این شهر مانند معرق کاری روی چوب و کاشی، منبت کاری چوب، خاتم کاری، سفالگری، کاشی هفت رنگ، قلم زنی و نقره کاری، گلیم وگبه، نمدمالی، گچ بری، گیوه بافی و نگار گری است.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم شیراز چگونه است؟

مردم شیراز را به خونگرمی ومیهمان نوازی می شناسند. برخلاف اصفهانی ها که به حسابگری و پس انداز شهرت دارند؛ مردم شیراز را به خوشگذرانی وتفریح شناخته و می گویند شیرازی ها بیش از آنچه درآمد دارند خرج می کنند. مردم شیراز در بیشتر دوران ها در ادب و فرهنگ پیشرو بوده و شهر شیراز به دارالعلم معروف گردیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1121032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =