گردشگری ایران / خانه لاله ای تبریز

خانه لاله‌ای با قدمتی که به اوایل دوره پهلوی بازمی‌گردد، توسط فتح علی اوف بنا شد و امروزه از جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، خانه لاله‌ای با قدمتی که به اوایل دوره پهلوی بازمی‌گردد، توسط فتح علی اوف بنا شد و سپس سالها خانواده ابوالقاسم مختارنیا در آن سکونت داشته اند و امروزه از جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌رود. در سال ۱۳۵۰، این بنا را حاج حسین لاله‌ای خریداری کرد و در اوایل دهه هفتاد، خانه به میراث فرهنگی واگذار شد. برای بزرگداشت خدمات مرحوم یحیی ذکا، در زمینه‌ی تاریخ و ایران‌شناسی، مخصوصا پژوهش‌هایی در مورد آذربایجان و تبریز، این خانه را به «دفتر پژوهش‌های تاریخی یحیی ذکا» تبدیل کرده‌اند. وی از پژوهشگران برجسته‌ی معاصر بوده است.

همچنین می‌توان او را یکی از بنیان‌گذاران موزه در ایران نامید؛ چراکه نقش بسزایی در برنامه‌ریزی و راه‌اندازی موزه‌های متعددی در تهران و دیگر شهرستان‌ها داشته است. مدارک، اسناد و کتب تاریخی متعلق به مرحوم ذکا را در این خانه به نمایش گذاشته‌اند. این اثر در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۷۹، با شماره‌ی ثبت ۲۹۱۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه لاله‌ای

معماری بنا

این بنا در دو طبقه ساخته شده است که عرضه‌ آن ۹۰۰ متر و اعیانی آن ۶۰۰ متر مربع است. در طبقه‌ همکف یک اتاق مرکزی و دو اتاق جانبی قرار دارد و راه ورود به این طبقه از طریق ۲ راه ‌پله است. به طبقه‌ اول نیز می ‌توان از راه ‌پله‌ کلاه فرنگی وارد شد که یک تالار بزرگ و چند اتاق دیگر دارد. این بنا دو ایوان با ستون ‌ها و سرستون ‌های گچ ‌کاری شده دارد که زیبایی خاصی به نما بخشیده است. خانه‌ لاله‌ای دو ورودی دارد که یکی در قسمت غرب و دیگری در جنوب غربی بنا قرار گرفته است. ساختمان اصلی در ضلع شمالی آن قرار دارد. در حیاط خانه حوضی زیبا توسط باغچه‌ های گل‌ کاری احاطه شده و خانه را به بهشت کوچک قجری تبدیل کرده است. قسمت شمالی حیاط خلوت نیز دارد که روشنایی خانه را تامین می ‌کند.

نحوه دسترسی

آدرس :استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان ارتش جنوبی، کوچه‌ی صدر

انتهای پیام/

کد خبر: 1121041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =