بررسی تحقیق و تفحص از شستا / موافقت با یک فوریت طرح حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز

جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (سه شنبه 16 آذر) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کارهای پارلمان را به شرح ذیل قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح حمایت از مالکیت صنعتی

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس در مورد طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (63) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران

گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتباط بین‌المللی راه‌آهن

 گزارش شوردوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح جهش تولید دانش بنیان

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی

 گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان

گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال 1392 الی 1399

بررسی تقاضای یک فوریت لایحه تمدید مهلت قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران

بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح حمایت از شرکت‌ها و موسسات خلاق و تجاری سازی فناوری‌های نرم

 انتقال آب بین حوضه‌ای به جز برای تامین آب شرب جفاست

نماینده شهرکرد در مجلس گفت: انتقال آب بین حوضه‌ای به جز تامین آب شرب جفا در حق بیت‌المال، حقوق مردم و آیندگان است.

احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (سه شنبه 16 آذرماه) گفت: بعد از کودتای 28 مرداد سال 1332 دانشجویان در اعتراض به سفر نیکسون به ایران علیه سیاست‌های سلطه‌جویانه آمریکا به میدان آمدند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گرچه رژیم فاسد پهلوی با سرکوب آن اعتراض و به شهادت رساندن سه دانشجوی عزیز خوش‌خدمتی خود به آمریکا و انگلیس را به نمایش گذاشت، اما 16 آذر با مختصات شفاف ضد آمریکایی و ضد استبداد همه ساله محور اصلی جنبش دانشجویی شد تا آنجایی که در مبارزات ضد استبدادی پهلوی توانست تحت فرمان امام خمینی(ره) نقش موثری در پیروزی انقلاب اسلامی از خود نشان دهد، به گونه‌ای که با اشغال لانه جاسوسی انقلاب دوم را به نام خود رقم زدند.

وی ادامه داد: اما جریان لیبرال غرب‌گرا که می‌دید هسته‌های مقاومت ضداستکباری دانشجویی سرآغازی برای فروپاشی سلطه‌جویی آمریکاست، با طراحی پیچیده و با کمک همفکران شیفته غرب نفوذکرده در دانشگاه‌ها تلاش کردند بخشی از بدنه جنبش دانشجویی را به تقابل با نظام و همراهی با سیاست‌های آمریکا در کشور هدایت کنند.

راستینه خاطرنشان کرد: این تلاش‌ها در فتنه 78 و 88 به اوج خود رسید، فتنه‌های آمریکایی که به دست احزاب خودفروخته بر ملت تحمیل شد و تا به امروز توبه‌ای از سردمداران آنها ندیده‌ایم.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این عده امروز نیز در تلاش هستند با کمک همفکران غرب‌زده خود در دانشگاه‌ها با ناامید کردن دانشجویان و تشویق آنها جهت خروج از کشور خط خیانت خود به ملت ایران را ادامه دهند.

وی افزود: اولین قدم این است که دانشجویان دغدغه‌مند گفتمان انقلاب اسلامی به هوش و آگاه باشند، آسان و سرسری از مسائل نگذرند، ما مشکلات بسیاری داریم ولی آنچه به دست آورده‌ایم غیرتمندانه خودمان با استقلال‌طلبی و مقاومت به دست آورده‌ایم.

راستینه خاطرنشان کرد: امروز بخشی از این یأس‌آفرینی‌ها را علیه مجلس و دولت هستیم. مجلس انقلابی تلاش کرده است با اولویت معیشت و اقتصاد نسبت به وضع قوانین و اعمال نظارت‌های میدانی اقدام کند و امروز از خانه ملت نه صدای احزاب بلکه صدای مردم به گوش می‌رسد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در کنار مجلس انقلابی، صد روز کاری دولت محترم را همه با هم با مؤلفه‌های کار جهادی شاهد هستیم. هر چند نقدهایی بر عملکرد برخی دستگاه‌ها به صورت جدی وجود دارد، اما از انصاف به دور است که به عنوان خادمان ملت قدرشناس این تلاش‌ها نباشیم.

وی افزود: تحول واکسیناسیون با پوشش 85 درصدی جامعه هدف که سبب شد تا غم از دست دادن هموطنان از 700 نفر در روز تا 70 نفر کم شود و این در حالی است که جریان لیبرال غرب‌گرا مدعی بود به علت تحریم و FATF به ما واکسن نمی‌دهند.

راستینه خاطرنشان کرد: تمرکز دولت جهت افزایش درآمدهای عمومی و جذب درآمدهای مالیاتی در کنار نظارت‌های میدانی امیدبخش است و هر هفته یک سفر هیات دولت نشان از شور و نشاط دولت در خدمت صادقانه به ملت است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته تعجب نمی‌کنیم اگر ژنرال‌های سیاست‌باز خسته و بیگانه با کار جهادی این حجم از فعالیت مؤثر را درک نکنند و در روزنامه‌های زنجیره‌ای و شبکه‌های اجتماعی عاریتی فضای مجازی دست به تخریب دولت و مجلس بزنند. اما از دوستان و برخی همکاران خود متعجبم که آنها چگونه این گونه این فرصت ارزشمند را ناسپاسی می‌کنند.

وی افزود: اکنون که رئیس جمهور محترم اولین لایحه بودجه دولت خود را به مجلس ارائه می‌دهد، متذکر می‌شوم که ارز ترجیحی مجموعه‌ای از رانت‌ها، امضاهای طلایی و سفارشات غیرشفاف را رقم زده است و آقازادگان را در هزارتوی سیاست، حریص در دست‌اندازی به حقوق مردم و بیت‌المال کرده است. باید فعالیت‌های اقتصادی را شفاف و چرخش ارز و پول را در کشور از پیچیدگی‌های رانتی نجات دهیم.

راستینه خاطرنشان کرد: جهت بودجه باید به سمت تمرکززدایی و افزایش اختیارات استانداران باشد، اختیارات بدهید و رفع مشکلات و ایجاد اشتغال را از استانداران مطالبه کنید. استانداران را باید از بروکراسی فلج‌کننده و وابستگی به پایتخت‌نشینان نجات داد تا ملت نجات یابد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یارانه سه دهک بالای جامعه را با شجاعت حذف کنید و منابع ایجادشده را جهت همسان‌سازی حقوق به بازنشستگان عزیز قرار دهید و رضایت مستضعفین و کوخ‌نشینان را بر لبخند مرفهین ترجیح دهید.

وی افزود: با شفاف‌سازی سامانه حقوق و مزایای دولت و شرکت‌های دولتی و یکپارچه‌سازی سامانه فروشگاهی با حذف حقوق‌های نجومی و جلوگیری از فرار مالیاتی منابع حاصل از آن را جهت اجرای کامل رتبه‌بندی معلمان به عنوان فرهیختگان جامعه لحاظ کنید.

راستینه خاطرنشان کرد: با اصلاح سیاست‌های بودجه‌ای و اعتمادبخشی به تجار بین‌الملل و شکست انحصارهای وارداتی و صادراتی ظرفیت‌های تجارت بازرگانی را باید افزایش دهیم تا پدیده شوم قاچاق کالا را حذف کنیم.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انتقال آب بین حوضه‌ای به جز تامین آب شرب جفا در حق بیت‌المال، حقوق مردم و آیندگان است. توسعه صنایع آب‌بر و کشاورزی در فلات خشک مرکزی از محل انتقال آبی بین‌حوزه‌ای خیانت به تمدن‌سازی آینده است.

وی افزود: طرح‌های توسعه مسکن و استقرار پیک جمعیتی در حاشیه شهرها در فلات مرکزی، قدرنشناسی فرصت‌های خدادادی در سواحل دریاست.

راستینه خاطرنشان کرد: آب سرمایه ملی است، تصمیم‌گیری برای آن نیازمند هوشمندی، شجاعت و تکیه بر نگاه کارشناسی و علمی است و تجمعات سازمان‌یافته بدعت خطرناکی است که باید متوقف شود.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای حفظ حقوق مردم، دفاع از آب به عنوان سرمایه ملی، طرحی نظارتی تحت عنوان تحقیق و تفحص از انتقال آب بین حوضه‌ای توسط هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد اما متأسفانه 8 ماه طول کشیده تا کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی آن را اعلام وصول کند.

وی افزود: اکنون بعد از گذشت دو ماه از دفاعیه اینجانب و ارائه ضروریت‌ها در کمیسیون کشاوزری در مورد این طرح تحقیق و تفحص متأسفانه کمیسیون کشاورزی به وظیفه قانونی خود در ارائه گزارش خود به صحن عمل نمی‌کند، مجلس باید از حقوق مردم دفاع کند. مردم باید ببینند که دغدغه آنها توسط نمایندگان‌شان در خانه ملت به گوش آنها می‌رسد.

راستینه خاطرنشان کرد: برای شکست مافیای آب و برای پایان‌بخشی به لابی‌ها در هزارتوی سیاست و برای حفظ منابع ملی از آب حراست کنیم.

 موافقت مجلس با یک فوریت طرح «حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح حمایت از شرکت‌ها و موسسات خلاق و تجاری‌سازی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز موافقت کردند.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، یک فوریت طرح «حمایت از شرکت‌ها و موسسات خلاق و تجاری‌سازی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز» در دستور کار قرار گرفت و پس از سخنان نماینده طراحان و اظهارنظر نمایندگان موافق و مخالف، یک فوریت این طرح به تصویب مجلس رسید.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس به نمایندگی از طراحان در خصوص این طرح اظهار داشت: آنچه امروز یک تقابل اساسی میان ما و استکبار ایجاد کرده، حوزه نرم است که تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا تمام مبانی و اصول ارزشی ما را هدف قرار دهند.

وی افزود: امروز مهم‌ترین زیرساخت برای کشور ایجاد گفتمان علم و فناوری است که به حوزه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز نیز باید گسترش یابد.

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه امروز دنیا تشنه محصولات فرهنگی مناسب است، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی دشمن تلاش می‌کند تا محصولات با محتوای نامناسب را عرضه کند و این خطر به حوزه خانواده‌های ایرانی هم سرایت می‌کند؛ در چنین شرایطی فناوری‌های نرم و هویت‌سازی که شامل حوزه‌هایی مانند هنر، رسانه‌، موسیقی، سینما و گردشگری می‌شود، علاوه بر اشتغال‌زایی می‌توانند زمینه توسعه نفوذ فرهنگی ما را هم فراهم کنند.

پژمانفر خاطرنشان کرد: در این طرح زیرساخت‌های قانونی در جهت یکپارچه سازی فعالیت‌ها و جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه‌ها تعریف شده و جمعی در زیر مجموعه ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل می‌گیرد تا این حوزه‌ها را راهبری کند.

* نماینده مخالف: اولویت امروز کشور اقتصاد است، نه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با یک فوریت این طرح و با بیان اینکه باید ببینیم امروز چه چیزی در اولویت دغدغه‌های مردم است، اظهار داشت: امروز بازار آشفته ارز صدای مردم را درآورده و قیمت دلار به بالای 30 هزار تومان می‌رود و صدای کسی هم درنمی‌آید و هر روز شاهد تعطیلی برخی کارخانه‌ها به خاطر افزایش قیمت ارز و بیکاری کارگران هستیم.

وی با اشاره به معطل مانده بیش از 10 هزار پروژه عمرانی از حدود 10 سال پیش تاکنون ادامه داد:‌ اولویت اول امروز کشور حوزه اقتصاد است و اولویت مجلس هم باید در این حوزه‌ها باشد؛ مسائلی را در اولویت قرار ندهیم که مشکل‌گشای سفره مردم نیست.

وی تصریح کرد: مسائلی مانند گردشگری، صنایع دستی، هنر و سینما مهم است اما بگذارید این طرح در دستور کار عادی دنبال شود.

* نماینده موافق: در عین دنبال کردن مسائل اقتصادی، نباید از فرهنگ غافل شویم

مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران نیز در موافقت با یک فوریت این طرح گفت: اگر به فرمایشات رهبر انقلاب در آغاز به کار مجلس یازدهم توجه کنیم، می‌بینیم که ایشان تاکید کردند امروز فوریت مسائل کشور اقتصاد است و اولویت کشور هم فرهنگ است؛ یعنی در عین دنبال کردن مسائل اقتصادی و معیشتی، نباید از فرهنگ که فضای تنفس جامعه و خانواده‌هاست غافل شویم.

وی تأکید کرد: این طرح به دنبال تعریف پیوست اقتصادی در فعالیت‌های فرهنگی است و در واقع محصولات فرهنگی در دنیای امروز حتما باید با استفاده از فناوری‌های روز عرضه شود تا با استقبال روبرو شود.

شریعتی عنوان کرد: در حال حاضر محصولات فرهنگی خارجی در کشور ما هم تأثیرات مخرب فرهنگی دارد و هم ارز از کشور خارج می‌کند، لذا حمایت از صنایع نرم و هویت‌ساز در حوزه فرهنگ ضروری است و تاب‌آوری اجتماعی را هم افزایش می‌دهد.

درنهایت نمایندگان با 136 رأی موافق، 42 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در صحن با یک فوریت طرح حمایت از شرکت‌ها و موسسات خلاق و تجاری‌سازی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز موافقت کردند.

این طرح با اولویت در دستور کار جلسات آینده مجلس قرار می‌گیرد.

در حال تکمیل...

کد خبر: 1121060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =