کرونا پژوهش‌های دانشگاهی را به تعویق انداخت

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با بررسی چالش‌های پیش‌روی دانشجویان در دوران کرونا و پساکرونا در دانشگاه‌ گفت: مجازی شدن فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها باعثت تعویق در انجام پژوهش‌ها و ارائه پایان‌نامه‌های دانشجویی شده است.

 بهنام بهاری معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در اردبیل، با اشاره به چالش‌های پیش‌روی دانشجویان در دوران کرونا و پساکرونا در دانشگاه، گفت: متاسفانه در دوران همه‌گیری کرونا شاهد از بین رفتن روابط دانشگاهی پویا و سازنده و روابط اجتماعی میان دانشجویان و اساتید بودیم که بهبود این وضع در دوران پساکرونا هم با مشکلاتی همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در دوران همه‌گیری کرونا با کاهش جذب دانشجو در دانشگاه‌ها روبرو شدیم و بیشتر داوطلبان کنکور در آزمون حضور نیافتند، افزود: دانشجویان فعلی نیز به دلیل مجازی‌شدن فعالیت‌های علمی دانشگاه‌ها، شاهد تعویق در خصوص پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود بودند.

بهاری طولانی‌مدت شدن زمان تحصیل دانشجویان در دوران کرونا را دغدغه اساسی خانواده‌ها دانست و ادامه داد: در دوران کرونا جایگزین مناسبی برای سفرهای میدانی، مسابقات دانشجویی و مبادلات دانشگاهی فراهم نبود که امید می‌رود در دوران پساکرونا شاهد از سرگیری بازدیدهای علمی میدانی، مسابقات دانشجویی در زمینه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، دانشجویی و ورزشی باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با اشاره به افزایش تمایل به مشارکت در آموزش مجازی در دوران پساکرونا خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشتر دانشجویان با آموزش و آزمون مجازی موافق هستند و مشارکت خوبی دارند که پیش‌بینی می‌شود با بهبود وضعیت و حضوری شدن دانشگاه‌ها، دانشجویان رغبتی به آموزش حضوری نداشته باشند و خواستار تداوم آموزش و آزمون مجازی باشند. این در حالی است که برخی دانشجویان نیز خواستار تسریع در حضوری‌شدن دانشگاه‌ها هستند و آموزش مجازی را مفید نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه با آموزش مجازی در دانشگاه‌ها شاهد افزایش بار کاری اساتید در خصوص ضبط فیلم تدریس و غیره بودیم، ادامه داد: این مهم را نیز باید مدنظر قرار دهیم که علی‌رغم تلاش اساتید دانشگاه‌ها برای برگزاری کلاس‌های مجازی به نحو احسن، کیفیت آموزش مجازی به دلیل عدم توجه به بسترها، زیرساخت‌ها و فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در گذشته، نسبت به آموزش حضوری کمتر بوده است.

این استاد دانشگاه، کاهش اعتماد جامعه به قدرت حل مساله دانشگاه در دوران کرونا را یادآور شد و گفت: در این دوران، کاهش تمرکز و عدم جدیت در برگزاری کلاس‌ها، کاهش دسترسی به اساتید و بی‌برنامه بودن در آموزش‌ها را می‌توان از عوامل تشدید این موضوع عنوان کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل اتخاذ رویکرد جدید در خصوص اقتصاد آموزش عالی در دوران پساکرونا را لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: در دوران پساکرونا باید با ایجاد تیم‌های قوی در زمینه‌های پشتیبانی، فناوری و آموزشی دانشگاه‌ها، شاهد نگاهی نو به روند اجرای رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها باشیم.

خبرنگار: علی انوار

انتهای پیام /

کد خبر: 1121066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =