ایران و سوریه روابط محکمی دارند

نماینده مجلس سوریه گفت: روابط سوریه و ایران، روابطی گذرا وابسته به عوامل سیاسی و اقتصادی نیست که با شدت و ضعف این عوامل تغییر کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، محمد فواز گفت: این یک سرنوشت مشترک و یک رابطه وجودی است که شیرازه آن از هم نمی پاشد و ریشه در مواضع سوریه درباره حمله عراق به ایران و مواضع ایران نسبت به جنگ جهانی تروریستی علیه سوریه دارد.

وی بیان کرد: این منافع مشترک است که روابط بین الملل را تنظیم می کند و این یک امر طبیعی است ولی روابط سوریه و ایران، فراتر از این محاسبات است و ریشه در یک سرنوشت مشترک دارد.

فواز گفت: ممکن است دیدگاه ها درباره یک موضوع اندکی متفاوت باشد ولی درموضوعات اساسی، دیدگاه های دو کشور کاملا همسان است.

وی اضافه کرد: دیدگاه های دو کشور پیرامون محور مقاومت، پشتیبانی از این محور و تقویت آن و امور حاکمیتی دو کشور کاملا منطبق است.

این نماینده مجلس سوریه یادآور شد: محور مقاومت که در راس آن ایران و سوریه قرار دارند در راستای تحقق نابودی اسرائیل که شعار مرحوم حافظ اسد و امام خمینی رحمة الله علیه بود تلاش می کند.

فواز گفت: سخن گفتن و اندیشیدن به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، خیانت به این شعار است، چه رسد به اینکه در راستای عادی سازی تلاش شود.

وی اضافه کرد: دیدگاه دو کشور در این باره مخالفت با عادی سازی با رژیم غاصب و غده سرطانی صهیونیستی منطبق است.

 فواز افزود: روابط سوریه و ایران در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی درحال توسعه روز افزون و مداوم است و ما در سوریه تلاش می کنیم این روابط مستحکم و تقویت کننده مواضع دو ملت برادر باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشورهای استعمارگر، منطقه بویژه ایران و سوریه راکه پرچمداران محور مقاومت و حامی ملت های مظلوم هستند،  هدف گرفته اند، تلاش ما این است که روابط دو کشور برهمه منطقه تاثیر مثبت بگذارد و تضمین کننده منافع کشورهای عضو محور مقاومت باشد.

نماینده مجلس سوریه با اشاره به سفر وزیر خارجه سوریه به تهران گفت: این دیدار در این برهه نشان دهنده هماهنگی تنگاتنگ میان دو کشور درباره تحولات بین المللی و منطقه است.

فواز اضافه کرد: فیصل مقداد در این سفر، نامه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه راکه حاوی دعوت از آیت الله رئیسی برای سفر به سوریه بود،  تقدیم رئیس جمهوری ایران کرد.

وی افزود: پس از پیروزی های ارتش سوریه با پشتیبانی ایران، روسیه و حزب الله و مرگ طرح و توطئه تجزیه سوریه، حکام برخی از کشورها که در صف دشمنان سوریه ایستاده بودند مجبور شدند برای حفظ آبرو، موضع خود را درقبال سوریه اصلاح کنند.

فواز تصریح کرد: براین اساس دیپلمات های برخی از کشورهای عربی بویژه کشورهای عربی خلیج فارس برای جبران این اشتباه و کاهش شکاف ایجاد شده، به دمشق بازگشتند.

وی گفت: با اطمینان می گویم که از سرگیری روابط با کشورهای پشیمانی که به صف دشمنان سوریه پیوسته بودند، تاثیری بر روابط سوریه با ایران ندارد زیرا این رابطه با خون شهدای دو کشور سرشته شده است و نماد یک هدف و سرنوشت مشترک است.

نماینده مجلس سوریه درباره احتمال بازگشت این کشور به اتحادیه عرب نیز گفت: عنوان صحیح این اقدام، بازگشت اتحادیه عرب به سوریه است و نه بالعکس، این روند نیز به میزان صداقت اعضای آن مربوط است.

فواز افزود: تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب در سال های گذشته یک اقدام خطرناک و غیرقابل توجیه بود که این اتحادیه را سال ها از حضور یکی از بنیانگذاران فعال و تاثیرگذار آن محروم کرد.

انتهای پیام/ 

منبع: ایرنا

کد خبر: 1121068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =