واگذاری امور خدماتی مراکز بهداشت به دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی

عضو شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دانشجویان رشته پزشکی عمومی در مراکز بهداشتی این دانشگاه به انجام امور خدماتی مشغولند که کوچکترین ارتباطی با رشته پزشکی ندارد.

پارسا قابوسی نماینده مقطع کارورزی شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه مدت زمان برگزاری دوره‌های اینترنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور یک سال و نیم است اظهار کرد: این دوره در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۲ سال به طول می‌انجامد. به‌طوری که می‌توان ادعا کرد دوره اینترنتی دانشجویان یک نیم‌سال به سنوات تحصیلی اضافه می‌کند. این امر به علت کمتر بودن مدت زمان دوره فیزیوپاتولوژی دانشجویان صورت می‌گیرد؛ دانشجویان در دوره فیزیوپاتولوژی پایه‌های علم پزشکی، مهارت‌های نسخه‌نویسی و آموزش‌های بالینی را فرا می‌گیرند. به همین منظور یک ترم از ابتدای دوره فیزیوپاتولوژی دانشجویان کاسته شده و به پایان دوره اینترنی یک ترم افزوده می‌شود. 

وی ادامه داد: طرح ریفورم از سال ۸۴ در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرایی شد، در این راستا دوره اینترنی به مدت ۲ سال در این دانشگاه برگزار می‌شد. در سال ۹۶ با وجود اینکه برنامه ملی آموزش آموزش پزشکی عمومی توسط وزارت بهداشت ابلاغ شد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این طرح را قبول نکرد. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۹۸ به دلیل تهدیدهایی که از طرف دبیرخانه آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت در راستای باطل شدن مدارک دانشجویان دوره پزشکی عمومی، مجبور شد طرح ملی آموزش پزشک عمومی را بپذیرد، بر این اساس مقرر شد دوره اینترنی دانشجویان ۱۸ ماهه برگزار شود.

طرح ملی آموزش پزشکی عمومی تنها برای دوره علوم پایه اجرایی شد

نماینده مقطع کارورزی شورای صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تخلف دانشگاه در زمینه اجرایی نکرن طرح ملی آموزش پزشکی عمومی برای دوره کارورزی و کارآموزی گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور و کمتر شدن نظارت وزارت بهداشت در دانشگاه‌ها، طرح ملی آموزش پزشکی عمومی تنها برای دوره علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرا شد و برای دوره‌های استاجری(کارآموزی) و دوره اینترنتی (کارورزی) اجرایی نشد. اخیرا به دلیل تغییر مسئولان وزارت بهداشت، اجرا شدن طرح ملی آموزش پزشکی عمومی در مقاطع بالاتر پزشکی نیز لغو شد و همچنان طرح ریفورم در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرایی می‌شود.

وی افزود: اضافه شدن یک ترم به دوره اینترنی، منجر به آن شده که کارورزان یک نیمسال تحصیلی ( چهار ماه و نیم) را به مراکز بهداشتی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فرستاده شوند. بر اساس طرح ریفورم، قرار بوده کارورزان در مراکز بهداشتی در کنار یک پزشک عمومی نسخه‌نویسی، طبابت کردن، ویزیت بیماران و تشخیص بالینی را فرا بگیرند. همان‌طور که می‌دانید پیش از شیوع ویروس کرونا نیز مراجعات مردم به مراکز بهداشتی برای ویزیت شدن توسط پزشک کاهش یافته و این مراجعات پس از شیوع کرونا نیز با کاهش بیشتری مواجه شده است. 

انجام امور خدماتی توسط دانشجویان پزشکی در مراکز بهداشت

قابوسی بیان کرد: در حال حاضر مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشتر در زمینه تزریق واکسن فعال هستند. بنابراین در حال حاضر دانشجویانی در ترم آخر تحصیل خود در رشته پزشکی عمومی به این مراکز فرستاده می‌شوند، مجبور به انجام کارهایی هستند که کوچکترین ارتباطی با رشته پزشکی ندارد.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: این دانشجویان باید اطلاعات بیماران را وارد سامانه الکترونیکی وزارت بهداشت کنند یا کد ملی افراد واکسینه شده یا کسانی که تست کوویدشان مثبت شده را به ثبت برسانند. در بسیاری از موارد این دانشجویان مجبور می‌شوند با افرادی که واکسینه نشده‌اند تماس تلفنی برقرار کنند. حتی برخی از دانشجویان به عنوان نگهبان برای درست کردن صف تزریق واکسن، متصدی آزمایشگاه برای زدن مهر روی برگه آزمایش ایفای نقش کرده‌اند.

عضو شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به طور کلی می‌توان ادعا کرد دانشجویان رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراکز بهداشتی این دانشگاه به انجام امور خدماتی مشغولند که کوچکترین ارتباطی با رشته پزشکی ندارد و به ارتقای آموزش و افزایش مهارت‌های آنان منتج نمی‌شود. انجام چنین اموری باید یا توسط پزشک عمومی مقیم مراکز بهداشت انجام شود. به نظر می‌رسد برای انجام چنین اموری ضرورت دارد فردی توسط مراکز بهداشتی دانشگاه استخدام شود، اما با وجود دانشجویان امور خدماتی به صورت رایگان یا ارزان‌قیمت برای دانشگاه انجام می‌شود.

وی افزود: دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی ۴ ماه و نیم، بیشتر از سایر اینترن‌های کشور به دانشگاه خدمات رایگان ارائه می‌دهند. در نامه‌ای که توسط شورای صنفی خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نوشته شد، درخواست لغو طرح آموزشی ریفورم را ارائه کردیم. در حقیقت این طرح توسط وزارت بهداشت باطل شده است اما دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به اجرای آن پافشاری می‌کند. شورای آموزشی دانشکده پزشکی با کمتر شدن مدت زمان این طرح موافقت کرده و طول دوره ۴ ماه و نیم را به ۳ ماه کاهش داده است، اما متاسفانه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با این طرح مخالفت کرده و خواستار آن شده که دانشجویان به طور کامل در مراکز بهداشتی حاضر شوند. احتمال می‌رود با برگزاری دوره‌های اینترنی به مدت ۳ ماه، نیروهای ارزان قیمت و رایگان در مراکز بهداشتی از دست داده می‌شوند.

گفتنی است برنامه آموزشی بازنگری شده پزشکی عمومی شامل مشخصات کلی، برنامه، سرفصل دروس و نحوه ارزشیابی دوره دکتری عمومی رشته پزشکی ۱۷ شهریورماه ۹۶ برای اجرا به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد. شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در شصت و هفتمین جلسه خود در اول مرداد ۹۶ بر اساس طرح دوره دکتری عمومی پزشکی که به تایید دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی رسیده است این برنامه آموزشی را در پنج فصل مشخصات کلی، برنامه، سرفصل دروس، استانداردها و ارزشیابی برنامه تصویب کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1121074

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =