کار سخت باقری‌ کنی در وین / اروپا در وین هم کارگزار آمریکاست

سفیر اسبق ایران در ایتالیا معتقد است اروپا در وین هم نقش کارگزار آمریکا را دارد و می‌خواهد مواضع ایران را به نفع آمریکا تعدیل کند.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به دور هشتم مذاکرات وین اظهار کرد: مذاکرات وین برای حصول نتیجه راه طولانی را در پیش دارد. اما چیزی که مسلم است، اروپایی‌ها بیش از آمریکایی ها مشتاق حل و فصل مسئله برجام هستند.

وی افزود: مواضعی که اروپایی‌ها خصوصاً آلمان درباره طرح پیشنهادی مذاکره  کنندگان کشورمان اتخاذ کردند، موضعی است که قبل از شروع دور جدید مذاکرات از سوی آنها اتخاذ شده است. لذا اینها روش‌های مذاکرات بین‌المللی است که از عملیات روانی برای گرفتن امتیاز از طرف مقابل بهره می‌گیرند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا با بیان اینکه استفاده از عملیات روانی در معادلات بین المللی قدرت چانه‌زنی را بالا می‌برد و اروپایی‌ها از این تاکتیک استفاده می‌کنند، تأکید کرد: واقعیت این است که غربی‌ها در برجام منافع یک طرفه داشتند و معتقدم دولت قبل باید پاسخگوی افتضاحی که در برجام بوجود آمد باشد.

ظهره‌وند با اشاره بر سابقه برجام بیان کرد: تیم مذاکره کننده امروز برای رسیدن به توافق راه طولانی را در پیش دارد. چرا که اروپا از جمله آلمان عادت کرده بدون اینکه هزینه‌ای داده باشد سر میز مذاکره بنشینند و تعهدی هم نسبت به آن نداشته باشند.

وی با بیان اینکه اروپا به سادگی از کنار تعهدات خود در برجام گذشتند و حتی تعهدات ساده‌ای مانند SPV و اینستکس را هم عملیاتی نکردند، خاطرنشان کرد: دلیلش هم این بود که اروپا اختیاری برای اجرای تعهدات از خود ندارد و به نظر می‌رسد توافقنامه برجام در اصل میان ایران و آمریکا بسته شده بود و اروپا نقشی در آن نداشت.

این دیپلمات کشورمان با تصریح اینکه اروپا در مذاکرات وین هم وظیفه کارگزاری برای آمریکا را دارد، گفت: اظهار نظرهای مقام‌های اروپایی نشان می‌دهد در وین هم می‌خواهند مواضع ایران را در مقابل آمریکا تعدیل کنند.

ظهره‌وند اظهار کرد: آقای باقری کار سختی را در پیش دارد، لذا باید صبر کنیم تا این دور از مذاکرات هم برگزار شود و ببینیم مذاکره طرف‌ اروپایی با دولت‌هایشان چه نتیجه‌ای داشته است. چیزی که مسلم است، همه طرف‌ها به این مسئله اذعان دارند که راهی جز دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات وجود ندارد.

وی با تصریح اینکه اروپا و آمریکا اصرار دارند ایران را در تکمیل ظرفیت‌های هسته‌ای خود متوقف کنند، بیان کرد: ملت ایران تحریم‌ها و فشار حداکثری را پشت سر گذاشت و تصورم این است که از این به بعد تحریم‌ها را می‌توان به فرصتی برای گشایش تبدیل کرد.

سفیر اسبق ایران در افغانستان تأکید کرد: نباید نگاه صفر و یکی به مذاکرات وین داشته باشیم و این مسئله‌ایست که طرف‌های غربی هم برآن واقفند که دوگانه سازی های گذشته دیگر پاسخگو نیست و جمهوری اسلامی ایران دیگر در شرایط دوگانه‌سازی تفاهم یا تقابل اروپا و آمریکا قرار نخواهد گرفت.

ظهره‌وند با بیان اینکه طرف‌های مذاکره می‌دانند در مقابل قدرت دفاعی ایران مسلوب الاراده، بنابراین راهی جز دیپلماسی و رسیدن به نقطه تعادل ندارند، تصریح کرد: واقعیت این است که مسائل هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نسبتی با دکترین دفاعی آن ندارد و این یک نقطه قوت برای طرف مقابل است و خودشان هم این مسئله را می‌دانند، اما با مانور دادن روی ساخت سلاح هسته‌ای در ایران قصد راه‌اندازی عملیات روانی در افکار عمومی را دارند تا مواضع خود را گران به مذاکره کنندگان ایرانی بفروشند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا اظهار کرد: ترامپ نتوانست در سیاست فشار حداکثری بر ملت ایران امتیازی برای آمریکا کسب کند و اکنون ابتکار عمل در دست مذاکره کنندگان ایران است. چون بازگشت آمریکایی‌ها به میز مذاکرات برجام را منوط به موافقت جمهوری اسلامی ایران کرده است و تا زمانی هم که آمریکایی‌ها به میز مذاکرات باز نگردند، مکانیزم ماشه برای آلمان، انگلیس و فرانسه قابل اجرا نیست.

این دیپلمات کشورمان با تصریح اینکه اگر 4+1 نخواهند به واقعیت مطالبات ایران در مذاکرات وین تن دهند، جنازه برجام روی دوششان خواهد ماند، گفت: طرح مسائل نظامی در منطقه هم برای اینها و عیادی منطقه‌ایشان چاره ساز نخواهد بود، چرا که مصالحشان چنان در هم تنیده که حتی تحمل شلیک یک موشک را هم ندارند. بنابراین باید افکار عمومی را نسبت به حقوق مسلم کشورمان متوجه کنیم و با رویکردی منسجم تیم مذاکره کننده کشور را حمایت کنیم تا بتوانند منافع ملی را در خارج از کشور محقق کنند.

کد خبر: 1121093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =