اُمیکرون بازار طلا را تکان می‌دهد؟

قیمت طلا و سکه در چند روز اخیرافزایش داشته است. از آن سو گفته می‌شود تغییر در شیوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، طلا را برای مصرف‌کننده ارزان می‌کند. آیا سرمایه‌گذاری در بازار طلا بازدهی مناسبی دارد؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز،سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه همواره راهی ایمن برای سرمایه‌گذاری در میان بازارهای مالی مختلف بوده است. با توجه به نوسان قیمت طلا و سکه در چند وقت اخیر و نوسان‌های مختلف در بازارهای اونس و دلار، آیا همچنان طلا و سکه، بازار ایمنی برای سرمایه‌گذاری است؟

اونس جهانی طلا در بازار هفته گذشته تحت تاثیر ویروس اومیکرون قرار گرفت و روند نزولی داشت. قیمت دلار در بازار داخلی بعد از مذاکرات آذر ۱۴۰۰ روند افزیشی داشت. قیمت طلا و سکه در بازار داخلی به دنبال افزایش قیمت دلار صعودی شد و سکه به سقف ۱۴ ماهه خود رسید.

در این میان، خبری از سوی اتحادیه طلا تهران منتشر شده که قرار است مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شود و فقط شامل مبلغ سود و اجرت کار شود. یعنی هنگام خرید طلا، مبلغ سود و اجرت با هم جمع شده و روی این رقم ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌شود.

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی درباره سرمایه‌گذاری در بازار طلا گفت: بازار طلا و سکه در بازدهی یک سال و نیم و بیش از آن همچنان می‌تواند برای سرمایه‌گذاری ایمن باشد. طلا و سکه در بلند مدت  هرچند با درصدی پایین می‌تواند سوددهی داشته باشد. این کارشناس بازارها عقیده دارد حذف ۹ درصد مالیات برای طلای خام را تصمیم درستی است و در بلند مدت در بازار اثر می‌گذارد.

اونس کاهشی می‌شود؟

طباطبایی در ادامه به سیاست‌های تورمی آمریکا اشاره کرد و توضیح داد: احتمال دارد در چند روز آینده با تقویت دلار، اونس جهانی طلا کاهشی باشد. تقویت سیاست‌های تورمی آمریکا موجب تقویت دلار می‌شود و همین مساله اثر نزولی در بازارهای مالی دارد. این کارشناس به کاهش قیمت‌ها در بازار رمزارزها اشاره کرد و این کاهش قیمت‌ها را واکنش بازارها به اخبار ناشی از کرونای جدید و سیاست‌های آمریکا دانست.

او تغییر سیاست‌های تورمی آمریکا را موثر در تقویت دلار می‌داند و عقیده دارد تغییر سیاست‌ها در بازار دلار موجب کاهش اونس جهانی و قیمت‌ها در بازار ارز دیجیتال خواهد شد. پیش از این وحید مسعودی، کارشناس بازارهای مالی به اثرگذاری شیوع ویروس اومیکرون در روند اونس طلا در هفته گذشته اشاره کرده و گفته بود: اخبار شیوع ویروس جدید کرونا در بازار اونس جهانی و بازار رمزارزها اثرگذار بود.

منبع: تجارت نیوز

کد خبر: 1121128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =