طراحان سیاست‌های تحریمی نگران دیپلماسی‌های منطقه‌ای

نزدیک شدن کشورهای خلیج فارس به یکدیگر و کاهش تنش‌های سیاسی موجب نگرانی طراحان سیاست‌های فشار حداکثری شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ خلیج فارس یکی از استراتژیک‌ترین مناطق در دنیاست و غنای انرژی و منابع سرشار طبیعی همواره سبب جولان بازیگران فرامنطقه‌ای با مقاصد سیاسی و اقتصادی در این منطقه بوده است.
راهبردهای منفعت‌طلبانه وارداتی در اختلاف‌افکنی میان کشورهای منطقه پیگیری و ایجاد ناامنی به فروش گسترده سلاح‌های غربی منجر می‌شود.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قدرت منطقه همواره برای برقراری امنیت تلاش کرده است. تعامل با همسایگان هرچند در سایه نگاه به غرب در دولتهای یازدهم و دوازدهم رنگ باخت. اما از اولویت‌های دولت سیزدهم بود.
رویکرد تعامل با شرق، همچنین حضور ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های گام نخست دولت سیزدهم در این زمینه بود که ظرفیت جدیدی را در مناسبات منطقه‌ای فراروی کشور گذاشت.
سفر شیخ طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی و استقبال گرم از وی در تهران را نیز می‌توان نقطه عطفی در بازسازی روابط منطقه‌ای دانست. 
همزمان با این سفر انور قرقاش، مشاور سیاسی رئیس امارات در توئیتی نوشت: سفر شیخ طحنون بن زاید به تهران در راستای تلاش‌های امارات متحده عربی با هدف تقویت پل‌های ارتباطی و همکاری در منطقه و حفظ منافع ملی انجام شده است. 
او نوشت: امارات متحده عربی دنبال تقویت ثبات و شکوفایی منطقه است و در این راستا تلاش می‌کند این هدف را با توسعه روابط مثبت از طریق گفتگو و اقدامات مشترک و مدیریت دیدگاه‌های یکسان دنبال کند.
مشاور امنیت ملی امارات در تهران با تصریح اینکه ما همگی فرزندان این منطقه هستیم و یک سرنوشت بر توسعه روابط دوکشور تأکید کرد.شیخ طحنون همچنین در دیدار با همتای ایرانی بیان کرد: امیدواریم با سفر آیت‌الله رئیسی به امارات فصل تازه‌ای از روابط دو کشور آغاز شود.
علاوه بر امارات متحده عربی، گفتگوهای دیپلماتیک ایران و عربستان نیز ماه‌هاست که پیگیری می‌شود و شاید بتوان نزدیک شدن کشورهای خلیج به یکدیگر را شکست سیاست‌های غربی با هزینه‌کردن میلیاردها دلار در منطقه دانست. مسئله‌ای که به نقل از «مدیا لاین» نگرانی رژیم صهیونیستی را هم منجر شده است.
همچنین روزنامه جوان به نقل از یک منبع دیپلماتیک در سرزمین‌های اشغالی نوشته است که برای امارات این احساس وجود دارد که ایالات متحده در منطقه به‌طور قابل توجهی ضعیف‌تر از دولت قبلی است و آن‌ها باید مراقب خود باشند.
روزنامه یدیعوت احارونوت نیز از یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی نوشت درباره نگرانی مقامات این رژیم در خصوص نزدیکی ایران و امارات نوشت: نزدیکی همزمان امارات با ایران و – در حالی که روابط جدیدی را با صهیونیست‌ها آغاز کرده،- با یکدیگر همخوانی ندارد.
این مقام عالی‌رتبه امنیتی صهیونیستی، سفر طحنون بن زاید به تهران را اتفاقی نادر توصیف کرده و افزوده: اگر درهای ایران و امارات به روی یکدیگر گشوده شود، تمامی این قصه (گسترش روابط اسرائیل و امارات) ممکن است که به سمت و سوی بدی تغییر مسیر یابد.
به گزارش ایسکا؛ نزدیک شدن کشورهای خلیج فارس و تلاش منطقه‌ای برای کاهش تنش‌های سیاسی، علاوه بر فعال کردن ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی خواهد توانست بر مذاکرات وین نیز تأثیر به سزا داشته باشد و طراحان سیاست‌های تحریمی را برای رسیدن به مقاصد فشار حداکثری چندگام به عقب خواهد راند.

کد خبر: 1121131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =